SuperKoderzy w edukacji zdalnej

fot. Patryk Sobczyk

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ostatnich miesiącach musieliśmy całkowicie przeorganizować swój warsztat pracy nauczyciela. Jak powszechnie wiadomo było to spowodowane sytuacją epidemiologiczną, która dotknęła wiele państw, w tym również Polskę. Tak naprawdę z początkiem wiosny 2020 roku z dnia na dzień wydano komunikat, że przechodzimy na naukę zdalną. Było to ogromnym zaskoczeniem i wielu edukatorów stanęło przed nie lada wyzwaniem. Jak wtedy wyglądała nasza szkolna rzeczywistość? Mnóstwo szkoleń, konieczność wyboru platformy edukacyjnej do pracy z uczniami, przeanalizowanie i dostosowanie planów nauczania oraz przedmiotowych systemów oceniania do nowych warunków nauki.

Nam, czyli nauczycielom #SuperKoderów, było dużo łatwiej. Dzięki wieloletnim doświadczeniom oraz wzajemnej współpracy dość szybko udało nam się nawiązać relacje z uczniami i kontynuować podjęte wcześniej działania z zakresu programowania. Wielu z nas terminowo zakończyło realizowane ścieżki edukacyjne w ramach programu #SuperKoderzy. Satysfakcja była na tyle duża, że bez zastanowienia złożyliśmy wnioski o możliwość udziału w programie kolejny raz. Pierwszy miesiąc nauki w nowym roku szkolnym dobrze rokował. Przy zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa sanitarnego, rozpoczęliśmy kolejną przygodę z programowaniem. Szkoły przygotowały się do realizacji różnorodnych ścieżek edukacyjnych, między innymi Odkrywcy Świata, Robomatematycy, Majsterkowicze, Odkrywcy Fizyki, czy Cyfrowi DJe. Udało się sprawnie zamówić pomoce edukacyjne, które do większości szkół dotarły przed ich kolejnym zamknięciem. Z relacji #SuperKoderów wynika, że stacjonarnie rozpoczęły się również pierwsze zajęcia. To ważne, ponieważ mogliśmy spokojnie stworzyć grupy, przekazać informacje o zajęciach programowania z wybranej ścieżki zainteresowanym uczniom. Formalności, choć mało interesujące i rozwijające, są jednak ważne i od tego wszystko się zaczyna. Szkolni pasjonaci programowania bardzo szybko zasilili szeregi #SuperKoderów i zapoznali się z tematyką i terminarzem programu na bieżący rok szkolny. Kiedy wszystko zostało „dopięte na ostatni guzik”, kolejna wiadomość o przejściu na naukę zdalną. Tym razem przyjęliśmy ją z wielkim spokojem, ponieważ każdy z nas był przygotowany na taki scenariusz. Przecież zdalnie też można programować i to jak ciekawie…


fot. Monika Gnutek

Platformy edukacyjne takie jak Zoom czy Teams to dla nas i naszych młodych programistów codzienność. Do tego konta na scratch.mit.edu, dostęp do materiałów edukacyjnych online oraz pomocy dydaktycznych, kreatywność i chęć do pracy równa się programistyczny sukces. Oczywiście nie wszystkie zagadnienia zaproponowane przez twórców i koordynatorów programu #SuperKoderzy możemy realizować niezmiennie od początku do końca, niektóre lekcje wymagają zmian i modyfikacji, by móc je realizować online. Ale kto, jak nie my, poradzi sobie z tym zadaniem. Większość lekcji możemy przenieść do wirtualnej rzeczywistości.

Czego tak naprawdę potrzebujemy? Internetu, komputera lub dowolnego urządzenia mobilnego i zachęty, a o to już zadbali twórcy programu. To dobry moment na rozwinięcie kompetencji cyfrowych i umiejętności poszukiwania nowych rozwiązań oraz wykorzystania nowoczesnych technologii i narzędzi TIK tak ważnych przecież w XXI wieku. Okazuje się, że superkoderskie dzieciaki są naprawdę SUPER i w ramach programu powstaje wiele ciekawych i innowacyjnych gier oraz projektów. Będąc w tak zaszczytnym gronie wszyscy stanęliśmy na wysokości zadania i swoją pracą, pomysłami na lekcje i zaangażowaniem, chcemy inspirować innych edukatorów i pokazać im, że nauka zdalna wcale nie jest taka straszna. Analizując relacje z realizowanych działań, nasuwa się ważny wniosek, że mimo pandemii świetnie dajemy radę, nasi uczniowie są naprawdę ambitni i ciekawi nowych wyzwań, które chętnie podejmują. Czy czekamy na „odwilż” pandemii? Hmm… z utęsknieniem, bo nie ma to jak dzielić się pomysłami, współpracować i doświadczać na własnej skórze wyników wspólnej pracy. Póki co działamy dalej w formule zdalnej…

Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku!

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. 
Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o autorce: Iwona Szyszkowska jest nauczycielką w Szkole Podstawowej im. 24 lutego 1863 r. w Małogoszczu (woj. świętokrzyskie). Opiekuje się realizacją programu #SuperKoderzy w swojej szkole.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie