Maturnocka z polskiego 2021

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tegorocznych maturzystów (i nie tylko) zapraszamy na niecodzienne wydarzenie, które odbędzie się 30 kwietnia w godz. 18.00-23.00 i jest bezpłatne. Wystąpienia nauczycieli z całej Polski będą dotyczyć: zagadnień językowych, formy streszczenia, rozprawki, interpretacji tekstu poetyckiego a przede wszystkim problematyki lektur obowiązkowych. Zarwij nockę dla ciekawej Maturnocki.

Aaaa… wszystko zaczęło się od autorskiego projektu Agaty Karolczyk-Kozyry – nauczycielki języka polskiego w I LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie oraz autorki bloga edukacyjnego „Kreatywny polonista”. Agata, w czasie edukacji stacjonarnej, organizowała dla swoich uczniów jednorazowe, wieczorne zajęcia, przygotowujące młodzież do egzaminu dojrzałości. Uczniowie przez rożne aktywizacje: gry, łamigłówki, quizy i zagadki dzielili się swoją wiedzą a przy okazji spędzali czas w atmosferze pełnej relaksu i wsparcia. Pomysł ten stał się tradycją, która na stałe weszła do kalendarza jej szkoły. Niestety pandemia zmieniła dotychczasowy kształt tego wydarzenia. Ale czas nauczania zdalnego jest też wyzwaniem, które uwolnią nowe pomysły i potencjał w kryzysie!

W zeszłym roku szkolnym zaproponowałam Agacie współprowadzenie grupy na FB dla maturzystów, której celem było wsparcie młodzieży w przygotowaniu się do egzaminu z języka polskiego. Tutaj zamieszczałyśmy zadania dla uczniów; zagadki i rebusy dotyczące zagadnień językowych, lektur i postaci literackich. Uczniowie mogli dzielić się swobodnie swoimi refleksjami oraz wypowiedziami ustnymi na wskazany temat. Ta inicjatywa była też częścią projektu „Lekcji w sieci”, którą zapoczątkowali: Oktawia Gorzeńska i Dawid Łasiński.

W tym roku również powstało wydarzenie, którego celem jest pomoc maturzystom: I Ogólnopolska Maturnocka Online z języka polskiego. Do współorganizowania tego projektu dołączył także Dariusz Martynowicz – polonista w Zespole Szkół – Małopolska Szkoła Gościnności w Myślenicach, edukator i twórca grupy „Czas na progres”. Darek w zeszłym roku również organizował wieczorówki online dla maturzystów, podczas których wspierał młodych ludzi swoją wiedzą i doświadczeniem.

We troje będziemy koordynować pracą niesamowitej grupy prelegentów, którzy tuż przed egzaminem maturalnym zgodzili się zaoferować swoją pomoc wszystkim chętnym uczniom. Patrząc na ewolucję tych działań jestem pod wrażeniem siły tego projektu. Można powiedzieć, że każdy z nas działał na własną rękę, a kiedy przyszedł kryzys wszyscy potrzebowaliśmy wsparcia. Nauczyciele motywują i inspirują się wzajemnie, co z korzyścią wpływa na działania dla Naszych Uczniów. Wszystkie dzieci nasze są – jak to mawiała Majka Jeżowska.

Tutaj link do wydarzenia na FB.

PS „Maturnocka” stała się też inspiracją do poprowadzenia – „Egzaminocki” dla uczniów klas ósmych szkół podstawowych. Wydarzenie odbędzie się 21 maja, a jej organizatorkami są: Magdalena Krajewska, Agata Sieńczak i Dorota Kujawa – Weinke.

 

Notka o autorce: Anna Konarzewska jest polonistką w XIV Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku. Blogerka „Być nauczycielem…” – strony, za pomocą której inspiruje pedagogów na całym świecie- od Ameryki, przez Europę po Azję. Autorka książki „Być (nie)zwykłym wychowawcą”. Liderka Gdańskiego Projektu Edukacyjnego „Kreatywna Pedagogika”. Wykładowca w Szkole Wyższej „Ateneum” w Gdańsku na kierunku Innowacyjne i kreatywne metody pracy z uczniem. Uczy przez zachwyt, prowokację, refleksję i działanie, łącząc w ten sposób dydaktykę języka polskiego z wychowaniem i przygotowaniem uczniów do życia. Poza nauczaniem, dzieli z uczniami swoje pasje teatralne, współpracując z Operą Bałtycką oraz Nadbałtyckim Centrum Kultury. Niniejszy wpis ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie