Spotkajmy się w Kindlotece

fot. Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Cyfryzacja i rozwój technologii umożliwiają uruchamianie kolejnych inicjatyw edukacji nieformalnej, które pomagają młodym i dorosłym rozwijać i uzupełniać swoje umiejętności. Oferta ta powiększa się z roku na rok. Do takich sieci edukacyjnych należą także Kindloteki - bogato wyposażone przestrzenie edukacyjne, w których dzieci i młodzież mogą czytać, majsterkować, programować. Od 2019 r. powstało ich w całej Polsce już ponad 90. Powstają w instytucjach takich jak szkoły, biblioteki, centra kultury i nauki.

Budowa i rozwój służą wzmocnieniu kompetencji przyszłości dzieci, młodzieży i dorosłych w projekcie Kindloteka STEM realizowanego przez firmę Amazon i Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog. Pod koniec czerwca odbył się drugi w historii ogólnopolski zjazd koordynatorów i koordynatorek Kindlotek, podczas którego szlifowali oni swoje kompetencje, nabywali nowe oraz wspólnie pracowali nad wizją Kindloteki przyszłości.

Kto tworzy Kindloteki?

Pod koniec czerwca w Warszawie odbyło się drugie w historii Kindlotekowisko, podczas którego Kindlotekowiczki oraz Kindlotekowcy mogli wymienić się doświadczeniami i pomysłami, podsumować dotychczasową działalność oraz wspólnie poszukać inspiracji i motywacji do kolejnych aktywności.

Chcemy, aby Kindloteki nieustannie się rozwijały i doskonaliły. Mamy świadomość, że stały się ważnymi punktami na edukacyjnej mapie naszego kraju, często w miejscach, gdzie dzieci i młodzież mają ograniczony dostęp do nowych technologii. Po kilku latach realizacji projektu wiemy, że sukces Kindlotek zależy przede wszystkim od osób, które ją prowadzą. Dbamy o to, aby je motywować, wspierać i pielęgnować ich poczucie sprawczości. Wiemy, jak wiele od nich zależy i jak ogromny wpływ mają na lokalną edukację – mówi Barbara Krywoszejew z Cyfrowego Dialogu.

Dotychczas koordynatorki i koordynatorzy Kindlotek wzięli udział w prawie 70 dedykowanych szkoleniach oraz regionalnych zjazdach.

Od Design Thinking po bajkoterapię

Kindlotekowisko w czerwcu 2024 r. obfitowało w budujące kompetencje warsztaty i szkolenia oraz integrujące atrakcje. Pierwszy dzień rozpoczął się od wykładu na temat kompetencji przyszłości. Następnie Kindlotekowiczki i Kindlotekowicze zajęli się budowaniem "Kindloteki przyszłości" podczas zajęć metodą Design Thinking. Blok szkoleniowy zakończył się czterema rotacyjnymi warsztatami, podczas których uczestnicy i uczestniczki pracowali z mBotami, micro:bitami, edukacyjną matą kindlotekową oraz wyrażali się artystycznie, ozdabiając torby. Pierwszy dzień zakończył się spacerem po warszawskiej starówce poprowadzonym przez Radosława Potraca, Nauczyciela Roku 2023.

Podczas drugiego dnia zjazdu uczestnicy i uczestniczki wzięli udział w szkoleniu z bajkoterapii poprowadzonym przez Fundację Zaczytani.org, podczas którego poznali edukacyjny potencjał opowieści dla dzieci.

Spotkanie z innymi uczestnikami Kindlotekowiska było bardzo pozytywne i inspirujące. Wymiana doświadczeń, wspólne uczestniczenie w warsztatach, odkrywanie nowych możliwości dało nam nowe spojrzenie na to, co już znamy – podsumowuje Sebastian, uczestnik czerwcowego Kindlotekowiska.

Jedne z najlepszych szkoleń na jakich byłam. Przyjaźni ludzie, ważne treści i moc inspiracji! – dodaje inna uczestniczka Kindlotekowiska, Agata.

Uporządkować pomysły, nabrać sił

Sukces kolejnego Kindlotekowiska, którego miarą jest zadowolenie jego uczestniczek i uczestników, pokazuje, że projekt Kindloteka STEM nie tylko ma się dobrze, ale i nieustannie rozwija się i ulepsza. To wszystko dzięki zaangażowaniu i energii wielu osób, w tym wolontariuszy Amazon oraz koordynatorów Kindloteki. W imieniu firmy Amazon chcę im raz jeszcze podziękować – mówi Barbara Krystosiak, managerka ds. projektów społecznych Amazon w Europie Środkowo-Wschodniej.

Okres wakacyjny to dla większości Kindlotek chwila wytchnienia, zmiana dynamiki działania, czas na refleksję oraz uporządkowanie zdobytych podczas czerwcowego Kindlotekowiska inspiracji. Już od września Kindloteki ruszą pełną parą, uzbrojone nie tylko w nowy sprzęt (otrzymane podczas Kindlotekowiska roboty Dash), ale i masę pomysłów na nowe działania dla wszystkich odwiedzających Kindloteki.

 

(Źródło: Cyfrowy Dialog)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie