Jak w czasie pandemii zadbać o bezpieczeństwo dzieci online w szkole i w domu?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Działajmy razem!” - pod takim hasłem świętowany jest dziś po raz kolejny Dzień Bezpiecznego Internetu 2021. Tym razem obchody odbywają się głównie zdalnie i koncentrują się na wyzwaniach czasów pandemii. W całej Polsce przyłączyło się do wydarzenia już ponad 3000 organizatorów lokalnych imprez edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Obchody Dnia Bezpiecznego Internetu zainauguruje konferencja online adresowana do nauczycieli i rodziców. Przewidziano również serię webinarów dla profesjonalistów. Organizatorami DBI w Polsce są Państwowy Instytut Badawczy NASK i Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

DBI w Polsce i na świecie

Dzień Bezpiecznego Internetu powstał z inicjatywy Komisji Europejskiej w 2004 r. Obecnie świętowany jest na całym świecie. W Polsce organizatorem wydarzenia od 2005 r. jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą Państwowy Instytut Badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, wspólnie realizujący program unijny „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Dzień Bezpiecznego Internetu został objęty patronatem honorowym Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego. Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange, partnerami są: Google Polska, Facebook Polska, Samsung, Librus oraz Elektrownia Powiśle.

Działajmy razem

DBI ma na celu przede wszystkim inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania internetu.

Hasło akcji, „Działajmy razem!”, nabiera w tym roku szczególnego znaczenia, gdyż jedynie wspólny wysiłek zarówno dorosłych – rodziców i profesjonalistów jak i samych dzieci i młodzieży zapewnić może bezpieczeństwo w czasie zintensyfikowanego korzystania z sieci podczas pandemii i zdalnej edukacji.

Jak pokazują najnowsze badania Nastolatki 3.0, które diagnozują sytuację dzieci w okresie pandemii, wielu uczniów przebywa przed ekranem nawet 8 i więcej godzin dziennie. Wielu z nich dostrzega także wyraźną różnicę w jakości relacji z rówieśnikami oraz bliskimi, która przez wiele miesięcy jest zapośredniczona przez ekran. Nie wiadomo jak w dłuższej perspektywie wpłynie to na młodych ludzi - uważa Anna Rywczyńska Koordynatorka Polskiego Centrum Programu Safer Internet w NASK. Emocje, psychologiczne konsekwencje wielomiesięcznej izolacji oraz stale obecne w sieci zagrożenia, na które w ostatnim czasie dzieci były jeszcze bardziej narażone to tematy, którym staramy się poświęcić jak najwięcej uwagi w tegorocznych obchodach. Chcemy przekazać nauczycielom i edukatorom wiedzę, która pozwoli im pomagać dzieciom w tym trudnym czasie – dodaje dr Szymon Wójcik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Cyfrowe kompetencje to nie tylko kompetencje techniczne. To zdrowe nawyki w korzystaniu z technologii, to weryfikacja treści zastanych w internecie, to netykieta i dbanie o umiar, którego zachowanie w obecnej sytuacji jest dla wielu rodzin wyzwaniem. Zachęcam do udziału w tegorocznym DBI, aby czerpać wiedzę, która pomoże dzieciom, młodzieży, nauczycielom i rodzicom zadbać o siebie w świecie pełnym ekranów – dodaje Konrad Ciesiołkiewicz z Fundacji Orange, Głównego Partnera obchodów.

DBI – konferencja online i tematyczne webinary

Dzień Bezpiecznego Internetu zainauguruje konferencja nadawana z warszawskiej Elektrowni Powiśle 9 lutego w godzinach 17:00-20:30. Ze względu na pandemię COVID-19 wydarzenie odbywa się wyłącznie online. Uczestniczyć w nim można dzięki transmisji na stronie www.dbi.pl. Wydarzenie jest bezpłatne i nie wymaga rejestracji. Adresowane jest do profesjonalistów pracujących z dziećmi oraz do rodziców. Wystąpienia będą dostępne również w wersji migowej. Na scenie wystąpią: popularyzator nauki dr Tomasz Rożek, kulturoznawca dr Karol Jachymek, psychoterapeutka Aleksandra Hapcar, Agnieszka Stążka-Gawrysiak (blog „DyleMatki”) oraz eksperci reprezentujący organizatorów: Martyna Różycka i Łukasz Wojtasik. Wydarzenie poprowadzi dziennikarka Justyna Suchecka, a uświetni je występ czołówki polskich muzyków jazzowych (Agnieszka Wilczyńska, Robert Majewski, Bogdan Hołownia, Wojciech Pulcyn). Po części wykładowej widzowie będą mogli porozmawiać z ekspertami podczas live chatów.

W ramach DBI 2021 przewidziano również cykl 12 webinarów dla nauczycieli, przybliżających wykorzystanie nowych technologii w ich codziennej pracy i ułatwiających prowadzenie zdalnych lekcji. Wśród nich: spotkanie z prof. UAM dr. hab. Jackiem Pyżalskim pt. „Co (nowego) wiemy o cyberprzemocy?”, webinar o dobrostanie psychicznym uczniów w czasie pandemii organizowany przez Fundację Orange oraz webinar motywujący nauczycieli do angażowania w DBI dzieci w wieku przedszkolnym organizowany przez firmę Samsung.

Jak podkreśla Magdalena Olborska, CSR Manager z firmy Samsung – edukacja na temat bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii powinna zaczynać się już na etapie pierwszego kontaktu dziecka ze smartfonem z udziałem osoby dorosłej: rodzica, opiekuna czy nauczyciela.

W wydarzenie włączyły się też największe firmy internetowe Facebook i Google.

Jako Facebook chcemy, aby nasi użytkownicy mogli komunikować się w bezpieczny sposób i w oparciu o wiarygodne informacje. Wiemy jak ważna jest edukacja w zakresie świadomego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów internetu, dlatego angażujemy się w inicjatywy wspierające rozwój kompetencji cyfrowych, takie jak DBI – mówi Jakub Turowski, Szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce, krajach bałtyckich, Rumunii i Bułgarii. Podczas tegorocznej edycji zachęcamy nauczycieli do wzięcia udziału w projekcie edukacyjnym „Przystań w sieci”, który realizujemy razem z NASK-PIB i UNICEF Polska. W jego ramach udało nam się dotrzeć już do ponad 2 tys. nauczycieli i 20 tys. uczniów, edukując ich w zakresie bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych i internetu. – dodaje.

Od niemal roku zmagamy się ze skutkami pandemii. Z jednej strony przyspieszyła ona cyfryzację szkół, a dzięki internetowi miliony uczniów na całych świecie nadal mogą się kształcić, ucząc się jak korzystać z nieprzebranych zasobów sieci. Z drugiej – sytuacja, gdy dzieci i młodzież spędzają całe dni przy komputerze, czyni konieczność zapewnienia im bezpiecznego korzystania z internetu jeszcze bardziej palącą – mówi Marcin Olender, manager ds. polityk publicznych w Google Polska. Jako Google w pełni odczuwamy odpowiedzialność za zapewnienie dostępu do jakościowych, bezpiecznych treści w naszych usługach. Jednym z ostatnich działań w tym kierunku jest otwarcie Centrum Inżynierii Bezpieczeństwa Google (Google Safety Engineering Center - GSEC) w Dublinie, które będzie koncentrować się na odpowiedzialności za treści, wzmocni nasze działania w zakresie ochrony użytkowników przed szkodliwymi zagrożeniami i zwiększy bezpieczeństwo naszych produktów, a także ułatwi bezpośrednią współpracę pomiędzy naszymi specjalistami a przedstawicielami organów administracji, ekspertami pozarządowymi i badaczami.

Lokalne inicjatywy

Najważniejszym elementem DBI są lokalne inicjatywy, organizowane przez szkoły, organizacje pozarządowe, firmy i osoby prywatne, którym zależy na edukacji i bezpieczeństwie młodych użytkowników sieci. Wśród zgłaszanych akcji są m.in. happeningi, konkursy, zajęcia edukacyjne i kampanie informacyjne. Poprzednia edycja zgromadziła ich aż 4600! W związku z trwającą pandemią w 2021 r. organizatorzy szczególnie zachęcają zaangażowane instytucje do organizacji inicjatyw z wykorzystaniem potencjału internetu np. poprzez platformy zdalnego nauczania czy media społecznościowe.

Wydłużono okres, w jakim można organizować wydarzenia – mogą one odbywać się od początku lutego do końca marca. Na organizatorów lokalnych wydarzeń zgłoszonych na stronie www.dbi.pl czekają cyfrowe pakiety niezbędnych materiałów edukacyjnych i promocyjnych: gotowe propozycje lekcji zdalnych do przeprowadzenia z uczniami, webinary dla nauczycieli i osób pracujących z dziećmi wspierające ich w przygotowaniu zdalnych zajęć, materiały graficzne do wykorzystania podczas realizacji i promocji akcji DBI.

Jak co roku, lokalni organizatorzy DBI mogą wziąć udział w konkursie na najciekawszą inicjatywę DBI. Dla zwycięzców przewidziano atrakcyjne nagrody ufundowane przez partnerów akcji.

Dotychczas zgłoszono już ponad 3000 inicjatyw, a liczba ta z każdym dniem rośnie!

 

(Źródło: NASK)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie