Dziennikarze przyszłości w klasach 7-8? A czemu by nie?

fot. Monika Gnutek

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

#SuperKoderzy to program, w którym mamy szczęście działać od kilku edycji. Nowe narzędzia, nauka programowania, ciekawe warsztaty, poszukiwanie nowego, dzielenie się wiedzą – udział wniósł wiele dobrego do naszej edukacji. Pokazał mi, moim uczniom i uczennicom, że zdobywanie wiedzy to piękna przygoda, że razem można osiągnąć bardzo dużo.

Staram się aktywizować moją młodzież, aby to ona była odpowiedzialna za projekt. Obejmuje to planowanie, współpracę, realizację, wspólne działanie. W kwietniu informuję moich podopiecznych, że niebawem rusza rekrutacja do nowej edycji i proszę ich, aby pomogli wybrać ścieżkę na nowy rok szkolny – bardzo często dla innej grupy. Ostatnim razem wskazali "Dziennikarzy przyszłości", nie dla siebie – bo uczą się już w szkole ponadpodstawowej – ale dla kolegów i koleżanek z klas 7 i 8.

Jak wygląda nasza praca? Oprócz zadań, które realizujemy w ramach wybranej ścieżki, angażujemy się również w inne działania. Chcemy w ten sposób dotrzeć do innych uczniów, pokazać im, co robimy, jak się bawimy, wspólnie uczymy.

Jednym z ważniejszych w tym roku wydarzeń była zbiórka dla podopiecznych z Towarzystwa Ochrony Zwierząt Grupa Interwencyjna Mogilno, która została w naszej szkole przeprowadzona przy współpracy nauczycieli i nauczycielek przedmiotów przyrodniczych oraz wolontariatu. Moi uczniowie stworzyli plakaty oraz filmy promujące akcję, wspólnie z wolontariuszami pojechali przekazać dary, zabrali psiaki na spacer, zrobili zdjęcia i nagrali filmy. W jakim celu? Ponieważ w kolejnym kroku, podczas zaplanowanego wieczoru w szkole, zmontowali film z wydarzenia, a na nadchodzących godzinach wychowawczych opowiedzą m.in. o adopcji zwierzaków.

SuperKoderzy z naszej szkoły zaangażowali się też w szkolenia dla nauczycieli z narzędzi TIK. Zajęcia dzieciaki prowadzą w formie zdalnej, ostatnio prezentowali narzędzia do quizów np. Blooket, Kahoot, Quizziz, Nerapod. Poza tym prowadzą również raz w miesiącu zajęcia dla uczniów klasy 2, podczas których do tej pory pokazali młodszym kolegom i koleżankom Makey Makey oraz przygotowali grę matematyczną w Kahoot. W grudniu przeprowadzą z kolei “Świąteczne kodowanie z robotami”.

Janikowscy dziennikarze przyszłości pracują też nad grą dla całej społeczności szkolnej. Będzie to escape room o patronce naszej szkoły, Marii Skłodowskiej-Curie. Równolegle podjęli są przygotowania zajęć z programowania robotów, które poprowadzą w trakcie festynu rodzinnego organizowanego przez szkołę. Obok tych wszystkich dużych przedsięwzięć dzieciaki realizują mniejsze, ale równie ciekawe zadania – aktualnie w programie graficznym przygotowali kartki świąteczne, w Tinekercadzie zaprojektowali ozdoby choinkowe, które drukują na drukarkach 3D. Chcą ten drobny upominek dać nauczycielom, nauczycielkom i pracownikom obsługi przed świętami.

Ścieżka Dziennikarze Przyszłości pokazała mojej młodzieży nowe możliwości, dzięki której działa nie tylko dla siebie, ale również dla innych osób. Wiem, że tych działań będzie więcej, w końcu nasza młodzież jest zdolna i kreatywna. Ciekawe, czym jeszcze mnie zaskoczy.

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o autorce: Monika Gnutek jest nauczycielką i liderką programu #SuperKoderzy w Szkole Podstawowej w Janikowie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie