Maturnocka z polskiego 2021

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tegorocznych maturzystów (i nie tylko) zapraszamy na niecodzienne wydarzenie, które odbędzie się 30 kwietnia w godz. 18.00-23.00 i jest bezpłatne. Wystąpienia nauczycieli z całej Polski będą dotyczyć: zagadnień językowych, formy streszczenia, rozprawki, interpretacji tekstu poetyckiego a przede wszystkim problematyki lektur obowiązkowych. Zarwij nockę dla ciekawej Maturnocki.

Aaaa… wszystko zaczęło się od autorskiego projektu Agaty Karolczyk-Kozyry – nauczycielki języka polskiego w I LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie oraz autorki bloga edukacyjnego „Kreatywny polonista”. Agata, w czasie edukacji stacjonarnej, organizowała dla swoich uczniów jednorazowe, wieczorne zajęcia, przygotowujące młodzież do egzaminu dojrzałości. Uczniowie przez rożne aktywizacje: gry, łamigłówki, quizy i zagadki dzielili się swoją wiedzą a przy okazji spędzali czas w atmosferze pełnej relaksu i wsparcia. Pomysł ten stał się tradycją, która na stałe weszła do kalendarza jej szkoły. Niestety pandemia zmieniła dotychczasowy kształt tego wydarzenia. Ale czas nauczania zdalnego jest też wyzwaniem, które uwolnią nowe pomysły i potencjał w kryzysie!

W zeszłym roku szkolnym zaproponowałam Agacie współprowadzenie grupy na FB dla maturzystów, której celem było wsparcie młodzieży w przygotowaniu się do egzaminu z języka polskiego. Tutaj zamieszczałyśmy zadania dla uczniów; zagadki i rebusy dotyczące zagadnień językowych, lektur i postaci literackich. Uczniowie mogli dzielić się swobodnie swoimi refleksjami oraz wypowiedziami ustnymi na wskazany temat. Ta inicjatywa była też częścią projektu „Lekcji w sieci”, którą zapoczątkowali: Oktawia Gorzeńska i Dawid Łasiński.

W tym roku również powstało wydarzenie, którego celem jest pomoc maturzystom: I Ogólnopolska Maturnocka Online z języka polskiego. Do współorganizowania tego projektu dołączył także Dariusz Martynowicz – polonista w Zespole Szkół – Małopolska Szkoła Gościnności w Myślenicach, edukator i twórca grupy „Czas na progres”. Darek w zeszłym roku również organizował wieczorówki online dla maturzystów, podczas których wspierał młodych ludzi swoją wiedzą i doświadczeniem.

We troje będziemy koordynować pracą niesamowitej grupy prelegentów, którzy tuż przed egzaminem maturalnym zgodzili się zaoferować swoją pomoc wszystkim chętnym uczniom. Patrząc na ewolucję tych działań jestem pod wrażeniem siły tego projektu. Można powiedzieć, że każdy z nas działał na własną rękę, a kiedy przyszedł kryzys wszyscy potrzebowaliśmy wsparcia. Nauczyciele motywują i inspirują się wzajemnie, co z korzyścią wpływa na działania dla Naszych Uczniów. Wszystkie dzieci nasze są – jak to mawiała Majka Jeżowska.

Tutaj link do wydarzenia na FB.

PS „Maturnocka” stała się też inspiracją do poprowadzenia – „Egzaminocki” dla uczniów klas ósmych szkół podstawowych. Wydarzenie odbędzie się 21 maja, a jej organizatorkami są: Magdalena Krajewska, Agata Sieńczak i Dorota Kujawa – Weinke.

 

Notka o autorce: Anna Konarzewska jest polonistką w XIV Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku. Blogerka „Być nauczycielem…” – strony, za pomocą której inspiruje pedagogów na całym świecie- od Ameryki, przez Europę po Azję. Autorka książki „Być (nie)zwykłym wychowawcą”. Liderka Gdańskiego Projektu Edukacyjnego „Kreatywna Pedagogika”. Wykładowca w Szkole Wyższej „Ateneum” w Gdańsku na kierunku Innowacyjne i kreatywne metody pracy z uczniem. Uczy przez zachwyt, prowokację, refleksję i działanie, łącząc w ten sposób dydaktykę języka polskiego z wychowaniem i przygotowaniem uczniów do życia. Poza nauczaniem, dzieli z uczniami swoje pasje teatralne, współpracując z Operą Bałtycką oraz Nadbałtyckim Centrum Kultury. Niniejszy wpis ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie