Dużymi krokami zbliża się stulecie odzyskania niepodległości, nie przepadam za akademiami rocznicowymi, dlatego też moje wysiłki koncentruję głównie na pracy projektowej i działaniach relacyjnych. Zależy mi aby ta ważna rocznica stała się inspiracją i pretekstem do działań projektowych i grupowych, które w realny sposób pozwolą uczniom z jednej strony uporządkować ich wiedzę z drugiej strony zrozumieć ją, zaangażować się w wspólnotę narodową w sposób świadomy i dogłębny.
Wśród wielu realizowanych projektów historycznych w zeszłym roku szkolnym najlepiej wspominam projekt inspirowany jedną z moim ulubionych planszówek, a raczej karcianek „Timeline”.
Z klasą trzecią gimnazjum rok wcześniej realizowałam już autorską innowację, więc wiedziałam że praca projektowa i grupowa nie jest im obca.Mimo że działania uczniów przypadły praktycznie na koniec ich nauki w gimnazjum, wszystkie grupy świetnie wywiązały się z zadania i śmiało mogę powiedzieć, że nie było ucznia, który nie byłby zaangażowany w działania swojej grupy. Założenia projektu było proste. Z okazji zbliżającego się stulecia odzyskania niepodległości uczniowie w ramach lekcji historii w maju i czerwcu 2018 roku pracowali nad swoją własną, autorską wersją popularnej gry karcianej Timeline. Inspiracją do działań była gra w wersji przygotowanej przez Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Pięknie wydana i opracowana wersja gry pod tytułem „Droga do Niepodległości” stała się kanwą do stworzenia własnych projektów timeline prezentujących najważniejsze daty polityczne, społeczne i gospodarcze w historii Polski, które wyznaczały ścieżki Polaków w dążeniu do niepodległości. Wszystkie projekty zostały wydrukowane i będą wykorzystywane użytkowo w szkole. Na początek w trakcie turnieju Timeline, który mam zamiar przygotować w ramach wymiany międzyregionalnej w październiku.
Co było największym wyzwaniem?
To co zawsze, czyli praca zespołowa i dogadanie się. Mimo że uczniowie nieraz już pracowali w zespołach, tym razem zadanie było dosyć trudne i pracochłonne. Ze względu na to, że grupy same decydowały jakich technik i mediów użyją do przygotowania kart nie wszyscy potrafi dogadać się na początku co do koncepcji artystycznej projektu. No i jeszcze presja czasu ( koniec roku, tradycyjny wyścig za dobrymi ocenami) i ilość materiału ( 80 kart do przygotowania) sprawiało, że zadanie nie należało do najłatwiejszych.
Co się udało?
To z czego jestem najbardziej dumna to z sumienności i pracowitości uczniów. Projekty powstające „tradycyjnymi” metodami wymagały nie lada nakładu pracy, kreatywności i inwencji. Powstały między innymi prace inspirowane komiksami oraz ręcznie malowane akwarele, które potem zeskanowano i umieszczono na kartach. W projektach komputerowych uczniowie sami wybrali programy oparte o grafikę wektorową i wykonali gigantyczną pracę przy wyszukiwaniu materiałów ikonograficznych do kart. Muszę też przyznać, że bardzo budujące było dla mnie jak świetnie grupy podzieliły się pracą, nie marnowały czasu i wykorzystywały mocne strony członków grupy ( ja sama tak dobrze nie szkicuję wizualnie, a co dopiero nie projektuję grafiki wektorowej) Warto było zostawić im pełną swobodę co do wyboru techniki oraz metod pracy.
A Wy jakie projekty i działania podejmujecie z okazji stulecia odzyskania niepodległości? Zapraszamy do dzielenia się i inspirowania nawzajem.
Wszystkie prace projektu „Timeline dla Niepodległej” można zobaczyć na stronie https://wyppich6.wixsite.com/timeline.
Notka o autorce: Izabela Wyppich jest nauczycielką przedmiotów artystycznych oraz historii w ZSO nr 1 Rudzie Śląskiej i członkinią grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.