W edukacji warto zmieniać to, na co mamy wpływ

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Równość szans edukacyjnych – zdefiniowana nie tylko jako dostęp do zasobów, ale przede wszystkim jako wsparcie adekwatne do indywidualnych potrzeb – to cecha dojrzałych społeczeństw, bo może ją zagwarantować jedynie wysokiej jakości, publiczny, bezpłatny system oświaty” – piszą autorzy rekomendacji „PowerED. Jak przeciwdziałać wykluczeniom w edukacji?”. W powstanie dokumentu zaangażowanych było ponad 40 ekspertów i ekspertek – nauczycieli, samorządowców, przedstawicieli organizacji pozarządowych, a także przedsiębiorstw prywatnych. Jak zatem zorganizować szkołę, by wyrównywać szanse polskich uczniów?

  • Tylko 34 proc. polskich 13-latków czuje wystarczające wsparcie ze strony nauczycieli, a wśród 15-latków – zaledwie 21 proc. dziewcząt i 31 proc. chłopców. To najgorszy wynik w Europie.[1]
  • Aż 13 proc. polskich rodzin nie może sobie pozwolić na zakup korepetycji dla dziecka, mimo deklarowanych chęci.[2]
  • 15 proc. Polaków w wieku 15-64 lata ma wykształcenie gimnazjalne, podstawowe lub niepełne podstawowe, więc może nie umieć pomóc dziecku w nauce.[3]

To zaledwie kilka danych obrazujących źródła i rodzaje nierówności edukacyjnych w Polsce. Autorzy rekomendacji „PowerED. Jak przeciwdziałać wykluczeniom w edukacji?” wskazują ich znacznie więcej. W zespole redagujących dokument znaleźli się przedstawiciele m.in.: Stowarzyszenia Dobra Edukacja, Fundacji Szkoła z Klasą, Kulczyk Foundation, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacji Orange, Learnetic, Escola, IBM Polska, Instytutu Badań Edukacyjnych, Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych, a także szkół podstawowych w Puławach, Krakowie, Błoniu, Olsztynie.[4]

Oprócz diagnozy, jak różne rodzaje wykluczenia wpływają na brak równego dostępu do adekwatnego wsparcia edukacyjnego, rekomendacje skupiają się na wskazaniu praktycznych i możliwych do realizacji działań, które mogą podjąć firmy, organizacje pozarządowe i samorządy, aby wesprzeć lokalne szkoły w redukowaniu tych wykluczeń.

Dlaczego to tak ważne? Ponieważ pozwala zapobiegać sytuacji, w której dziecko nie realizuje swojego potencjału rozwojowego z przyczyn pozostających częściowo lub całkowicie poza jego wpływem. Niezrealizowany potencjał naszych dzieci to zagrożenie zarówno dla ich przyszłości, jak i perspektyw gospodarczych naszego kraju.

Pod koniec 2020 roku, przygotowując się do wydarzenia PowerED, zadaliśmy sobie pytanie, co możemy zrobić jako organizacja pozarządowa, żeby wyrównywać szanse edukacyjne polskich dzieci – tłumaczy Andrzej Pieńkowski z Katalyst Education, organizacji non-profit, która zainicjowała dyskusję o nierównościach. – Zależało nam, aby wszyscy dostrzegli, jak wiele można zmienić po zamknięciu drzwi na 45 minut lekcji, jak wiele można zmienić w jednej klasie, w jednej szkole, by lepiej pomagać uczniom pozbawionym wsparcia edukacyjnego.

Zalecenia wypracowane przez ekspertów zostały zebrane w 5 rekomendacji dotyczących: budowania relacji, wykorzystania technologii, rozwijania kompetencji kluczowych, dostosowywania przestrzeni szkolnej i podejścia do realizacji podstawy programowej.

Każda z nich zakończona jest przykładami działań, które mogą podjąć samorządy, firmy i organizacje pozarządowe, aby pomóc szkolnym społecznościom w niwelowaniu nierówności.

Wśród wymienionych wskazówek znajdziemy zarówno te dotyczące zakupu sprzętu komputerowego i modernizacji sieci internetowej, jak i wsparcia szkoły w zmianie sposobu zarządzania, finansowania pomocy psychologicznej, budowania sieci wymiany doświadczeń, pomocy nauczycielom przy kontekstualizacji podstawy programowej, czy audytu podręczników, ale również kształcenia dualnego i wizyt uczniów w zakładach pracy.

Nie formułujemy rekomendacji dla rządu, nie jesteśmy w stanie zaproponować rozwiązań dla wszystkich problemów, które dostrzegamy. Wolimy zidentyfikować kilka obszarów, co do których jesteśmy przekonani, że da się w nich zapewnić dzieciom równy start – zaznacza Anna Stokowska z Katalyst Education. – W rekomendacjach proponujemy, jak metodą małych kroków i w granicach prawa oświatowego zmienić sposób działania szkoły na bardziej inkluzywny, nowoczesny i sprzyjający rozwojowi wszystkich uczniów.

Rekomendacje „PowerED. Jak przeciwdziałać wykluczeniom w edukacji?” można pobrać ze strony: www.power-ed.pl.

Dokument skierowany jest przede wszystkim do:

  • prywatnych podmiotów gospodarczych, działających na lokalnym rynku,
  • działów CSR (corporate social responsibility) prywatnych przedsiębiorstw i korporacji chcących kierować swoje programy do szkół,
  • prywatnych darczyńców i potencjalnych sponsorów,
  • organizacji pozarządowych,
  • samorządów i innych organów prowadzących szkoły.

Organizatorem wydarzenia PowerED była fundacja Katalyst Education, tworząca darmowe cyfrowe narzędzia edukacyjne (Pi-stacja, Mapa Karier) oraz Elektrownia Powiśle.

 

Przypisy:

[1] WHO (2018). Spotlight on Adolescent Health and Well-being.
[2] Obliczenia własne na podstawie raportu Efektywna Edukacja Konfederacji Lewiatan (2016).
[3] GUS (2019). Kapitał ludzki w Polsce w latach 2014–2018
[4] Pełna lista jest dostępna w rekomendacjach “PowerED. Jak przeciwdziałać wykluczeniom w edukacji?”, www.power-ed.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie