Praktyczny wymiar matematyki

fot. Fundacja mBanku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kiedy uczniowie dostrzegają, że matematykę można skutecznie stosować w codziennym życiu – począwszy od rozwiązywania problemów finansowych po planowanie czasu i przestrzeni – zwiększa się ich motywacja do nauki tego przedmiotu. Pomaga im to zrozumieć, że przedmiot ten skrywa więcej niż tylko zestaw abstrakcyjnych reguł i wzorów, że wiedza matematyczna jest użyteczna i pomocna w wielu życiowych sytuacjach.

Zauważanie i pokazywanie matematyki w różnych obszarach życia i nauki otwiera nowe możliwości poznawania świata i współtworzenia go – szukania rozwiązań problemów, wyciągania wniosków z obserwacji i dyskusji oraz przetwarzania ich w nowe narzędzia i umiejętności.

Nastawienia do nauki jest kluczowe – niezależnie od wieku i etapu edukacji. Każde z nas ma oczywiście swoje zainteresowania i chętniej poznaje świat w ich ramach. Są jednak tematy, które nie budzą pasji odkrywcy, bywa wręcz, że powodują zniechęcenie w obliczu krzywdzących stereotypów i przykrych doświadczeń. Weźmy matematykę. Chociaż na szczęście nastawienie do tego przedmiotu zmienia się, wciąż kojarzony jest z podziałem na umysły ścisłe i humanistyczne, nazywany bywa trudnym i żmudnym. Nie ukrywajmy – takie podejście utrudnia naukę matematyki i odbiera jej w oczach uczennic i uczniów wartości praktycznych, utrudnia spontaniczne sięganie po wygodne sposoby rozwiązywania problemów oraz, co nie mniej smutne, niszczy jej piękno przejawiające się chociażby w sztuce czy przyrodzie.

Matematyka skrywa się w niemal każdym aspekcie codziennego życia, a kluczem do jej odkrywania z uczniami jest tylko (i aż) uważność na otaczający nas świat we wszystkich jego wymiarach – w tańcu, drodze do szkoły, przy posiłku czy na wakacjach. Wymienić można kilka prostych przykładów – porównujemy ceny płynu do prania w większym i mniejszym opakowaniu, korzystamy z przepisu na ciasto, ale chcemy zrobić go mniej (np. 2/3), kupujemy bilet grupowy na 20 osób, ale 4 osoby rezygnują – musimy sprawiedliwie rozdzielić kwotę na 16 osób zamiast 20. Prozaiczne? Być może, ale jakie przydatne! Dostrzeganie matematyki w zwyczajnych sytuacjach sprawia, że łatwiej odkryć jej obecność w zupełnie nieoczekiwanym miejscu – w bryłach składających się na Zamek Królewski w Warszawie, w pajęczynie rozciągniętej między drzewami czy w skrzydłach bociana.

Serdecznie polecamy obejrzenie nagrania z webinaru "Praktyczny wymiar matematyki", zrealizowanego przez Fundację Think! i Fundację mBanku. Podczas spotkania dwie doświadczone nauczycielki – Agnieszka Ogiegło oraz Beata Skrzypiec – dzielą się dobrymi praktykami i wskazówkami na angażujące aktywności matematyczne w klasach IV-VIII:

Podczas tego webinaru:

  • dowiesz się, gdzie szukać matematyki w terenie,
  • poznasz nowe, interaktywne i angażujące metody nauczania,
  • odkryjesz kolejne możliwości wykorzystania matematyki w praktyce.

Sięgnij po więcej

Trzy poprzednie webinary z cyklu „Matematyka jest wszędzie” możesz obejrzeć tutaj:

Gdzie jeszcze szukać pomysłów?

Sięgnij po bezpłatnego ebooka „Matematyka jest wszędzie” wydanego przez Fundację mBanku. Znajdziesz go na stronie www.msilnia.pl. Książka nie jest typowym podręcznikiem, a korzystać mogą z niej nauczycielki, edukatorzy i rodzice. To zbiór inspiracji, który pokazuje matematykę w codziennym życiu, kulturze i naturze. Może przydać się zarówno w domu, jak i w szkole – podczas lekcji, kółek zainteresowań i realizacji projektów.

Uczysz w szkole podstawowej? Dowiedz się więcej o nowym programie Fundacji mBanku – mSilnia, dzięki któremu możesz zyskać grant dla swojej szkoły na realizację projektu bądź honorarium za scenariusz zajęć matematycznych. Nabór trwa do 7 maja 2024 r. Więcej przeczytasz na stronie programu.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie