Lekcja:Enter. Jak zmieniać szkoły na lepsze dzięki technologiom?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rusza nabór wniosków do projektu „Lekcja:Enter”, który podniesie cyfrowe kompetencje nauczycieli. Druga edycja „Lekcji:Enter” startuje 2 marca. Placówki doskonalenia nauczycieli z całego kraju mogą składać wnioski o dofinansowanie na organizację szkoleń z wykorzystania e-zasobów w edukacji. Oprócz grantu otrzymają pełne wsparcie – trenerów do prowadzenia tych szkoleń przygotują eksperci. Za inicjatywę odpowiada Fundacja Orange w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Instytutem Spraw Publicznych.

Jak pokazują badania (Nastolatki 3.0, NASK-PBS 2019), ponad połowa uczniów uważa, że internet odgrywa w ich edukacji pozytywną rolę. Jednocześnie ci sami uczniowie mówią, że jeśli nauczyciele korzystają z sieci podczas lekcji, to głównie by pokazać film (81,2%) lub prezentację (77,6%). Dzięki udziałowi w „Lekcji:Enter” nauczyciele poznają zastosowanie e-zasobów i aplikacji edukacyjnych i nauczą się, jak twórczo i ciekawie korzystać z nich w swojej codziennej pracy.

Projekt powstał, żeby wspierać szkoły i nauczycieli w prowadzeniu atrakcyjnych, nowoczesnych lekcji, dzięki którym uczniowie zobaczą, że internet to nie tylko rozrywka i komunikacja, ale też dostęp do bogatych źródeł wiedzy, możliwość udziału w konferencjach i webinarach z ekspertami, wirtualne wycieczki do odległych zakątków świata czy e-wizyty w największych muzeach. Przewodnikami po tych edukacyjnych zasobach mają być nauczyciele i do tej właśnie roli przygotuje ich „Lekcja:Enter”. To największy projekt edukacji cyfrowej dla szkół w Polsce – obejmie aż 75 tys. nauczycieli.

Szkolenia dla nich organizować mają placówki doskonalenia z całej Polski. Na ten cel mogą otrzymać grant oraz wsparcie ekspertów „Lekcji:Enter”, którzy przygotują trenerów do prowadzenia tych szkoleń. Już 2 marca rusza nabór wniosków do drugiej edycji projektu.

Jak ubiegać się o wsparcie?

Wnioski składać mogą publiczne i niepubliczne ośrodki doskonalenia nauczycieli - samodzielnie lub w partnerstwie z jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi lub szkołami wyższymi. Formularz zgłoszeniowy dostępny będzie na www.lekcjaenter.pl od 2 marca do 28 kwietnia 2020. Maksymalna kwota grantu to 450 tys. zł.

- Zachęcamy do udziału w „Lekcji:Enter” instytucje, które chcą mieć wpływ na rozwój kompetencji cyfrowych nauczycieli, a w efekcie uczniów w swoich regionach. Placówkom, które chcą się zgłosić do projektu, gwarantujemy wsparcie na każdym etapie zarówno aplikowania, jak i realizacji projektu – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.

W marcu, w 11 miastach wojewódzkich, odbędą się spotkania informacyjne, podczas których konsultanci odpowiedzą na pytania zainteresowanych, pokażą, jak wypełnić formularz aplikacyjny i przygotować niezbędne formalności. Daty i miejsca spotkań dostępne są tutaj

Lista placówek, które otrzymają wsparcie, zostanie ogłoszona w lipcu. Oprócz przyznania dofinansowania, eksperci „Lekcji:Enter” przygotują 4 trenerów z każdego regionu do prowadzenia szkoleń dla trenerów lokalnych, a ci będą przekazywać wiedzę dalej – nauczycielom. Taka konstrukcja projektu pozwoli na przeszkolenie w ciągu 4 lat aż 75 tys. nauczycieli - po 15% nauczycieli z każdego województwa, w tym 30% z małych miejscowości i wsi. Każdy z nich, wykorzystując nowe umiejętności, ma szansę zmienić sposób swojej pracy z dziećmi i młodzieżą, a nowe technologie wykorzystywać kreatywnie i skutecznie, prezentując uczniom ich wartościowe strony.

- W ramach projektu przygotowaliśmy szereg materiałów dla nauczycieli: webinaria, instrukcje korzystania z konkretnych aplikacji i narzędzi cyfrowych, scenariusze zajęć, pokazujące nauczycielom korzyści z wprowadzania nowych technologii do zajęć z uczniami – podsumowuje Jacek Królikowski, prezes zarządu Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Szkolenia przeznaczone są dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, a także przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, humanistycznych, artystycznych i informatycznych w szkołach podstawowych i średnich. Już teraz mogą oni zgłaszać się na szkolenia prowadzone przez placówki, które zakwalifikowały się do pierwszej edycji projektu. Więcej szczegółów na https://lekcjaenter.pl/strona/19/o-szkoleniach

Projekt „Lekcja:Enter” jest realizowany ze środków UE. Dofinansowanie zostało przyznane przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa w ramach działania 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych” Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

 

(Źródło: Fundacja Orange)

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie