Pisać każdy może...

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Umiejętność pisania to ważna forma komunikacji oraz kluczowa kompetencja, którą powinien wykazać się każdy uczeń szkoły podstawowej. Dla wielu z nich samodzielne pisanie jest dość trudne, dlatego warto podejmować dodatkowe działania, aby dzieci pisały jak najczęściej, proponując im takie aktywności, które będą nie tylko atrakcyjne, ale również angażujące.

Stąd pomysł, aby przez najbliższy rok w klasie piątej, doskonalić umiejętności pisarskie, wykorzystując gry, zabawy, mapy myśli, graficzne notatki, aplikacje mobilne i webowe, w ramach projektu "Pisać każdy może…"

Jakie są założenia projektu? Przez kolejne miesiące, dzieci będą ćwiczyły jedną z następujących form wypowiedzi: opis postaci, podziękowanie, dialog, opowiadanie, charakterystyka, dedykacja, sprawozdanie, zaproszenie, list, ogłoszenie. Pisanie ułatwią graficzne notatki wykonane przez uczniów w aplikacji PicCollage oraz kolorowe schematy opracowane dla każdej pracy pisemnej. Dzieci będą mogły korzystać z banku słów. Słownictwo zostanie dołączonego do kolorowego szablonu. Dodatkową motywacją będą aplikacje webowe i mobilne, w których uczniowie będą rozwijali swój pisarski warsztat.

W projekcie wykorzystamy:

WriteReader i StoryJumper – aplikacje do tworzenia interaktywnych książeczek.

MyStorybook – kolejna strona internetowa, w której dziecko będzie pisanie.

Story Dice – wirtualne kości opowieści, do rozwijania kreatywności, generowania pomysłów na wypracowania.

Anchor – aplikacja do nagrywania podcastów, w której uczniowie zaprezentują swoje opowieści.

Padlet – tablica do gromadzenia prac uczniów.

LearningApps – strona do tworzenia interaktywnych ćwiczeń.

Bitmoji – aplikacja internetowa do generowania avatarów, które dzieci będą opisywały.

W każdym miesiącu, piątoklasiści napiszą 4 prace:

– z użyciem kolorowego schematu i banku słów,
– z wykorzystaniem tylko banku słów,
– w aplikacji mobilnej lub webowej, na temat związany z omawianą lekturą,
– na lekcji, bez podpowiedzi.

Cele projektu - uczeń:

– pozna zasady tworzenia dłuższych wypowiedzi pisemnych,
– napisze wypracowania z wykorzystaniem aplikacji webowych i mobilnych,
– będzie współpracował w grupie realizując zadania projektowe i uczestniczył w wydarzeniach kulturalnych.

Harmonogram:

1. Wrzesień – opis postaci – aplikacja Bitmoji (opis stworzonego avatarka).

2. Październik – opowiadanie – Story Dice (losowanie tematu opowiadania).

3. Listopad – podziękowanie – Canva (plakat z podziękowaniem).

4. Grudzień – charakterystyka – WriteReader (charakterystyka w elektronicznej książeczce z ilustracjami)

5. Styczeń – dedykacja – PicCollage (dedykacja w aplikacji tabletowej).

6. Luty – sprawozdanie – Anchor (nagrane sprawozdania z wyjazdu do muzeum w formie podcastu)

7. Marzec – opowiadanie – My storybook (cyfrowe opowiadanie).

8. Kwiecień – list – LearningApps (interaktywne ćwiczenia ułatwiające pisanie listu) i Chatter Pix

9. Maj – zaproszenie – Mind Vector (mapa myśli z elementami zaproszenia)

Dodatkowym atutem projektu, będą działania wprowadzające dzieci w świat kultury. Będą one uczestniczyć w koncertach Filharmonii Poznańskiej, zobaczą spektakl baletowy, obejrzą sztukę teatralną i odwiedzą ciekawe muzea. Z każdego wydarzenia piątoklasiści napiszą jedną z ćwiczonych form wypowiedzi. Może to być np. sprawozdanie, zaproszenie, list czy ogłoszenie. Kolejnym wyzwaniem dla uczniów będzie napisanie opowieści. Na Dysku Google, każdy z uczestników projektu, napisze fragment historii, która będzie kontynuowana przez następną osobę z klasy Będzie miał na to tydzień. Gotowa historia zostanie wydana w formie książeczki i z pewnością zaskoczy niejednego czytelnika. Cyfrowe prace dzieci zbierzemy na Padlecie i udostępnimy na klasowym blogu. Będzie je można komentować.

Dodatkowym atutem projektu, będą działania wprowadzające dzieci w świat kultury. Będą one uczestniczyć w koncertach Filharmonii Poznańskiej, zobaczą spektakl baletowy, obejrzą sztukę teatralną i odwiedzą ciekawe muzea. Z każdego wydarzenia piątoklasiści napiszą jedną z ćwiczonych form wypowiedzi. Może to być np. sprawozdanie, zaproszenie, list czy ogłoszenie. Kolejnym wyzwaniem dla uczniów będzie napisanie opowieści. Na Dysku Google, każdy z uczestników projektu, napisze fragment historii, która będzie kontynuowana przez następną osobę z klasy Będzie miał na to tydzień. Gotowa historia zostanie wydana w formie książeczki i z pewnością zaskoczy niejednego czytelnika. Cyfrowe prace dzieci zbierzemy na Padlecie i udostępnimy na klasowym blogu. Będzie je można komentować.

Do projektu przystąpiło kilkanaście szkół z całej Polski, o ich działaniach można przeczytać na blogu projektu: https://piszemywprojekcie.blogspot.com/

 

Notka o autorce: Jolanta Majkowska jest autorką bloga www.specjalni.pl. Absolwentka Wydziału Historycznego Uniwersytetu im. A.Mickiewicza w Poznaniu oraz studiów podyplomowych z informatyki i języka polskiego. Trenerka programu Mistrzowie Kodowania, autorkaścieżkidla szkół specjalnych w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy, prelegentka na ogólnopolskich konferencjach. Autorka projektów, stron internetowych oraz innowacji pedagogicznych.Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie