Uważniaki, czyli o rozwijaniu uważności i nauce regulacji emocji u dzieci

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dzieci miewają trudności w rozumieniu i nazywaniu swoich stanów emocjonalnych, jak również we właściwym odczytywaniu emocji innych osób. Nie posiadają one wystarczających kompetencji, jeśli chodzi o rozładowywanie napięcia i stresu – odkrywają natomiast, jakie czynności pozwalają im lepiej radzić sobie z trudnymi emocjami. W jaki sposób pomóc nauczycielom i rodzicom z narastającym problemem przebodźcowania dzieci w wieku przedszkolnym, ich nadmiernego pobudzenia będącego skutkiem nadmiernej stymulacji ze strony otaczającego je coraz głośniejszego i coraz bardziej chaotycznego świata.

"Uważniaki" oddają w ręce nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz wczesnoszkolnego program zajęć dla dzieci dotyczących radzenia sobie z emocjami, stresem i nadmierną stymulacją bodźcami zewnętrznymi, którego realizację mają wspierać działania podejmowane przez rodziców. Umiejętność samoregulacji poprzez odpowiednie techniki relaksacyjne i medytacyjne oraz stosowanie ćwiczeń opartych na badaniach naukowych dot. nerwu błędnego, pozwolą rozwinąć u dzieci odpowiednie sposoby radzenia sobie z trudnymi stanami emocjonalnymi. Zdajemy sobie sprawę, że ww. narzędzia i techniki należy obudować innymi, niemniej ważnymi aktywnościami (np. aktywnością fizyczną, rozwojem zainteresowań, wsparciem bliskich), jednak umiejętność radzenia sobie "na bieżąco" z występującymi stanami rozregulowania emocjonalnego powinna stanowić solidną bazę dla radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w dalszym życiu.

Nasz program, dzięki swojej kompleksowości, oparciu na wiedzy naukowej i praktyce uważności, a także systematyczności powtórzeń zaplanowanych ćwiczeń pozwala w sposób namacalny przekonać nie tylko dorosłych (którzy pośrednio skorzystają z tej metody), ale przede wszystkim dzieci, że odpowiednie ćwiczenia oddechowe i wyobrażeniowe pozwalają na uspokojenie i wprowadzenie swojego ciała w stan emocjonalnej równowagi i wyciszenia – po prostu pozwalają im poczuć się lepiej.

Poza nauczycielami ważną grupą adresatów programu są rodzice, którzy – oczekując odpowiedniego działania ze strony placówek edukacyjnych i opiekuńczych - zapominają, że sami odgrywają istotną, jeśli nie najistotniejszą, rolę w procesie kształtowania inteligencji emocjonalnej dzieci. Opracowane materiały są dla nich narzędziem wspierającym i wzmacniającym kompetencje w ww. zakresie. Zapraszamy do obejrzenia naszego wystąpienia na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2023 w Warszawie:

Więcej o programie na stronie www: https://uwazniaki.pl

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorkach: Katarzyna Bartosik - psycholożka i trenerka uważności w podejściu Mindfulness Based Living Course, posiada certyfikat gotowości do nauczania uważności wydany przez Mindfulness Association Polska. Ukończyła także Certyfikowany Kurs Współczucia CBLC. Na co dzień udziela wsparcia psychologicznego osobom dorosłym w prywatnym gabinecie oraz prowadzi warsztaty rozwojowe i treningi uważności.

Anna Szyszko - pedagożka i psycholożka, obecnie w trakcie pięknej podróży do przystanku: psychoterapeutka. Pracuje zarówno z dziećmi, młodzieżą jak i osobami dorosłymi. Jako fundamenty w budowaniu relacji terapeutycznej wskazuje: empatię, akceptację i zaufanie.

Program "Uważniaki" powstał dzięki wsparciu otrzymanemu w ramach projektu “POPOJUTRZE 2.0 - Kształcenie”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie