Lekcja:Enter. Jak zmieniać szkoły na lepsze dzięki technologiom?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rusza nabór wniosków do projektu „Lekcja:Enter”, który podniesie cyfrowe kompetencje nauczycieli. Druga edycja „Lekcji:Enter” startuje 2 marca. Placówki doskonalenia nauczycieli z całego kraju mogą składać wnioski o dofinansowanie na organizację szkoleń z wykorzystania e-zasobów w edukacji. Oprócz grantu otrzymają pełne wsparcie – trenerów do prowadzenia tych szkoleń przygotują eksperci. Za inicjatywę odpowiada Fundacja Orange w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Instytutem Spraw Publicznych.

Jak pokazują badania (Nastolatki 3.0, NASK-PBS 2019), ponad połowa uczniów uważa, że internet odgrywa w ich edukacji pozytywną rolę. Jednocześnie ci sami uczniowie mówią, że jeśli nauczyciele korzystają z sieci podczas lekcji, to głównie by pokazać film (81,2%) lub prezentację (77,6%). Dzięki udziałowi w „Lekcji:Enter” nauczyciele poznają zastosowanie e-zasobów i aplikacji edukacyjnych i nauczą się, jak twórczo i ciekawie korzystać z nich w swojej codziennej pracy.

Projekt powstał, żeby wspierać szkoły i nauczycieli w prowadzeniu atrakcyjnych, nowoczesnych lekcji, dzięki którym uczniowie zobaczą, że internet to nie tylko rozrywka i komunikacja, ale też dostęp do bogatych źródeł wiedzy, możliwość udziału w konferencjach i webinarach z ekspertami, wirtualne wycieczki do odległych zakątków świata czy e-wizyty w największych muzeach. Przewodnikami po tych edukacyjnych zasobach mają być nauczyciele i do tej właśnie roli przygotuje ich „Lekcja:Enter”. To największy projekt edukacji cyfrowej dla szkół w Polsce – obejmie aż 75 tys. nauczycieli.

Szkolenia dla nich organizować mają placówki doskonalenia z całej Polski. Na ten cel mogą otrzymać grant oraz wsparcie ekspertów „Lekcji:Enter”, którzy przygotują trenerów do prowadzenia tych szkoleń. Już 2 marca rusza nabór wniosków do drugiej edycji projektu.

Jak ubiegać się o wsparcie?

Wnioski składać mogą publiczne i niepubliczne ośrodki doskonalenia nauczycieli - samodzielnie lub w partnerstwie z jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi lub szkołami wyższymi. Formularz zgłoszeniowy dostępny będzie na www.lekcjaenter.pl od 2 marca do 28 kwietnia 2020. Maksymalna kwota grantu to 450 tys. zł.

- Zachęcamy do udziału w „Lekcji:Enter” instytucje, które chcą mieć wpływ na rozwój kompetencji cyfrowych nauczycieli, a w efekcie uczniów w swoich regionach. Placówkom, które chcą się zgłosić do projektu, gwarantujemy wsparcie na każdym etapie zarówno aplikowania, jak i realizacji projektu – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.

W marcu, w 11 miastach wojewódzkich, odbędą się spotkania informacyjne, podczas których konsultanci odpowiedzą na pytania zainteresowanych, pokażą, jak wypełnić formularz aplikacyjny i przygotować niezbędne formalności. Daty i miejsca spotkań dostępne są tutaj

Lista placówek, które otrzymają wsparcie, zostanie ogłoszona w lipcu. Oprócz przyznania dofinansowania, eksperci „Lekcji:Enter” przygotują 4 trenerów z każdego regionu do prowadzenia szkoleń dla trenerów lokalnych, a ci będą przekazywać wiedzę dalej – nauczycielom. Taka konstrukcja projektu pozwoli na przeszkolenie w ciągu 4 lat aż 75 tys. nauczycieli - po 15% nauczycieli z każdego województwa, w tym 30% z małych miejscowości i wsi. Każdy z nich, wykorzystując nowe umiejętności, ma szansę zmienić sposób swojej pracy z dziećmi i młodzieżą, a nowe technologie wykorzystywać kreatywnie i skutecznie, prezentując uczniom ich wartościowe strony.

- W ramach projektu przygotowaliśmy szereg materiałów dla nauczycieli: webinaria, instrukcje korzystania z konkretnych aplikacji i narzędzi cyfrowych, scenariusze zajęć, pokazujące nauczycielom korzyści z wprowadzania nowych technologii do zajęć z uczniami – podsumowuje Jacek Królikowski, prezes zarządu Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Szkolenia przeznaczone są dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, a także przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, humanistycznych, artystycznych i informatycznych w szkołach podstawowych i średnich. Już teraz mogą oni zgłaszać się na szkolenia prowadzone przez placówki, które zakwalifikowały się do pierwszej edycji projektu. Więcej szczegółów na https://lekcjaenter.pl/strona/19/o-szkoleniach

Projekt „Lekcja:Enter” jest realizowany ze środków UE. Dofinansowanie zostało przyznane przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa w ramach działania 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych” Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

 

(Źródło: Fundacja Orange)

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie