Spotkajmy się w Kindlotece

fot. Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Cyfryzacja i rozwój technologii umożliwiają uruchamianie kolejnych inicjatyw edukacji nieformalnej, które pomagają młodym i dorosłym rozwijać i uzupełniać swoje umiejętności. Oferta ta powiększa się z roku na rok. Do takich sieci edukacyjnych należą także Kindloteki - bogato wyposażone przestrzenie edukacyjne, w których dzieci i młodzież mogą czytać, majsterkować, programować. Od 2019 r. powstało ich w całej Polsce już ponad 90. Powstają w instytucjach takich jak szkoły, biblioteki, centra kultury i nauki.

Budowa i rozwój służą wzmocnieniu kompetencji przyszłości dzieci, młodzieży i dorosłych w projekcie Kindloteka STEM realizowanego przez firmę Amazon i Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog. Pod koniec czerwca odbył się drugi w historii ogólnopolski zjazd koordynatorów i koordynatorek Kindlotek, podczas którego szlifowali oni swoje kompetencje, nabywali nowe oraz wspólnie pracowali nad wizją Kindloteki przyszłości.

Kto tworzy Kindloteki?

Pod koniec czerwca w Warszawie odbyło się drugie w historii Kindlotekowisko, podczas którego Kindlotekowiczki oraz Kindlotekowcy mogli wymienić się doświadczeniami i pomysłami, podsumować dotychczasową działalność oraz wspólnie poszukać inspiracji i motywacji do kolejnych aktywności.

Chcemy, aby Kindloteki nieustannie się rozwijały i doskonaliły. Mamy świadomość, że stały się ważnymi punktami na edukacyjnej mapie naszego kraju, często w miejscach, gdzie dzieci i młodzież mają ograniczony dostęp do nowych technologii. Po kilku latach realizacji projektu wiemy, że sukces Kindlotek zależy przede wszystkim od osób, które ją prowadzą. Dbamy o to, aby je motywować, wspierać i pielęgnować ich poczucie sprawczości. Wiemy, jak wiele od nich zależy i jak ogromny wpływ mają na lokalną edukację – mówi Barbara Krywoszejew z Cyfrowego Dialogu.

Dotychczas koordynatorki i koordynatorzy Kindlotek wzięli udział w prawie 70 dedykowanych szkoleniach oraz regionalnych zjazdach.

Od Design Thinking po bajkoterapię

Kindlotekowisko w czerwcu 2024 r. obfitowało w budujące kompetencje warsztaty i szkolenia oraz integrujące atrakcje. Pierwszy dzień rozpoczął się od wykładu na temat kompetencji przyszłości. Następnie Kindlotekowiczki i Kindlotekowicze zajęli się budowaniem "Kindloteki przyszłości" podczas zajęć metodą Design Thinking. Blok szkoleniowy zakończył się czterema rotacyjnymi warsztatami, podczas których uczestnicy i uczestniczki pracowali z mBotami, micro:bitami, edukacyjną matą kindlotekową oraz wyrażali się artystycznie, ozdabiając torby. Pierwszy dzień zakończył się spacerem po warszawskiej starówce poprowadzonym przez Radosława Potraca, Nauczyciela Roku 2023.

Podczas drugiego dnia zjazdu uczestnicy i uczestniczki wzięli udział w szkoleniu z bajkoterapii poprowadzonym przez Fundację Zaczytani.org, podczas którego poznali edukacyjny potencjał opowieści dla dzieci.

Spotkanie z innymi uczestnikami Kindlotekowiska było bardzo pozytywne i inspirujące. Wymiana doświadczeń, wspólne uczestniczenie w warsztatach, odkrywanie nowych możliwości dało nam nowe spojrzenie na to, co już znamy – podsumowuje Sebastian, uczestnik czerwcowego Kindlotekowiska.

Jedne z najlepszych szkoleń na jakich byłam. Przyjaźni ludzie, ważne treści i moc inspiracji! – dodaje inna uczestniczka Kindlotekowiska, Agata.

Uporządkować pomysły, nabrać sił

Sukces kolejnego Kindlotekowiska, którego miarą jest zadowolenie jego uczestniczek i uczestników, pokazuje, że projekt Kindloteka STEM nie tylko ma się dobrze, ale i nieustannie rozwija się i ulepsza. To wszystko dzięki zaangażowaniu i energii wielu osób, w tym wolontariuszy Amazon oraz koordynatorów Kindloteki. W imieniu firmy Amazon chcę im raz jeszcze podziękować – mówi Barbara Krystosiak, managerka ds. projektów społecznych Amazon w Europie Środkowo-Wschodniej.

Okres wakacyjny to dla większości Kindlotek chwila wytchnienia, zmiana dynamiki działania, czas na refleksję oraz uporządkowanie zdobytych podczas czerwcowego Kindlotekowiska inspiracji. Już od września Kindloteki ruszą pełną parą, uzbrojone nie tylko w nowy sprzęt (otrzymane podczas Kindlotekowiska roboty Dash), ale i masę pomysłów na nowe działania dla wszystkich odwiedzających Kindloteki.

 

(Źródło: Cyfrowy Dialog)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie