Organizacja szkolnej kawiarenki

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nie potrzebowaliśmy podręczników, nawet ich nie mamy. Nie korzystaliśmy również z zeszytów i tradycyjnych zadań. Nikt nie pytał też o to, czy zadanie jest na ocenę. Za to pracowaliśmy metodą projektu, która daje szansę na sprawstwo każdemu uczniowi.

Przez tydzień trwały przygotowania, począwszy od zakupu potrzebnych rzeczy, po stworzenie menu. Kształtowaliśmy wiele kompetencji kluczowych, w tym matematyczne, ale najważniejszy był cel, który sobie założyliśmy i został osiągnięty - rozwijanie umiejętności społecznych przez praktyczne działanie.

To był proces, który przyniósł super efekt. Moi uczniowie już wiedzą, jak zorganizować kawiarenkę, gdzie kupić niezbędny sprzęt, jak oszacować koszty, jak wykonać menu i jak stworzyć przyjazną atmosferę w kawiarence obsługując klientów. Potrafią też obsłużyć ekspres do kawy, obliczyć należność, wydać resztę i przeliczyć otrzymane napiwki.

Moi dorośli, niepełnosprawni uczniowie poczuli się sprawcami, wzrosło ich poczucie własnej wartości i to co najważniejsze przynależności do społeczeństwa.

Gdyby w Polsce było więcej miejsc oferujących pracę dla uczniów kończących szkoły specjalne byłoby wspaniale. Z małą pomocą trenera mogliby rozwijać swoje pasje i zainteresowania, pracować i mieć poczucie sprawstwa, być po prostu potrzebnym.

Na tę chwilę w Polsce podejmuje się już wprawdzie takie inicjatywy, ale jest ich zdecydowanie za mało. Świadomość społeczna na temat funkcjonowania, ale także możliwości osób z niepełnosprawnością intelektualną jest jeszcze zbyt niska.

Pamiętajmy, że to co nieznane rodzi lęk, niechęć. Zatem warto edukować, pokazywać i promować te inicjatywy, które choć trochę przybliżą specyfikę funkcjonowania naszych uczniów, którzy po ukończeniu szkoły też chcą być ważni i potrzebni społeczeństwu.

Nasze działania projektowe opisujemy na blogu 5 sposobów na matematykę. Na realizację projektu pozyskaliśmy grant w ramach programu Edukacja-Inspiracja od Fundacji Szkoła z Klasą.

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska - nauczycielki w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Członkinie grupy SuperbelfrzyMini i SuperbelfrzyRP. Autorki bloga specjalni.pl. Entuzjastki nowoczesnych technologii i kreatywnych pomocy dydaktycznych. Wdrażają elementy programowania w szkolnictwie specjalnym. Autorki projektu sieci współpracy nauczycieli, prowadzące Rady Szkoleniowe i warsztaty dla nauczycieli. Za szczególne osiągnięcia edukacyjno-wychowawcze otrzymały w 2017 r. Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Specjalni.pl. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...
Ppp napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Chwila oddechu jest rzadka i cenna - nie należy jej marnować na dodatkowe aktywności, skoro po kilku...
Kultura powinna być OBUSTRONNA: ja nie strzelam, pies mnie nie obszczekuje, gdy spokojnie idę ulicą ...
Słuchowiec może słuchać z zamkniętymi oczami i w dziwnej pozycji ciała - co nie oznacza nieuwagi. Ta...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie