Zdajemy sobie sprawę, że wielu nauczycieli idąc ścieżką zgodną z polską podstawą programową zmaga się z licznymi problemami. Przeładowany program nauczania, zbyt ogólnie zapisane wymagania, brak przestrzeni na to, co obecnie wydaje się kluczowe w edukacji… Wiemy, że jest to droga, którą czasami ciężko kroczyć – jest ona obszerna, nie zawsze jasna, a niejednokrotnie wymagająca czasu, który w przypadku pracy nauczycieli jest ograniczony.
Jak sobie z tym poradzić?
Warto ułatwić sobie pracę i skorzystać z bezpłatnych materiałów edukacyjnych, których coraz więcej pojawia się na różnych platformach internetowych. Ogromną bazę wiedzy, inspiracji i "gotowców" nauczyciele znajdą na stronie Uniwersytet Dzieci w Klasie. Są to materiały przygotowane przez naukowców i ekspertów z różnych dziedzin. Nauczyciel znajdzie na platformie zarówno kompletne scenariusze lekcji (konkretne aktywności, karty pracy do druku) oraz projekty edukacyjne (tematyczne cykle lekcji i dodatkowe atrakcje dla dzieci, m.in. indeksy i specjalny wykład z naukowcem). Wszystko przygotowane w oparciu o aktualną podstawę programową i opracowane w taki sposób, by zaangażować uczniów do aktywności.
Ciekawość to podstawa
Wielu z Was pewnie zastanawia się, jak skupić uwagę uczniów i zaangażować ich w uczestniczenie w lekcji, a przy okazji zrealizować wytyczne podstawy programowej. Materiały wizualne to zawsze dobry pomysł! Każdy ze scenariuszy lekcji rozpoczyna się od miniwykładu z ekspertem, który zaciekawia dzieci i wprowadza w temat zajęć.
Postaw na relacje
W grupie, która dobrze współpracuje i darzy się wzajemną sympatią wszystko jest prostsze! Także realizacja przeładowanego programu nauczania. Ścigając się z czasem i walcząc z wytycznymi programowymi łatwo można o tym zapomnieć i pomyśleć "nie da się". Ale to nieprawda. Warto ponownie skorzystać z gotowych propozycji na lekcje, których celem jest integracja uczniów i zadbanie o dobrą komunikację w klasie oraz rozwój emocjonalny dzieci. Takich scenariuszy lekcji znajdziesz mnóstwo i z łatwością wybierzesz ten, który najbardziej sprawdzi się w przypadku Twoich podopiecznych.
Możesz także skorzystać z gotowych projektów edukacyjnych i zrealizować z klasą cykl 8 lekcji np. Lekcje z klasą. Jak odczytywać emocje? (klasy 2-4) czy Ja w relacjach. Jak zrozumieć siebie i innych? (klasy 5-6). A jeśli nie chcesz poświęcać na tematy społeczne aż 8 godzin lekcyjnych - dla klas 1-3 znajdziesz szeroki wybór projektów tematycznych, np. Mali naukowcy. Ile chemii i fizyki jest wokół nas?, Technologie z klasą. Jak porozumiewają się roboty? czy Akademia Leśna. Jak tropić ślady w przyrodzie?. I nie - nie zrezygnujesz wtedy całkowicie z zajęć skupionych wokół rozwoju emocjonalnego, gdyż w projektach edukacyjnych Uniwersytetu Dzieci w Klasie dwie pierwsze lekcje zawsze poświęcone są tym zagadnieniom.
A co z tą podstawą programową?
Każdy ze scenariuszy lub projektów edukacyjnych jest przygotowany w zgodzie z obowiązującą podstawą programową, nie musicie się więc martwić o to, że jej nie spełnicie.
Przykłady? Proszę bardzo!
W jednym z punktów najnowszej podstawy programowej wyszczególniono, że:
Szkoła ma również przygotowywać ich do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w internecie, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci.
W odpowiedzi na te wymagania powstał scenariusz lekcji: Jak bezpiecznie korzystać z sieci?.
Zadaniem szkoły jest przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu. Szkoła prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
Na ten punkt z podstawy programowej odpowiadamy projektem Ja w przyszłości. Jak planować swoją karierę?.
Ale pamiętaj: podstawa programowa to tylko drogowskaz, sam/sama decydujesz o tym, w jaki sposób ją zrealizujesz i czy przy okazji przemycisz uczniom takie wartości jak współpraca, rozwój ciekawości i pasji do nauki. Wierzymy, że gotowe i całkowicie bezpłatne materiały edukacyjne pomogą w płynnym przebiegu procesu kształcenia dzieci i przyniosą nauczycielom satysfakcję z dobrze spełnionej misji.
.