Z optymizmem i nadzieją! Zapraszamy na IV Tydzień Szczęścia w Szkole

fot. Movus Movere

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zapraszamy do aktywnego udziału w IV Ogólnopolskim Tygodniu Szczęścia w Szkole, który w tym roku obchodzimy w dniach 18-24 września 2023. Jego celem jest zwrócenie uwagi na szczęście i dobrostan oraz ich związki z efektami kształcenia. Badania pokazują, że ludzie doświadczający szczęścia w szkole i w pracy żyją zdrowiej, dłużej, lepiej. Poczucie szczęścia sprzyja odporności, kreatywności, zaangażowaniu, budowaniu relacji, przyjaźniom. To prawdziwa promocja zdrowia psychicznego i fizycznego, szczególnie w tak trudnym, po-pandemicznym i wojennym czasie. Dlatego hasło na ten rok brzmi: Z OPTYMIZMEM I NADZIEJĄ.

Prosimy o zapisy uczestnictwa na stronie: https://happinessatschool.pl/jak-wziac-udzial/ - w ten sposób mamy szansę stworzenia Ogólnopolskiej Mapy Szczęścia w Szkole.

Celem Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole jest zwrócenie uwagi na szczęście i dobrostan oraz ich związki z efektami kształcenia. Tydzień Szczęścia w Szkole jest okazją do podejmowania tematów, które są elementami składowymi dobrostanu: dbanie o pozytywne uczucia, zaangażowanie, relacje, poczucie sensu, osiągnięcia i zdrowie (model PERMA(H)).

Badania pokazują, że ludzie doświadczający szczęścia w szkole i w pracy żyją zdrowiej, dłużej, lepiej. Poczucie szczęścia sprzyja odporności, kreatywności, zaangażowaniu, budowaniu relacji, przyjaźniom. To narzędzie profilaktyki depresji i chorób cywilizacyjnych. W kontekście trudnej sytuacji globalnej, ale i dramatycznych wyników badań zdrowia psychicznego młodych Polaków te kwestie nabierają kluczowego znaczenia.

Impreza odbywa się w Polsce już po raz czwarty. Pomysł wywodzi się z Międzynarodowego Tygodnia Szczęścia w Pracy, obchodzonego w tym samym czasie. Również w tym roku nasze aktywności zostały oficjalnie włączone w międzynarodowe obchody.

Wyzwanie na ten rok: przygotowanie krótkiej formy artystycznej (scenka rodzajowa, skecz, pantomima, utwór literacki itd. na temat: „OPTYMIZM TO DLA MNIE…” lub „NADZIEJA OZNACZA DLA MNIE…” i opublikowanie nagranej scenki do 24 września (niedziela) na YouTube lub Facebooku z hasztagami: #tydzienszczesciawszkole2023 #happinessatschool

Ponadto w ramach świętowania można zaplanować wiele aktywności albo jedną – na każdy dzień albo na kilka. Ważne, by poruszyć kwestię szczęścia i dobrostanu w narracji i w różnych wymiarach – emocji, poczucia sensu, zaangażowania, bliskości z innymi, odkrywania swoich mocnych stron i pozytywów u innych, zdrowia, odpoczynku czy zaangażowania.

Propozycje na ten rok:

  • Święto Nadziei – czym jest dla mnie i dla nas nadzieja? Co oznacza w praktyce, w szkole, w domu? Świętowanie nadziei można rozciągnąć na cały Tydzień Szczęścia w Szkole, można temu poświęcić jeden dzień.
  • Dzień Optymizmu – czym jest optymizm? Jak o niego dbać? W jaki sposób możemy go rozwijać w szkole? Co konkretnie robię, by być osobą optymistyczną?
  • Dzień Dialogu – czym jest dialog? Jakie są warunki dla dialogu? Z kim mogę wejść w dialog i jakie z tego płyną korzyści dla mnie i dla innych? Jakim językiem się komunikujemy, by dialog był owocny?
  • Święto Różnych Pokoleń – do jakiego pokolenia należę i co to oznacza? Jak rozwijamy dialog między pokoleniami? Jak dbamy o dobre relacje? Kto jest dla mnie ważny, a należy do innego pokolenia? Za co cenę tę osobę? Kto jest moim autorytetem?
  • Festiwal Kolorów – mój kolorowy świat – to jaki? Z jakimi kolorami czuję się najlepiej? Które zmysły uaktywniam?
  • Festiwal Emocji – to święto wszystkich naszych emocji, przyjemnych i nieprzyjemnych w odczuwaniu. Jak sobie z emocjami radzę? Co emocje mówią do mnie? Co emocje mówią o mnie?
  • Święto Sukcesów – czym jest dla mnie sukces? Jak go mierzę? Jakie sukcesy osiągam i jakie mam z tego korzyści? Jakie korzyści z moich sukcesów mają inni?
  • Dzień Przyjaźni – czym jest dziś przyjaźń, czym była kiedyś? Jak pielęgnuję przyjaźń i dobre relacje w domu, w szkole?
  • Święto Poczucia Sensu – czasem mówimy: życie jest bez sensu, szkoła jest bez sensu. Czym dla mnie jest „poczucie sensu”? Kiedy mam poczucie, że moje życie, nauka, praca są wartościowe i przynoszą pożytek mnie oraz innym? Jakie to chwile i jak się wtedy czuję? Co mogę zrobić, by czuć się tak częściej?
  • Święto Drzemki i Dobrego Snu – dobry sen wydłuża życie. Jak długo i jak mocno śpię? Jakie korzyści mam ze snu? Jakie korzyści mogę mieć z drzemki?
  • Święto Talentów i Mocnych Stron – jakie mamy talenty i mocne strony? Kiedy je wykorzystujemy najczęściej i jak się z tym czujemy? Co nam pomaga w ich rozwijaniu?
  • Święto Wartości – czym są wartości i dlaczego kierujemy się nimi w życiu? Życzliwość, wolność, szacunek, szczerość – które wartości są dla mnie ważne w życiu, w szkole, w relacjach z innymi? Jakim zachowaniem pokazuję, że te wartości są dla mnie ważne?
  • Święto Przyrody – odpoczynek na łonie przyrody wzmacnia nas i daje wytchnienie. Las, łąka, park, ogródek – jak często spaceruję? Jak dbam o przyrodę ożywioną i nieożywioną? Moje ulubione drzewo, kwiat, owoc, warzywo, zwierzę?

Przy okazji można skoncentrować się na jednym z haseł i uczynić z niego zagadnienie warte poświęcenia dłuższej uwagi w procesie edukacji, na różnych zajęciach, w ciągu całego roku szkolnego:

  • Jak optymizm buduje odporność psychiczną? Jakie są mity i fakty na temat optymizmu? Czy optymizmu można się nauczyć? Jak to zrobić?
  • W jaki sposób nadzieja sprzyja podejmowaniu codziennych działań? W jakich sytuacjach mówię: mam nadzieję?
  • Jakie cechy łączą Cię z Twoim autorytetem? Co macie ze sobą wspólnego?
  • Jak obcowanie z przyrodą wzmacnia nasz dobrostan i poczucie szczęścia? Jak wpływa to na uczucia, kreatywność, zapamiętywanie?
  • W jaki sposób sen wzmacnia naszą odporność psychiczną? Jakie są dobre zwyczaje związane z dobrym snem?
  • Jak dialog z innymi – kolegami, koleżankami, nauczycielami w szkole – wpływa na wzmacnianie dobrych relacji, więzi z samym sobą i z innymi? Jaka role odgrywa tu język? Które słowa budują, a które rujnują relacje? Jak mogę nad językiem mowy i ciała pracować, by czuć się pewnie?

Plan ramowy Tygodnia Szczęścia w Szkole 2023:

  • Inauguracja wydarzenia odbędzie się, jak co roku, w gdańskim Hevelianum 18 września 2023 z udziałem Moniki Chabior, Zastępczyni Prezydenta ds. rozwoju społecznego i równego traktowania.
  • Równolegle w szkołach, przedszkolach i innych placówkach edukacyjnych odbywają się imprezy, wydarzenia, warsztaty, które są inspirowane powyższym scenariuszem. Uczestnicy przygotowują również krótkie scenki na zadany temat i publikują je w Internecie. Zarejestrowani uczestnicy tworzą mapę Polski Szczęśliwych Szkół i Przedszkoli.
  • W trakcie Tygodnia Szczęścia w Szkole, 23 września 2023, w Oleśnickiej Bibliotece Publicznej im. Mikołaja Reja odbędzie się spotkanie z Katarzyną Stoparczyk - polską dziennikarką radiową i telewizyjną, autorką książki „Jak mieć w życiu frajdę?”, prowadzącą „Zagadkową Niedzielę w Radiowej Trójce, prowadzącą audycję Myślidziecka 3–5–7 z rozmowami ze znanymi postaciami kultury, mediów, podróżnikami, naukowcami. Nagrodzona m.in. Nagrodą Safony i Mistrza Mowy Polskiej. Autorką projektu „Dajcie nam głos!!! Kasia Stoparczyk i Dzieci” (https://www.dajcienamglos.com/)
  • Wydarzenia podsumuje konferencja podsumowująca, która odbędzie się we Wrocławiu dnia 25 września (poniedziałek) w Arena Tarczyński z udziałem Pani Wiceprezydent Wrocławia Renaty Granowskiej. Na konferencji podsumowującej będą gościć i zabiorą głos: prof. dr hab. Roman Leppert, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, specjalista pedagogii pozytywnej, twórca Akademickiego Zacisza, Kaja Dwulat, SWPS, specjalistka edukacji pozytywnej, Tomasz Bilicki, psychoterapeuta, psychotraumatolog, interwent kryzysowy, Jakub Tylman - inicjator ogólnopolskiej kampanii społecznej "Szkoły bez zadań domowych". Laureat Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata", Wyróżniony Nagrodą im. Janusza Korczaka, reprezentuje Szkołę Podstawową im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Śremie, Iwona Pietrzak-Płachta - Nauczycielka Roku 2022, reprezentuje Wypożyczalnię Skrzydeł w Pliszczynie, Anna Przybyło, dyrektorka Szkoły Podstawowej im. Astrid Lindgren w Miliczu, specjalistka dbania o dobre relacje w gronie nauczycielskim, Monika Skuza-Kraul, brainolożka, nauczycielka Liceum Ogólnokształcącego nr 9 we Wrocławiu, Anna i Robert Sowińscy, Edukosmici, twórcy Planu Daltońskiego i Uczniowie! No i niespodzianek MOC!
  • Po obchodach Tygodnia Szczęścia w Szkole organizatorzy przygotowują dla uczestników warsztaty online oparte o model szczęścia PERMA(H) Martina Seligmana. Będą się one odbywać od października do marca 2024 r., raz w miesiącu. O szczegółach będziemy informować.

Zachęcam, by wspólnie z dziećmi i młodzieżą zaangażować innych dorosłych (rodziców, dziadków, sąsiadów, przyjaciół) nie tylko w szkołach, przedszkolach ale w różnych instytucjach zajmujących się szeroko pojętą edukacją – domach kultury, bibliotekach, centrach kształcenia nauczycieli, fundacjach i stowarzyszeniach edukacyjnych itd. Niech to będzie nasze – szkolne, klasowe, przedszkolne, zespołowe, wspólnotowe, sąsiedzkie. Razem celebrujmy dobry czas. W ten sposób kształtujemy dobre życie.

Więcej szczegółów i materiały do pobrania tutaj.

***

Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem: Marszałka Województwa Dolnośląskiego, Prezydenta Miasta Wrocławia, Prezydenta Miasta Gdańska, Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS, Polskiego Towarzystwa Psychologii Pozytywnej, Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka, Dolnośląskiego Kuratorium Oświaty, Akademickiego Zacisza prof. dr hab. Romana Lepperta oraz Katarzyny Stoparczyk, pomysłodawczyni projektu „Dajcie nam głos!!! Kasia Stoparczyk i Dzieci”.

Partnerami akcji są: Hevelianum, Edunews.pl, Educational Challenge, Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Oleśnicka Biblioteka Publiczna im. M. Reja, Budząca się Szkoła, Fundacja Dbam o Mój Zasięg, Przestrzeń Pozytywnej Edukacji, Fundacja Mózg na Fali, Fundacja Przyjaźń-Sztuka-Edukacja, Kreatywna Pedagogika, Stowarzyszenie Możesz Więcej, Kreatywny Obiekt Multifunkcyjny KOM, Horzela Opowiada, Fundacja Plan Daltoński.

 

Notka o autorce: Anna Hildebrandt-Mrozek jest doświadczoną edukatorką, coachem, trenerką i doradcą nauczycieli, dyrektorów i rodziców w obszarze psychologii pozytywnej i wzmacniania dobrostanu. Naukowiec i praktyk z ponad 20-letnim doświadczeniem w edukacji. Autorka realizowanego w szkołach programu "Happiness at School", którego celem jest poprawa dobrostanu i poczucia szczęścia całego środowiska szkoły. Jej misją jest przekazywanie doświadczenia szczęścia i nauka o tym, jak o szczęściu opowiadać i się go uczyć. Jej specjalizacją jest budowanie poczucia własnej wartości, odkrywanie talentów i mocnych stron, rozwijanie inteligencji emocjonalnej i profilaktyka stresu we współczesnym świecie. Pierwszy w Polsce Chief Happiness Officer w edukacji. Prowadzi własnego bloga MovusMovere.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie