Ruszył dwudniowy hackaton dla dziewcząt

fot. Microsoft

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Czy technologia ma płeć? Zdecydowanie nie, ale na pewno jest rodzaju żeńskiego” – to motto 2-dniowego hackatonu, który rozpoczął się nad Wisłą. W skierowanym do dziewcząt wydarzeniu uczestniczy ponad 70 młodych fanek programowania i technologii. W Centralnym Domu Technologii w Warszawie trwa "Alice Envisions the Future, Girls in AI" – międzynarodowy cykl warsztatów na temat technologii sztucznej inteligencji oraz tego, jak wpłynie ona na naszą przyszłość. Podczas hackatonu dziewczęta będą w parze ze sztuczną inteligencją szukały rozwiązań i pomysłów na wykorzystanie AI w kreowaniu lepszego świata i trosce o środowisko.

Kim jest Alice?

To prawdziwa dziewczyna przyszłości. W świecie nowych technologii czuje się jak ryba w wodzie. Szczególnie pasjonuje ją sztuczna inteligencja i techniki uczenia maszynowego – uważa je za dziedziny najsilniej oddziałujące na rozwój świata przyszłości. Alicja jest wyjątkowo ambitna i pracowita. Chętnie angażuje się w działania na rzecz ekologii i wyrównywania szans społecznych. Prywatnie uwielbia podróżować. Uważa, że wyjazdy kształcą i rozwijają ludzką wrażliwość. Chętnie zawiera nowe znajomości, a umiejętność pracy zespołowej jest dla niej jedną z kluczowych wartości wyniesionych ze szkoły. W jej słowniku nie występują określenia „nie mogę”, „nie da się zrobić”, „to niemożliwe”. Z nieskrywanym optymizmem patrzy w przyszłość. Ciągle chce się rozwijać i w tym celu czerpie wzorce od najlepszych. Uważa, że różnorodność to naturalny fundament do realizowania fantastycznych inicjatyw, szczególnie w obszarze nowych technologii. Ma ogromne oczekiwania wobec kształtu świata za 5-10 lat. Ale wie także, że przed nami jeszcze sporo do zrobienia…

Alice mogłaby być każda spośród ponad 70 uczestniczek odbywającego się właśnie hackatonu Alice Envisions the Future, Girls in AI. Stworzony przez Microsoft międzynarodowy cykl warsztatów na temat technologii AI kierowany jest do młodych dziewcząt ze szkół ponadpodstawowych, które chcą aktywnie uczestniczyć w kreowaniu lepszego świata i stawiać czoła realnym wyzwaniom przyszłości. I chcą to robić za pomocą technologii AI.

Inicjatywa Microsoft jest bezpośrednią odpowiedzią na wyniki badań dot. zainteresowania inicjatywami z obszaru nauk ścisłych i IT. Przeprowadzone w 2017 r. badania na próbie 11,5 tys. dziewcząt i kobiet w wieku 11-30 lat wykazały, że największe zainteresowanie naukami ścisłymi występuje wśród najmłodszych dziewczyn w wieku pomiędzy 11 a 15 rokiem życia (wraz z wiekiem tendencja ta wyraźnie spada). Jednym z powodów tego stanu rzeczy może być niska samoocena młodych kobiet, a także brak wiary w to, że mogą one dorównać swoim męskim rówieśnikom – jedynie 20 proc. młodych Polek wskazało, że ma szansę być tak dobra w przedmiotach ścisłych jak ich koledzy.

Świat jest różnorodny, a talent nie ma płci. W każdej organizacji warto budować narzędzia, które pozwalają zatrudniać zarówno kobiety i mężczyzn, osoby w różnym wieku, o rozmaitych przekonaniach i doświadczeniach. Możemy wtedy działać nie tylko efektywniej, ale też lepiej reagować na zmiany, które dzieją się na rynku – mówi Mark Loughran, dyrektor generalny polskiego oddziału Microsoft.

Dlatego też idea gender diversity jest tak ważna w inicjatywach edukacyjnych podejmowanych przez Microsoft. Pierwszy hackaton dla dziewcząt odbył się w Atenach w sierpniu 2018 r. Kolejne edycje miały miejsce w Nowym Jorku, San Francisco, Seattle i Bukareszcie (2019). W tym roku tytułowa Alicja zawitała do Warszawy, gdzie w ramach 2-dniowych warsztatów, uczennice staną przed nie lada wyzwaniem – będą starały się znaleźć rozwiązania na aktualne dla świata problemy środowiskowe. A wszystko to przy wykorzystaniu technologii sztucznej inteligencji i pod czujnym okiem mentorów Microsoft i ekspertów z niezależnych organizacji edukacyjnych.

fot. Microsoft 

Dziewczyny i technologia na pomoc środowisku

By wziąć udział w hackatonie, każda z uczestniczek musiała postawić się w roli przedstawicielki podmiotu wnioskującego o fundusze na realizację konkretnego projektu. Jakiego rodzaju projekty można było zgłaszać? Tu uczestników ograniczała wyłącznie ich kreatywność. Czy to będzie plan na lepsze zagospodarowanie odpadów w szkołach, czy też celem ma być poprawa jakości wody pitnej w lokalnej społeczności – wszystko zależy od realnych problemów, jakie leżą im na sercu – czy to w kontekście ich lokalnej społeczności, czy też wyzwań globalnego świata. Ideę projektu należało przedstawić w krótkim, 3-minutowym wideo, którego wartość jury oceniało pod kątem kilku kryteriów:

  • Stopień wykorzystania AI do rozwiązania danego problemu
  • Kreatywność i pomysłowość
  • Umiejętności prezentacji problemu i sposób argumentacji
  • Znajomość języka angielskiego (wszystkie aplikacje są w języku angielskim).

fot. Microsoft

Rozwój nowoczesnych technologii daje ogromne możliwości kreowania rzeczywistości. Dlatego wczesnoszkolna edukacja w tym zakresie jest ogromnym kapitałem społecznym. Uczestniczki naszego hackatonu to wspaniałe, kreatywne i pełne zapału osoby, które chcą zmieniać świat. Ale co jeszcze ważniejsze – mają pomysł jak to zrobić! Za kilka lat te dziewczyny będą miały największy wpływ na kształtowanie otaczającego nas świata. Dlatego jako Microsoft, chcemy dać im niezbędne narzędzia i wiedzę, aby pomóc jeszcze bardziej wykorzystać drzemiący w nich potencjał. Potencjał do kreowania lepszego jutra – mówi Cecylia Szymańska, Dyrektor ds. Edukacji w Microsoft Polska.

Hackathon Alice Envisions the Future, Girls in AI odbywa się 5 i 6 marca w Warszawie. Patronat nad wydarzeniem objęło Ministerstwo Cyfryzacji. Partnerami wydarzenia są również Centralny Dom Technologii, Fundacja Polskiego Funduszu Rozwoju, Girls in Tech Poland, Synerise, AI Schools & Academy, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Perspektywy Women in Tech Summit, Microsoft Azure Users Group Poland, Data Community Poland, Fundacja Orange, Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką, YEP.Academy, Girls Code Fun, Fundacja Zwolnieni z Teorii i portal Onet.

fot. Microsoft

Agenda wydarzenia: https://www.microsoft.com/en-eg/alice-envisions-the-future/warsaw.aspx

 

(Źródło: Microsoft)

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie