Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży z Ukrainy przebywających w Polsce

fot. Fundacja Orange

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Fundacja Orange wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę uruchamia dyżury w języku ukraińskim w telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111. Telefon, prowadzony od ponad 13 lat, rozszerza swoją ofertę pomocy. Dla wielu młodych ludzi, którzy przybyli z Ukrainy do Polski po wybuchu wojny, rozmowa w ojczystym języku z psychologiem może być dużym wsparciem w radzeniu sobie z trudem nowej sytuacji i z tęsknotą za bliskimi. Rozmowy poprowadzą psycholożki, które także przyjechały tu z ich rodzimego kraju.

Po wybuchu wojny miliony dzieci musiały opuścić swój dom w Ukrainie, setki tysięcy z nich znalazły się w Polsce. Uciekając, zostawiły cały swój świat, ważne dla siebie sprawy, plany i pasje, a często też ojców, dziadków, przyjaciół i ukochane zwierzęta. Wielu dzieciom może towarzyszyć niepewność, lęk, poczucie straty i inne trudne emocje. Aby dać im możliwość podzielenia się tym, co przeżywają, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę wraz z Fundacją Orange uruchomiły dyżury w języku ukraińskim w telefonie zaufania 116 111.

Wsparcie emocjonalne ma ogromne znaczenie w każdych okolicznościach, zwłaszcza tak ekstremalnych jak doświadczenie uchodźstwa. Nie każde dziecko może uzyskać taką pomoc w najbliższym otoczeniu. Nasz telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111 od ponad 13 lat pomaga dzieciom w Polsce – od dziś także tym, które przybyły z Ukrainy. Bardzo się z tego cieszę, ale też zdaję sobie sprawę, że dużym wyzwaniem jest promocja tej oferty. Chcemy, by wiadomość o dyżurach w języku ukraińskim i rosyjskim dotarła do dzieci różnymi kanałami. By dowiedziały się, że mogą na nas liczyć – mówi dr Monika Sajkowska, prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Pomysł na zorganizowanie telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży z Ukrainy zrodził się z wieloletnich doświadczeń współpracy przy polskim telefonie 116 111 i ze wspólnej troski o dobro młodych. Mamy świadomość, że dla wielu z nich korzystanie z tego rodzaju wsparcia może być w jakiś sposób wstydliwe lub po prostu nowe. Ważne jest informowanie o tej możliwości, ale także oswajanie z taką formą sięgania po pomoc jako naturalną – dodaje dr Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

Psycholożki z Ukrainy będą czekać na rozmowy z dziećmi od poniedziałku do piątku między 14.00 a 18.00. Odbyły szereg szkoleń przygotowujących do pracy w oparciu o standardy telefonu zaufania. Konsultacje mogą się odbywać także w języku rosyjskim, w zależności od tego, jak będzie wygodniej osobie, która dzwoni. Po wybraniu numeru 116 111 należy wskazać, w którym języku ma być kontynuowane połączenie.

Dzieci z Polski od lat dzwonią do telefonu z różnymi sprawami, które są dla nich ważne – małymi i dużymi. Każda sprawa jest istotna, każde dziecko zostaje wysłuchane. To bardzo wzmacniające doświadczenie. Zapraszam dzieci z Ukrainy, aby także dzwoniły, jeśli potrzebują porozmawiać. Ja i inne konsultantki będziemy na nie czekały – mówi Tetiana G., konsultantka 116 111 pracująca w języku ukraińskim. Dzieci potrzebują rozmawiać o tym, co się dzieje, i być w tej rozmowie traktowane poważnie. Choć wojna i niepewność jutra dla nikogo nie są łatwym tematem. O najważniejszych, najbardziej osobistych sprawach najlepiej mówić w swoim ojczystym języku.

W ukraińskiej szkole Materynka, w której pracuję, na początku obawialiśmy się poruszania tematu wojny, nie wiedzieliśmy, jak dzieci zareagują. Ale nie dało się o tym nie rozmawiać. Teraz wiemy, że jeśli pojawiają się trudne emocje, to muszą znaleźć ujście – mówi Larysa Vychivska, nauczycielka, asystentka międzykulturowa w szkołach podstawowych. Uczniowie i uczennice korzystają z komunikatorów i dostają na bieżąco informacje, bywa, że nadal o ogłaszanych i odwoływanych alarmach bombowych.

 

(Źródło: Fundacja Orange)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie