Umiejętność pisania to ważna forma komunikacji oraz kluczowa kompetencja, którą powinien wykazać się każdy uczeń szkoły podstawowej. Dla wielu z nich samodzielne pisanie jest dość trudne, dlatego warto podejmować dodatkowe działania, aby dzieci pisały jak najczęściej, proponując im takie aktywności, które będą nie tylko atrakcyjne, ale również angażujące.
Stąd pomysł, aby przez najbliższy rok w klasie piątej, doskonalić umiejętności pisarskie, wykorzystując gry, zabawy, mapy myśli, graficzne notatki, aplikacje mobilne i webowe, w ramach projektu "Pisać każdy może…"
Jakie są założenia projektu? Przez kolejne miesiące, dzieci będą ćwiczyły jedną z następujących form wypowiedzi: opis postaci, podziękowanie, dialog, opowiadanie, charakterystyka, dedykacja, sprawozdanie, zaproszenie, list, ogłoszenie. Pisanie ułatwią graficzne notatki wykonane przez uczniów w aplikacji PicCollage oraz kolorowe schematy opracowane dla każdej pracy pisemnej. Dzieci będą mogły korzystać z banku słów. Słownictwo zostanie dołączonego do kolorowego szablonu. Dodatkową motywacją będą aplikacje webowe i mobilne, w których uczniowie będą rozwijali swój pisarski warsztat.
W projekcie wykorzystamy:
WriteReader i StoryJumper – aplikacje do tworzenia interaktywnych książeczek.
MyStorybook – kolejna strona internetowa, w której dziecko będzie pisanie.
Story Dice – wirtualne kości opowieści, do rozwijania kreatywności, generowania pomysłów na wypracowania.
Anchor – aplikacja do nagrywania podcastów, w której uczniowie zaprezentują swoje opowieści.
Padlet – tablica do gromadzenia prac uczniów.
LearningApps – strona do tworzenia interaktywnych ćwiczeń.
Bitmoji – aplikacja internetowa do generowania avatarów, które dzieci będą opisywały.
W każdym miesiącu, piątoklasiści napiszą 4 prace:
– z użyciem kolorowego schematu i banku słów,
– z wykorzystaniem tylko banku słów,
– w aplikacji mobilnej lub webowej, na temat związany z omawianą lekturą,
– na lekcji, bez podpowiedzi.
Cele projektu - uczeń:
– pozna zasady tworzenia dłuższych wypowiedzi pisemnych,
– napisze wypracowania z wykorzystaniem aplikacji webowych i mobilnych,
– będzie współpracował w grupie realizując zadania projektowe i uczestniczył w wydarzeniach kulturalnych.
Harmonogram:
1. Wrzesień – opis postaci – aplikacja Bitmoji (opis stworzonego avatarka).
2. Październik – opowiadanie – Story Dice (losowanie tematu opowiadania).
3. Listopad – podziękowanie – Canva (plakat z podziękowaniem).
4. Grudzień – charakterystyka – WriteReader (charakterystyka w elektronicznej książeczce z ilustracjami)
5. Styczeń – dedykacja – PicCollage (dedykacja w aplikacji tabletowej).
6. Luty – sprawozdanie – Anchor (nagrane sprawozdania z wyjazdu do muzeum w formie podcastu)
7. Marzec – opowiadanie – My storybook (cyfrowe opowiadanie).
8. Kwiecień – list – LearningApps (interaktywne ćwiczenia ułatwiające pisanie listu) i Chatter Pix
9. Maj – zaproszenie – Mind Vector (mapa myśli z elementami zaproszenia)
Dodatkowym atutem projektu, będą działania wprowadzające dzieci w świat kultury. Będą one uczestniczyć w koncertach Filharmonii Poznańskiej, zobaczą spektakl baletowy, obejrzą sztukę teatralną i odwiedzą ciekawe muzea. Z każdego wydarzenia piątoklasiści napiszą jedną z ćwiczonych form wypowiedzi. Może to być np. sprawozdanie, zaproszenie, list czy ogłoszenie. Kolejnym wyzwaniem dla uczniów będzie napisanie opowieści. Na Dysku Google, każdy z uczestników projektu, napisze fragment historii, która będzie kontynuowana przez następną osobę z klasy Będzie miał na to tydzień. Gotowa historia zostanie wydana w formie książeczki i z pewnością zaskoczy niejednego czytelnika. Cyfrowe prace dzieci zbierzemy na Padlecie i udostępnimy na klasowym blogu. Będzie je można komentować.
Dodatkowym atutem projektu, będą działania wprowadzające dzieci w świat kultury. Będą one uczestniczyć w koncertach Filharmonii Poznańskiej, zobaczą spektakl baletowy, obejrzą sztukę teatralną i odwiedzą ciekawe muzea. Z każdego wydarzenia piątoklasiści napiszą jedną z ćwiczonych form wypowiedzi. Może to być np. sprawozdanie, zaproszenie, list czy ogłoszenie. Kolejnym wyzwaniem dla uczniów będzie napisanie opowieści. Na Dysku Google, każdy z uczestników projektu, napisze fragment historii, która będzie kontynuowana przez następną osobę z klasy Będzie miał na to tydzień. Gotowa historia zostanie wydana w formie książeczki i z pewnością zaskoczy niejednego czytelnika. Cyfrowe prace dzieci zbierzemy na Padlecie i udostępnimy na klasowym blogu. Będzie je można komentować.
Do projektu przystąpiło kilkanaście szkół z całej Polski, o ich działaniach można przeczytać na blogu projektu: https://piszemywprojekcie.blogspot.com/
Notka o autorce: Jolanta Majkowska jest autorką bloga www.specjalni.pl. Absolwentka Wydziału Historycznego Uniwersytetu im. A.Mickiewicza w Poznaniu oraz studiów podyplomowych z informatyki i języka polskiego. Trenerka programu Mistrzowie Kodowania, autorkaścieżkidla szkół specjalnych w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy, prelegentka na ogólnopolskich konferencjach. Autorka projektów, stron internetowych oraz innowacji pedagogicznych.Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.