Wszystko zaczyna się od kropki

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W tym roku Międzynarodowy Dzień Kropki w Polsce obchodziliśmy już po raz dwunasty. Pierwsze świętowanie tego dnia odbyło się w klasie trzeciej w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie we wrześniu 2012. Od tego czasu obchody Dnia Kropki zaczęły rozszerzać się na całą Polskę. Najpierw to nietypowe święto skupiało głównie najmłodszych. W 2017 r. powstała na Facebooku grupa Dzień Kropki. Święto stało się popularne w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach średnich. Z roku na rok pojawiało się coraz więcej inicjatyw, o Dniu Kropki mówiono w Domach Kultury, w bibliotekach, ośrodkach terapii, szkołach językowych. Kropka stała się pretekstem do odkrywania dziecięcych talentów i świętem kreatywności.

Trzy lata temu została przetłumaczona na język polski książka Petera Reynoldsa. Historia Vashti to historia każdego dziecka, które niepewne swoich sił codziennie boryka się z własnymi lękami i obawami. Porównuje się do innych, słyszy w domu, że mu się nie uda i zaczyna w to wierzyć. Niestety bywa i tak, że słyszy takie słowa od nauczycieli. Często wystarczy mowa ciała, gest zniecierpliwienia i łatwo można podciąć skrzydła dziecku, które dopiero próbuje je rozwinąć. Z pewnością pokutuje tutaj kult błędu, skupienie się na brakach zamiast na dobrych stronach dziecka.

Niewątpliwie sprzyja temu procederowi ocenianie cyfrowe, które bez informacji zwrotnej nie wspiera ucznia, nie informuje go, na którym etapie doskonalenia sprawności jest i co już osiągnął, co robi dobrze. Tym piękniejszą osobowością staje się nauczycielka Vashti- wspierająca mądrym gestem, zachęcająca bez zbędnych słów, pozwalająca Vashti na eksperymentowanie i cierpliwie oczekująca na aktywność dziewczynki. Warto poszukać w sobie tych cech, poćwiczyć cierpliwość, postarać się dać dziecku czas, wsłuchać się w jego pomysły. Warto spróbować - niekoniecznie, by odkryć talent dziecka, ale by ośmielić je do pokonywania trudności, by stało się odważne. Wtedy nie będzie się bało próbować nowych rzeczy i szybciej samo odnajdzie swój talent.

By to się jednak stało, nauczyciel powinien odkryć własną kropkę. Powinien też umieć łączyć kropki, jakie dostrzega wokół siebie. W ten sposób rodzi się pasja, którą nasi uczniowie bezbłędnie wyczuwają. Taki nauczyciel staje się mentorem, przewodnikiem, towarzyszy uczniowi w jego drodze dochodzenia do wiedzy i umiejętności – i to jest przesłanie zawarte w książce Petera Reynoldsa.
Bardzo nas cieszą wszelkie inicjatywy podejmowane z okazji Dnia Kropki: stroje, zakropkowana matematyka, malarstwo w kropki, odkrywanie tajemnic alfabetu Braille'a, kodu binarnego i innych trudnych rzeczy. Te piękne akcje "okołokropkowe" pokazują, że mamy kreatywnych i twórczych nauczycieli. Oni wiedzą, jak wspierać swoich uczniów, jak ich budować i iść obok nich. To oni stają się skarbnicą, z której warto czerpać. Ale czy wszyscy to potrafimy robić? Czy umiemy zacząć tworzyć, począwszy od zwykłej kropki?

W swoim wystąpieniu podczas INSPIR@CJI 2020 pokazałyśmy, jakie akcje wymyślili i jak przy okazji obchodów Dnia Kropki ze sobą współpracują polscy wychowawcy. Mówiłyśmy też o roli programu eTwinning w promowaniu idei Dot Day, i prezentowałyśmy ciekawe dobre praktyki z polskich szkół. Zapraszamy na nasze wystąpienie:

I jeszcze skecznotka autorstwa Mateusza Łyska z @BelfryBazgrolą:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2020 odbyła się w formule hybrydowej w dniach 26-27 września w Warszawie i Internecie.

Organizatorzy: Edunews.plThink Global sp. z o.o. oraz Fundacja Think!

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP

Organizacja konferencji była możliwa dzięki zaangażowaniu Partnerów:

Patronat medialny: Głos NauczycielskiWokół szkoły

W 2020 roku zorganizowaliśmy INSPIR@CJE już po raz ósmy (zaczęliśmy w 2013 - a tutaj znajdziecie pewien manifest, dlaczego je organizujemy).

Zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu!

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie