Organizacja szkolnej kawiarenki

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nie potrzebowaliśmy podręczników, nawet ich nie mamy. Nie korzystaliśmy również z zeszytów i tradycyjnych zadań. Nikt nie pytał też o to, czy zadanie jest na ocenę. Za to pracowaliśmy metodą projektu, która daje szansę na sprawstwo każdemu uczniowi.

Przez tydzień trwały przygotowania, począwszy od zakupu potrzebnych rzeczy, po stworzenie menu. Kształtowaliśmy wiele kompetencji kluczowych, w tym matematyczne, ale najważniejszy był cel, który sobie założyliśmy i został osiągnięty - rozwijanie umiejętności społecznych przez praktyczne działanie.

To był proces, który przyniósł super efekt. Moi uczniowie już wiedzą, jak zorganizować kawiarenkę, gdzie kupić niezbędny sprzęt, jak oszacować koszty, jak wykonać menu i jak stworzyć przyjazną atmosferę w kawiarence obsługując klientów. Potrafią też obsłużyć ekspres do kawy, obliczyć należność, wydać resztę i przeliczyć otrzymane napiwki.

Moi dorośli, niepełnosprawni uczniowie poczuli się sprawcami, wzrosło ich poczucie własnej wartości i to co najważniejsze przynależności do społeczeństwa.

Gdyby w Polsce było więcej miejsc oferujących pracę dla uczniów kończących szkoły specjalne byłoby wspaniale. Z małą pomocą trenera mogliby rozwijać swoje pasje i zainteresowania, pracować i mieć poczucie sprawstwa, być po prostu potrzebnym.

Na tę chwilę w Polsce podejmuje się już wprawdzie takie inicjatywy, ale jest ich zdecydowanie za mało. Świadomość społeczna na temat funkcjonowania, ale także możliwości osób z niepełnosprawnością intelektualną jest jeszcze zbyt niska.

Pamiętajmy, że to co nieznane rodzi lęk, niechęć. Zatem warto edukować, pokazywać i promować te inicjatywy, które choć trochę przybliżą specyfikę funkcjonowania naszych uczniów, którzy po ukończeniu szkoły też chcą być ważni i potrzebni społeczeństwu.

Nasze działania projektowe opisujemy na blogu 5 sposobów na matematykę. Na realizację projektu pozyskaliśmy grant w ramach programu Edukacja-Inspiracja od Fundacji Szkoła z Klasą.

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska - nauczycielki w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Członkinie grupy SuperbelfrzyMini i SuperbelfrzyRP. Autorki bloga specjalni.pl. Entuzjastki nowoczesnych technologii i kreatywnych pomocy dydaktycznych. Wdrażają elementy programowania w szkolnictwie specjalnym. Autorki projektu sieci współpracy nauczycieli, prowadzące Rady Szkoleniowe i warsztaty dla nauczycieli. Za szczególne osiągnięcia edukacyjno-wychowawcze otrzymały w 2017 r. Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Specjalni.pl. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie