W trosce o młodych w cyfrowym świecie

fot. Fundacja Orange

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Moc działania razem” – pod tym hasłem Fundacja Orange zaprasza szkoły z całej Polski do bezpłatnych programów, które wspierają uczniów w budowaniu zdrowych nawyków cyfrowych i zachęcają też do współpracy i nauki w grupie. Placówki mogą zgłaszać się do MegaMisji (dla klas 1–3) i #SuperKoderów (dla klas 4–8) do 15 maja, a zajęcia rozpoczną się we wrześniu br.

Środowisko cyfrowe jest ważną i naturalną częścią życia młodych ludzi. Według badań UKE za 2022 rok[1] , dzieci zwykle zaczynają korzystać z telefonu komórkowego mając 7- 10 lat. Warto wspierać uczniów, aby czerpali z cyfrowego świata to, co dobre i co im służy, a jednocześnie potrafili budować satysfakcjonujące relacje i współpracować. Wartościowe kontakty i umiejętność działania razem to fundamenty dające młodym ludziom lepsze rozumienie życia społecznego, ale i poczucie bezpieczeństwa.

We współczesnym świecie ważne są umiejętności cyfrowe, ale jeszcze ważniejsze są kompetencje społeczne. Dlatego w inicjatywach naszej Fundacji łączymy naukę obu tych kompetencji przyszłości. Edukacja nt. bezpieczeństwa w sieci w MegaMisji, czy nauka podstaw programowania w #SuperKoderach - odbywa się poprzez współpracę, wspólną refleksję, zabawę. Scenariusze zajęć zachęcają do innej formuły niż ta tradycyjna – w ławkach. Atrakcyjne lekcje to większa motywacja dzieci, które szybciej się uczą, a jednocześnie doświadczają, jak ważne jest działanie razem – tłumaczy Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

Oba programy wpisują się w podstawę programową, a udział w nich wzięło 2 tysiące szkół i ponad 50 tysięcy uczniów. Co ważne, nauczycielki i nauczyciele nie muszą być specjalistami od nowych technologii - otrzymują od nas kompleksowe wsparcie oraz gwarantowane nagrody dla szkół. Obie inicjatywy realizujemy z powodzeniem w miastach i wsiach, w placówkach dużych i małych – dodaje Izabela Kręgiel, koordynatorka programu MegaMisja w Fundacji Orange.

Jak wyglądają zajęcia w ramach programu MegaMisja?

MegaMisja dla klas 1–3 uczy zdrowych nawyków cyfrowych. Ważne tematy tłumaczone są poprzez zabawę. Uczniowie poznają takie kwestie, jak: krytyczne podejście do treści w sieci, netykieta, ochrona prywatności, zachowanie bezpieczeństwa, wartościowe spędzanie czasu przed ekranami czy dbanie o cyfrową równowagę. Wszystko w formie angażującej zabawy, w której dzieci pomagają animowanym bohaterom złapać niesfornego Psotnika. Szkoła otrzymuje nagrody oraz wsparcie merytoryczne przy realizacji programu.

Czym zajmują się uczniowie w ramach programu #SuperKoderzy?

W programie #SuperKoderzy dla klas 4–8 uczniowie budują roboty, tworzą stacje pogodowe, kodują - rozwijając kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w zespole. Nauczyciele mają do wyboru 15 ścieżek tematycznych, co pozwala prowadzić lekcje w ramach wielu przedmiotów (historia, język polski, muzyka, matematyka, lekcje przyrody czy język obcy), a także w szkołach specjalnych i klasach integracyjnych. Pedagog nie musi być specjalistą od technologii - otrzyma kompleksowe wsparcie. Szkoła otrzymuje także grant na zakup niezbędnego sprzętu. Partnerem Fundacji Orange i operatorem programu jest Fundacja Think! z Warszawy.

Jak zgłosić się do programów?

Aby zacząć od września szkolną przygodę z MegaMisją lub z #SuperKoderami, nauczyciel powinien do 15 maja wypełnić formularz i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową wykonaną z uczniami. Temat pracy brzmi: Zaproś MegaMisję/#SuperKoderów do swojej szkoły, przedstaw swój zespół i uzasadnij dlaczego chcesz być w naszym programie. Szczegóły na: www.fundacja.orange.pl/nabor-szkol, gdzie można znaleźć tutoriale pomocne przy tworzeniu wniosku. Informacji udziela również dedykowana infolinia: +48 502 091 955.

 

[1] Badanie konsumenckie dzieci i rodziców w 2022 roku, Urząd Komunikacji Elektronicznej

(Źródło: Fundacja Orange)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie