Zadbajmy o szczęście w szkole!

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Badania pokazują, że ludzie doświadczający szczęścia w szkole i w pracy żyją zdrowiej, dłużej, lepiej. Poczucie szczęścia sprzyja odporności, kreatywności, zaangażowaniu, budowaniu relacji, przyjaźniom. To prawdziwa profilaktyka zdrowia psychicznego i fizycznego, szczególnie w tak trudnym, po-pandemicznym i wojennym czasie. Celem Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole jest zwrócenie uwagi na szczęście i dobrostan oraz ich związki z efektami kształcenia.

III Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole obchodzimy w tym roku w dniach 19-25 września 2022, zaś hasło na ten rok brzmi: DBAJMY O DOBRE RELACJE. Inauguracja Tygodnia Szczęścia w Szkole odbędzie się dnia 19 września (poniedziałek) 2022 w Hevelianum w Gdańsku. Podsumowaniem akcji będzie konferencja o szczęściu i dobrostanie w szkole, która odbędzie się stacjonarnie w dniu 26 września (poniedziałek) 2022 w Liceum Ogólnokształcącym nr 14 we Wrocławiu, na którą wszystkich serdecznie zapraszamy. Wydarzenie to odbywa się w Polsce już po raz trzeci. Pomysł wywodzi się z Międzynarodowego Tygodnia Szczęścia w Pracy, obchodzonego w tym samym czasie. Również w tym roku „szkolne” aktywności zostały oficjalnie włączone w międzynarodowe obchody.

W ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole można zaplanować wiele aktywności albo jedną – na każdy dzień albo na kilka. Ważne, by poruszyć kwestię szczęścia i dobrostanu w narracji i w różnych wymiarach – emocji, poczucia sensu, zaangażowania, bliskości z innymi, odkrywania swoich mocnych stron i pozytywów u innych, zdrowia, odpoczynku czy zaangażowania. Chodzi o podjęcie w tym czasie tematyki szczęścia, które przejawia się, według Martina Seligmana, w:

  • przeżywaniu pozytywnych emocji – różnorakich, bo to jest i radość, i duma, wdzięczność, zachwyt,
  • uruchamianiu zaangażowania, doświadczaniu FLOW,
  • wzmacnianiu relacji,
  • nadawaniu sensu i znaczenia wydarzeniom, sytuacjom,
  • odkrywaniu i uruchamianiu w praktyce mocnych stron, talentów oraz wykorzystywaniu ich dla dobra wspólnoty – koleżeńskiej, szkolnej, sąsiedzkiej, rodzinnej.

Na koniec należy przygotować krótką formę artystyczną (scenka rodzajowa, skecz, pantomima, żywy obraz itd. na temat „DOBRE RELACJE W SZKOLE TO…” i opublikować nagraną scenkę do 23 września (piątek) na YouTube z hasztagami: #tydzienszczesciawszkole2022 #happinessatschool.

Przykłady aktywności, które można wykorzystać w ramach obchodów:

  • Święto Dobrych Relacji – o wadze dobrych relacji: koleżeńskich, przyjacielskich, szkolnych, nauczycielskich, rodzinnych, sąsiedzkich (np. w świetle wojny w Ukrainie). Świętowanie dobrych relacji można rozciągnąć na cały Tydzień Szczęścia w Szkole, można temu poświęcić jeden dzień.
  • Dzień Empatii – czym jest empatia? W jaki sposób możemy ją rozwijać w szkole? Co konkretnie robię, by być osobą empatyczną?
  • Dzień Spokoju – czym jest spokój? Jakie to uczucie? Jakie są warunki, gdy jestem spokojny/a w szkole? Z kim doświadczam w szkole spokoju? Jak wzmacnia to nasze relacje?
  • Święto Zaufania – do kogo czuję zaufanie? Kiedy czuje się w szkole bezpieczny/bezpieczna? Miejsca, przestrzenie, osoby, poruszane tematy.
  • Dzień Zachwytu – kiedy uruchamiam zachwyt w szkole? Czym lub kim się zachwycam?
  • Dzień Dobrego Humoru – jak humor pomaga nam w trudnych sytuacjach, w jaki sposób buforuje stres?
  • Święto Dobrego Słowa – o wadze dobrego słowa, które buduje, a nie rujnuje poczucie własnej wartości
  • Dzień Przyjaciela – mój przyjaciel – jakie cechy cenię w nim najbardziej i dlaczego? Czym jest dziś przyjaźń, czym była kiedyś? Rozmowy między pokoleniami?
  • Dzień Inspiracji – co mnie inspiruje w szkole? Kto jest moim Inspiratorem? W jaki sposób wpływa to na nasze relacje?
  • Dzień Dumy – jak często przeżywam dumę w szkole? Co to za uczucie?
  • Święto Talentów i Mocnych Stron – jakie mamy talenty i mocne strony? Kiedy je wykorzystujemy najczęściej i jak się z tym czujemy? Co nam pomaga w ich rozwijaniu?
  • Święto Marzeń – jak często moje marzenia pozostają w sferze tylko ulotnych myśli, a jak często potrafię marzenia zamienić na konkretne cele, nawet odległe, do realizacji? Co mnie do tego zachęca? Jakie są korzyści ze snucia marzeń?
  • Dzień Blisko Natury – w jaki sposób kontakt z naturą nas wzmacnia, pozytywnie nastraja? Jakie są korzyści obcowania z przyrodą, naturą?

Przy okazji można skoncentrować się na jednym z haseł i uczynić z niego zagadnienie warte poświęcenia dłuższej uwagi w procesie edukacji, na różnych zajęciach, w ciągu całego roku szkolnego:

  • Jak dobry humor wpływa na relacje w szkole?
  • W jaki sposób empatia sprzyja nabieraniu odwagi w szkole?
  • Jakie cechy łączą Cię z Twoim przyjacielem? Co macie ze sobą wspólnego?
  • Jak obcowanie z przyrodą wzmacnia nasz dobrostan i poczucie szczęścia? Jak wpływa to na kreatywność, zapamiętywanie?
  • W jaki sposób zabawa wzmacnia naszą odporność psychiczną? Jakie kompetencje rozwijamy w trakcie zabawy w szkole?
  • Jak więzi z innymi – kolegami, koleżankami, nauczycielami w szkole – wpływają na rozwiązywanie konfliktów, trudnych sytuacji?

Formy tych aktywności mogą być dowolne. Angażujmy dzieci, młodzież i dorosłych. Całą szkołę, przedszkole, ale i osoby, które są z naszą placówką zaprzyjaźnione. Bo szkoła i przedszkole to miejsca uczenia się przez całe życie.

Więcej informacji o projekcie na stronie: https://happinessatschool.pl/

Życzę nieskończonych pokładów szczęścia!

 

Notka o autorce: Anna Hildebrandt-Mrozek jest inicjatorką Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole. Edukatorka, coach, trenerka i doradca nauczycieli, dyrektorów i rodziców w obszarze psychologii pozytywnej i wzmacniania dobrostanu. Naukowiec i praktyk z ponad 20-letnim doświadczeniem w edukacji. Autorka realizowanego w szkołach programu Happiness at School, którego celem jest poprawa dobrostanu i poczucia szczęścia całego środowiska szkoły. Pierwszy w Polsce Chief Happiness Officer w edukacji. Prowadzi własnego bloga MovusMovere.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie