Szkoła przyszłości wobec współczesnych wyzwań

fot. Pexels.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Microsoft Teams zostanie ze mną przede wszystkim do szybkiej komunikacji z uczniami i innymi nauczycielami, ale również do prowadzenia działań projektowych. W szkole prowadzimy takich projektów bardzo dużo – mówiła Małgorzata Lesisz, nauczycielka z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni, podczas panelu zorganizowanego w ramach Microsoft EduDay 2021. Głównym tematem wydarzenia było przedstawienie scenariuszy działań edukacyjnych na czas po pandemii i próba odpowiedzi na pytanie, jak będzie wyglądać praca szkoły w czasach post-Covid. Dyrektorzy szkół, nauczyciele, uczniowie, eksperci i specjaliści z Microsoft próbowali wspólnie nakreślić obraz szkoły przyszłości, w której nauka, współpraca i budowanie wzajemnych relacji bazują nie tylko na przebywaniu w tym samym miejscu i czasie, ale także na technologii, która otwiera zupełnie nowe możliwości wzajemnych działań.

Microsoft EduDay to coroczne wydarzenie dla sektora edukacyjnego, w czasie którego Microsoft pokazuje dobre praktyki szkolne z Polski i świata. Tegoroczna edycja odbyła się online i przybrała formę reportażu z życia szkoły. Ale nie pierwszej z brzegu szkoły, tylko placówki wzorcowej, czyli Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni, który nosi także miano „Microsoft Showcase School”, gdyż na co dzień wykorzystuje technologię Microsoft w każdym obszarze swojego działania.

Uczestników EduDay 2021 po szkole oprowadzał popularny prezenter telewizyjny – Marcin Prokop oraz jego goście: uczniowie, nauczyciele, pracownicy szkoły, eksperci i przedstawiciele Microsoft. Wszyscy oni starali się dać odpowiedź na pytanie: jak będzie wyglądać szkoła przyszłości i jakie miejsce powinny w niej zajmować nowoczesne technologie? Poszukiwanie przepisu na skuteczną cyfrową transformację szkoły, znaczenie ustandaryzowania technologii używanych w placówkach edukacyjnych, waga cyfrowych kompetencji w przyszłej działalności uczniów, sposoby na dobrostan nauczycieli i uczniów – to tylko niektóre z wielu tematów, o jakich podczas paneli, wywiadów i rozmów dyskutowali uczestnicy wydarzenia.

Głównym wnioskiem, który daje się wysnuć ze wszystkich tych rozmów, jest stwierdzenie, że powrót do takiej formy edukacji, jaka miała miejsce przed 2020 rokiem w ogromnej większości polskich szkół, dziś jest już niemożliwy. Kryzys pandemiczny zaowocował koniecznością przejścia na tryb edukacji zdalnej, która otworzyła szeroko drzwi dla nowoczesnych technologii. Te zaś – po okresie wstępnych wyzwań i oporów – trafiły w szkołach na podatny grunt, umożliwiając każdej z grup – dyrekcji i pracownikom administracyjnym szkół, nauczycielom, uczniom oraz rodzicom zupełnie nowy, wygodniejszy i ciekawszy sposób działania. Stąd po powrocie w szkolne mury w kolejnym roku nauki zarówno uczniowie, jak i nauczyciele pragną do szkolnej rzeczywistości przenieść jak najwięcej z doświadczeń pozyskanych w czasie nauki zdalnej, które sprawiają, że działalność edukacyjna staje się łatwiejsza, sprawniejsza, bardziej kreatywna i angażująca wszystkie strony procesu nauczania.

Wynikające z pandemii zamknięcie szkół było prawdziwą próbą dla całego sektora edukacyjnego, w którym cyfryzacja nigdy nie była łatwym procesem. Dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie i ich rodzice znaleźli się w zupełnie nowej sytuacji, w której musieli na nowo wymyśleć sposoby kontaktu, nauczania i uczenia się, często w niełatwych, domowych warunkach. Celem Microsoft jako organizacji było i jest nadal wsparcie sektora edukacji w cyfrowej zmianie, która dzisiaj jest koniecznością. Z dumą obserwowałam, jak szkoły i nauczyciele wykorzystujący nasze narzędzia w edukacji zdalnej radzili sobie z wyzwaniami. To był czas prawdziwej mobilizacji, nie tylko do tego, aby zaopatrzyć się w odpowiednie technologie, ale także nauczyć się z nich efektywnie korzystać. W tym czasie nauczyliśmy się wiele i tej wiedzy nie wolno nam zaprzepaścić. Dlatego dzisiaj podejmujemy dyskusję na temat tego, jak tę naukę wykorzystać po powrocie uczniów do placówek szkolnych – powiedziała Agata Kapica, Industry Executive – Education Sector w polskim oddziale Microsoft.

Szereg pomysłów i przepisów na wykorzystanie pozyskanych umiejętności i narzędzi został podany podczas Microsoft EduDay 2021. Jednak nie oznacza to, że osoby, które nie wzięły udziału w spotkaniu, straciły swoją szansę na ich poznanie. W dalszym ciągu można zapoznać się z pełną relacją ze spotkania. Nagranie jest dostępne pod linkiem Microsoft EduDay 2021 po wcześniejszym zarejestrowaniu się.

 

(Źródło: Microsoft)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie