Przez STEAM do kompetencji przyszłości

fot. Alicja Szulc - Centralny Dom Technologii

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Według badań amerykańskiego Departamentu Edukacji, roczny wzrost zapotrzebowania na pracowników z umiejętnościami i wykształceniem z zakresu STEM (czyli połączenia nauk przyrodniczych, technologicznych, inżynierii i matematyki) wynosi 14%. Tymczasem absolwentów kierunków studiów z tego obszaru przybywa w tempie nieco poniżej 1%[1]. Wydawałoby się zatem, że edukacja w tych kierunkach gwarantuje dobrą i ciekawą pracę w przyszłości...

Jednak nawet wykształcenie naukowe, techniczne, inżynieryjne czy matematyczne, nie gwarantuje sukcesu ani na rynku pracy, ani w postaci osobistej satysfakcji z wykonywanych zadań. Jak coraz częściej pokazują raporty i badania o kompetencjach przyszłości, bez elastyczności i kreatywności, nawet wysoce wykwalifikowany pracownik nie sprawdzi się wobec coraz bardziej złożonych problemów i coraz bardziej zróżnicowanych kulturowo, językowo i wiekowo zespołów. Po pierwsze wynika to z przyśpieszenia zmian technologicznych, zwłaszcza w obszarze automatyzacji i zastosowania uczenia maszynowego. Po drugie ze stałego zapotrzebowania pracodawców na pracowników kreatywnych, komunikatywnych i zdolnych do współpracy i samodzielnego uczenia się.

Według badań przeprowadzonych na zlecenie korporacji IBM, luka kompetencyjna (skills gap) pomiędzy potrzebą pracodawcy a przygotowaniem pracowników, w ostatnich latach bardzo się powiększyła. Czas potrzebny do zniwelowania różnic w umiejętnościach pracowników poprzez szkolenia w miejscu pracy, zwiększył się ponad 10 razy w ciągu zaledwie czterech lat[2]. Nie oznacza to pogarszania się jakości edukacji. Częściej odpowiada za to skracanie się „terminu ważności” konkretnych umiejętności technicznych oraz rosnące zapotrzebowanie na kompetencje przyszłości. Te zaś są w edukacji formalnej rozwijane w bardzo zróżnicowany sposób. Często też padają ofiarą tego, jaki trend na wybraną umiejętność w danym momencie jest bardziej popularny. Przykładem tego są umiejętności cyfrowe, które czasem rozumiane są jako dotyczące bardziej programowania czy korzystania z danej technologii, niż ogólnie zrozumienia jak działa i jak się ich uczyć. Tymczasem kluczowe kompetencje przyszłości, szczególnie te podkreślane przez pracodawców, to umiejętności behawioralne – chęć i zdolność do bycia elastycznym, umiejętności zarządzania czasem i zdolność do ustalania priorytetów. Przydatność tego typu zdolności tak szybko nie mija.

Najbardziej skraca się żywotność konkretnych umiejętności technicznych: tych, których dziś się uczymy lub z nich szkolimy, aby zdobyć nowy zawód. To samo tyczy się przewidywanego średniego czasu spędzanego w jednym miejscu pracy, który spada poniżej 5 lat (a wg. niektórych szacunków związanych z rozwojem automatyzacji i sztucznej inteligencji, może skrócić się nawet do 3 lat[3]). Badania IBM pokazują jak szybko pojawiają się nowe wymagania dotyczące umiejętności, podczas gdy inne umiejętności stają się przestarzałe (co powoduje, że jedną z nietypowych kompetencji przyszłości jest umiejętność “zapominania” zbędnej wiedzy i umiejętności). Dlatego też podczas wielu badań kadra kierownicza umieszcza techniczne podstawowe umiejętności STEM (S od science,T od technology, E od engineering i M od matematyki) oraz umiejętności obsługi komputera, oprogramowania i aplikacji jako dwie najważniejsze umiejętności pracowników. Równocześnie rośnie zainteresowanie wśród pracodawców obszarami związanymi z kreatywnością, wymyślaniem oraz projektowaniem nowych rozwiązań i usług, często niewynikających bezpośrednio z ewolucji istniejących produktów czy branż. W tym miejscu do STEM dodane zostaje A czyli arts(sztuka). Jej rola jednak wykracza poza dodanie kreatywności do przedmiotów ścisłych. To również dodanie bardzo ważnej, często zupełnie innej, zaskakującej perspektyw na to jak rozwiązywać problemy i wyzwania. Te zaś są w XXI wieku coraz bardziej złożone. Artystyczna wrażliwość i kreatywność ułatwia również rozwijanie empatii i sprawnej komunikacji, które są ważne w zmieniających się, zróżnicowanych kulturowo, językowo i wiekowo środowiskach pracy. Wiedzą to od wielu lat zarówno w amerykańskiej agencji kosmicznej NASA, w której projekty artystyczne służą nie tylko promocji i edukacji, ale również poszerzaniu puli pomysłów na rozwiązanie wyzwań naukowych. O takich inspiracjach i międzyprzedmiotowym podejściu opowiadała niedawno w Centralnym Domu Technologii Anna Kościelak z programu Ogarnij Inżynierię, podczas konferencji dla doradców zawodowych “Między szkołą a rynkiem pracy”.

Uczniowie, pracujący w metodologii STEAM – czyli zgłębiają jednocześnie nauki przyrodnicze, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę – nie tylko poznają zagadnienia przedmiotowe, ale uczą się także, jak się uczyć, jak zadawać pytania, eksperymentować i wspólnie tworzyć. Wspieranie nowoczesnej przedsiębiorczości i wynalazczości, tak samo, jak próby rozwiązywania wyzwań ekologicznych, wymaga dziś podejścia wykorzystującego różne spojrzenia na dany problem i różnych kompetencji zarówno indywidualnych, jak i zespołowych. Tak rozumiemy nowoczesną edukację w Centralnym Domu Technologii, gdzie stawiamy na to by technologie w naszym życiu (i w procesie uczenia się) były efektywnym narzędziem. Stanie się tak jeśli tylko będziemy się uczyć jak je tworzyć i kształtować z ich pomocą przyszłość.

 

Notka o autorze: Kamil Śliwowski, trener i animator, specjalizuje się w wykorzystaniu nowych technologii i otwartych zasobów w edukacji. Na co dzień wicedyrektor programu edukacyjnego Centralnego Domu Technologii.

***

Centralny Dom Technologii to przestrzeń edukacyjno-technologiczna promująca kompetencje STEAM. Łączymy praktyków nowoczesnego nauczania ze społecznością innowatorów i światem biznesu. W CDT odbywają się nowoczesnej zajęcia edukacyjne dla grup szkolnych, warsztaty dla nauczycieli, kursy indywidualne oraz liczne wydarzenia z branży edukacji i nowych technologii, więcej na www.cdt.pl

Fot. Warsztaty Świat 3D, projektowanie i druk 3D za pomocą drukarek Skriware (fot. Alicja Szulc). Na zdjęciu u góry strony - warsztaty Pejzaż elektroniczny, upcykling i projektowanie świata, po którym poruszać się będzie robot Photon (fot. Alicja Szulc).

 

Przypisy:

[1] STEM Occupations: Past, Present, And Future, Departament Pracy USA, Styczeń 2017, https://www.bls.gov/spotlight/2017/science-technology-engineering-and-mathematics-stem-occupations-past-present-and-future/pdf/science-technology-engineering-and-mathematics-stem-occupations-past-present-and-future.pdf;

[2] IBM Study: The Skills Gap is Not a Myth, But Can Be Addressed with Real Solutions, https://newsroom.ibm.com/2019-09-06-IBM-Study-The-Skills-Gap-is-Not-a-Myth-But-Can-Be-Addressed-with-Real-Solutions 

[3] 2019 Global Human Capital Trends, Deloitte 2019, https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/us/articles/5136_HC-Trends-2019/DI_HC-Trends-2019.pdf 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie