Jak przerwać błędne koło, czyli o właściwym wykorzystaniu technologii w edukacji

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Technologie na trwałe wpisały się już w nasze życie. Ale jak z nich korzystamy w procesie uczenia (się)? Pod koniec lutego uczestniczki i uczestnicy konferencji “Edukacja dla przyszłości” przyglądali się temu, czego nauczył nas okres edukacji zdalnej w szkołach i jak wykorzystaliśmy zdobyte umiejętności. Wniosek? W kwestii wykorzystania technologii w edukacji zatoczyliśmy koło.

Ten problem wybrzmiał nie tylko w wykładzie dr hab. Marleny Plebańskiej, prof. UV, ale i w rozmowach kuluarowych. Uczestniczki i uczestnicy konferencji jednogłośnie twierdzili, że wyzwania płynące z wszechobecności technologii dotyczą całej społeczności szkolnej – nie tylko nauczycieli i nauczycielek, ale i uczniów/uczennic, a także rodziców. Dialog na ten temat powinien toczyć się nieustannie; tak samo potrzebna jest na tym obszarze systematyczna edukacja.

25 lutego w Cieszynie odbyła się konferencja “Edukacja dla przyszłości” zorganizowana przez Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, podsumowująca projekt “Edukacja dla przyszłości – budowanie cyfrowych umiejętności pedagogów” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu Erasmus+. W wydarzeniu uczestniczyli nauczyciele i nauczycielki oraz metodycy i metodyczki ze szkół i placówek z Polski i Czech.

Premiera nowej platformy edukacyjnej

Pretekstem do organizacji konferencji była premiera międzynarodowej platformy edukacyjnej Futuedu.eu. Uczestnicy i uczestniczki mogli zapoznać się z rezultatem współpracy organizacji z Czech, Polski i Słowacji. Platforma zawiera zbiór pokazowych lekcji z wykorzystaniem narzędzi online, wyszukiwarkę narzędzi cyfrowych przydatnych w edukacji oraz bazę otwartych zasobów edukacyjnych. Narzędzie powstało jako odpowiedź na potrzeby nauczycieli i nauczycielek w trakcie nauki zdalnej, ale może służyć i obecnie – przy edukacji hybrydowej i pedagogom oraz pedagożkom sięgających po cyfrowe narzędzia w codziennej pracy.

Nauka płynąca z pandemii

Wprowadzeniem do dalszej dyskusji podczas konferencji był wykład dr hab. Marleny Plebańskiej, prof. UV pod tytułem Czy jesteśmy dziś w przełomowym momencie w edukacji?. Prof. Plebańska podsumowywała w nim wyniki raportu Jak w szkołach wykorzystuje się doświadczenia i kompetencje cyfrowe zdobyte podczas pandemii Covid-19?.

Nauczyciele i nauczycielki deklarują, że w okresie nauki zdalnej ich kompetencje cyfrowe wzrosły. Jednocześnie z ich odpowiedzi wynika, że w bardzo małym stopniu korzystają obecnie z narzędzi, które wykorzystywali w nauczaniu online i z technologii, które mogłyby pomóc im w pracy. To pokazuje, że zamiast iść do przodu, w szkole zataczamy koła – wykonując ogromny wysiłek w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych, zarzucamy podjęte działania, nie dostosowujemy ich do nowej rzeczywistości – podsumowywała wyniki badań prof. Plebańska.

Kto nauczy dzieci i młodzież korzystania z technologii?

W trakcie debaty w formule World Cafe uczestniczki i uczestnicy konferencji mogli pochylić się nad wnioskami raportu i zastanowić nad tym, czy w ogóle powinniśmy wspierać korzystanie z technologii w szkołach. W swobodnej atmosferze, przy stolikach tematycznych rozmawiali o roli smartfonów i gier komputerowych w edukacji, o tym w jakim stanie jest nasz cyfrowy dobrostan, jak wygląda kwestia oceniania, gdy cała wiedza dostępna jest w kieszeni ucznia za pomocą Internetu, a także o lekcjach odwróconych prowadzonych z wykorzystaniem technologii.

Uczeń opowiada mi, że mama zabrała mu telefon, bo za długo z niego korzystał, po czym usiadła w salonie i wyciągnęła własny smartfon. Skąd dzieci mają wiedzieć, jak korzystać z technologii, skoro jako dorośli dajemy im taki przykład? - dzieliła się swoim doświadczeniem nauczycielka z Cieszyna.

Przekuć teorię na praktykę...

Tego, jak używać technologii na swoją korzyść, nauczyciele i nauczycielki mogli doświadczyć podczas konferencyjnych warsztatów. Lucie Bukovjanova, nauczycielka historii z Czech, prezentowała możliwości platformy HistoryLab, Kalina Beczak pokazywała, jak trenować z uczniami krytyczne myślenie z wykorzystaniem Internetu, a Iwona Brzózka-Złotnicka wyposażyła uczestniczki i uczestników w narzędzia do dbania o cyfrowy dobrostan, a także wprowadzała ich w model Design Thinking.

…ale najpierw porozmawiajmy!

Udział w konferencji dał mi szansę spotkać wielu wspaniałych ludzi, wymienić się swoim doświadczeniem, poznać inne spojrzenie na edukację. Wracam z niej z refleksją, że współczesny postęp cyfryzacji jest świetny, ułatwia nauczanie, pomaga lepiej trafić do młodych odbiorców. Ale musimy z niego korzystać z rozsądkiem. Trzeba włożyć jeszcze wiele pracy, aby dobrze i świadomie korzystać ze współczesnych technologii - dzieli się swoimi wrażeniami Maria, uczestniczka konferencji w Cieszynie.

Konferencja “Edukacja dla przyszłości” była okazją do spotkania się przedstawicieli różnych środowisk edukacyjnych – od studentów pedagogiki, przez nauczycieli, po pracowników ośrodków doskonalenia nauczycieli z Cieszyna, Śląska, ale też Małopolski, Mazowsza i po sąsiedzku - z Czech.

Czekamy na kolejne takie spotkania, podczas których w kameralnej atmosferze będzie można usiąść do rozmowy o edukacji. Bo jak stwierdzili sami uczestnicy i uczestniczki konferencji, tej rozmowy właśnie nam trzeba!

Wydarzenie odbyło się pod patronatem honorowym Burmistrza Miasta Cieszyna, RODN “WOM” w Bielsku-Białej i Cieszyńskiej Rady Edukacji oraz patronatem medialnym “TIK w Edukacji” i Radia CCM.

 

(Źródło: Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie