Ciekawi siebie – ciekawi świata, czyli coś więcej o szczęściu w szkole

fot. Grzegorz Mehring

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy szkoła może być miejscem, w którym nauczyciele i uczniowie czują się rzeczywiście szczęśliwi? Jak możemy to sprawić? Pod koniec września w gdańskim Hevelianum odbyła się ogólnopolska konferencja Edukacja – Współpraca – Satysfakcja „Ciekawi siebie – ciekawi świata”, w której wzięło udział 120 nauczycieli, edukatorów, dyrektorów szkół z całej Polski. Podsumujemy, o czym rozmawiano.

Gdańskie wydarzenie stanowiło finałowy akcent V Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole, którego celem jest popularyzacja narzędzi psychologii pozytywnej w praktyce edukacyjnej. Tematy poruszone na konferencji odnosiły się do tegorocznego hasła Tygodnia Szczęścia w Szkole: Ciekawi siebie – ciekawi świata w kontekście psychologii i pedagogii pozytywnej.

Konferencję otworzyli: Monika Chabior – zastępczyni prezydenta Gdańska ds. rozwoju społecznego i równego traktowania, Ryszard Kessler – wiceprezydent Wrocławia oraz Paweł Golak – dyrektor Centrum Nauki Hevelianum.

Szkoła nie powinna być tylko pragmatyczna. Ona ma pokazać różnorodność i wielość, by ludzie mogli w tym znaleźć nie tylko to, co im się w życiu przyda, ale i to, co ich zafascynuje. - Justyna Suchecka, Cała nadzieja w szkole

Inaugurujący wykład pt. „Ciekawi ucznia…” wygłosiła prof. dr hab. Ewa Trzebińska (Uniwersytet SWPS, Wydział Psychologii w Warszawie, Katedra Psychologii Klinicznej), jedna z najwybitniejszych, polskich badaczek psychologii pozytywnej, nazywana czasem jej Matką.

Ciekawość, jak mówi prof. Trzebińska, to pragnienie, żeby wiedzieć… Możemy patrzeć na nią z różnych punktów widzenia, co samo w sobie jest ciekawe… Ciekawość jako aktywność mózgu, skutkująca wewnętrzną motywacją do poszukiwania informacji; trudna w odczuwaniu emocja, uświadamiająca nam, że czegoś nie wiemy; ewolucyjny mechanizm adaptacyjny, który redukuje naszą niepewność; specyficzna charakterystyka różnicująca nas środowiskowo (dostęp do informacji, przyzwolenie na poszukiwanie informacji); wreszcie – specyficzna kompetencja zawodowa, poprawiająca naszą efektywność.

Różne ciekawości – różne punkty widzenia. Ciekawość instytucjonalna lub spontaniczna; intelektualna lub interpersonalna; opisowa versus refleksyjna; doraźny stan psychiczny versus cecha osobowości. Która z ciekawości oznacza bycie ciekawym ucznia?

Co najbardziej wybrzmiało, z wypowiedzi prof. Trzebińskiej? Bycie ciekawym ucznia wymaga pewności siebie, czyli przyjęcia pozycji „nie wiem”.

Podkreślmy, że to „nie wiem” wynika z pewności siebie – adekwatnego poczucia własnej wartości, a co za tym idzie – wewnętrznej zgody na to, że nie wiem. To odwaga i odpowiedzialność. Wymaga całkowitej akceptacji siebie, a dalej – drugiego człowieka, zaangażowania w sytuację, uznania niepewności, trudnych w odczuwaniu emocji (w końcu „nie wiem”, jako ten, który, sztampowo, „wie wszystko”).

Karolina Wysokińska (psycholożka i logopedka, asystentka w Katedrze Psychologii Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, pracująca w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Gdyni), w oparciu o m.in. wyniki badań z Harvardu wskazywała na istotną rolę dobrych relacji międzyludzkich dla naszego zdrowia, dobrego życia i rozbudzania ciekawości. Ludzie, którzy są samotni, bardziej odizolowani społecznie, są mniej szczęśliwi, ich zdrowie szybciej się pogarsza w wieku średnim, ich funkcje mózgowe szybciej się starzeją i żyją krócej. Istotna jest jakość relacji – duża ilość znajomych czy samo bycie w stałym związku nie jest wystarczające. Dobre, bliskie związki chronią przed negatywnymi skutkami starzenia się. Osoby mogące liczyć na drugą osobę dłużej zachowują sprawność umysłową.

Jeśli sami dbamy o siebie, potrafimy też zadbać o drugiego człowieka, okazać mu życzliwość, ciekawość, zainteresowanie.

Akcentowała to dr Barbara Ostafińska-Molik (kierowniczka Pracowni Diagnoz Pedagogicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim), która zapraszała nauczycieli do badań dobrostanu, prezentując model PERMA Martina Seligmana (P – pozytywne emocje, E – zaangażowanie, R- relacje, M – poczucie sensu i celu, A – osiągnięcia). Proponowane w ramach projektu: „Szczęście w Szkole: inspiracje-badania-praktyki” badania mają sprawdzić, jak jest, zrozumieć kontekst pracy nauczycieli i ukierunkować działania, by wyposażyć pojedynczych nauczycieli, ale i całe grona pedagogiczne w narzędzia służące wzmacnianiu dobrostanu. Badaczka wyjaśniała, w jaki sposób wiedza o osobistym stanie zdrowia psychicznego wpływa na różne aspekty aktywności zawodowej, m.in.: satysfakcję zawodową, efektywność w pracy, zdolność do skutecznego nauczania, umiejętność tworzenia dobrych relacji, budowanie twórczej atmosfery. Nauczyciele dostrzegający sens swojej pracy, mają większą motywację, by zaciekawiać uczniów, a tym samym – rozwijać ich naturalny potencjał. Częściej dostrzegają okazje do docenienia, potrafią celebrować sukcesy swoje, kolegów i koleżanek oraz uczniów.

Dr Malwina Puchalska-Kamińska (Uniwersytet SWPS) opowiadała o tym, co nauczyciele mogą odkryć dzięki globalnym badaniom nad dobrostanem. Prezentowała kluczowe wnioski z projektu badawczego w 40 krajach, dotyczącego dobrostanu, realizowanego we współpracy przez Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk (IP PAN), Uniwersytet SWPS oraz Uniwersytet w Oslo. Brytyjczycy, na pytanie, czym jest dobre życie, odpowiadają: szczęście, sens, harmonia, duchowość, religijność. W Skandynawii, dobre życie to: kontakt z naturą, pomaganie słabszym, współpraca i nieoczekiwanie od życia zbyt wiele. Dla Japończyków ważne jest osiąganie „ikigai” – pomiędzy pasją, profesją, misją i powołaniem. Zachęcała do skorzystania z materiałów – propozycji zajęć z uczniami – przygotowanych przez nauczycieli dla nauczycieli na temat dobrego życia i rozwoju społeczeństw. Można je znaleźć na stronie: www.progressing.world/materials.

O otwarciu na różnorodność w edukacji opowiadała dr hab. Natasza Kosakowska-Berezecka (prof. UG, Zakład Psychologii Międzykulturowej i Rodzaju, Uniwersytet Gdański). Badaczka wskazywała, że zagrożenie stereotypem, poczucie „bycia nie na miejscu”, niskie poczucie przynależności negatywnie wpływa na jakość życia i osiągnięcia osoby. Remedium jest promowanie równości i różnorodności. Pytanie tylko, w jaki sposób?

Dawanie poczucia sprawczości osobistej, dawanie poczucia przynależności. Przynależę, zatem jestem ważny/ważna dla kogoś, chciany/chciana. Nie muszę się „wpasować” w jakieś ramy, schematy. Posiłkując się różnymi badaniami, m.in. Daniela Kahnemana, laureata Nagrody Nobla, pokazywała różne konteksty, w jakich się poruszamy, a w związku z tym możemy nie zauważać pełnego obrazu rzeczywistości. Ciekawość drugiego człowieka może okazać się tu kluczem do poszerzania perspektywy, rozwijania empatii, poszukiwania wspólnego mianownika. Podkreślała, że dyskryminacja leży w kategorii konkretnych działań, zachowań, wynika z uprzedzenia (pewnej postawy), a ta z kolei rodzi się ze stereotypów w naszej głowie i z emocji, które są z nimi powiązane.

Ważne jest docenianie inności, różnorodności w szkole. Jak budować kulturę różnorodności w szkole? Rozwijać samoświadomość, świadomość tego, że się zmieniamy w czasie, wzmacniać ducha współpracy, pokazywać różne perspektywy, a przede wszystkim łapać z drugim człowiekiem kontakt.

Dr Anna Hildebrandt-Mrozek, Happiness at School, Movus Movere, inicjatorka Tygodnia Szczęścia w Szkole, podsumowała tegoroczną edycję, w które wzięły udział 524 placówki szkolne i przedszkolne, domy kultury i biblioteki. Z roku na rok chętnych do wzięcia udziału w wydarzeniu jest coraz więcej i coraz częściej padają głosy, że Tydzień Szczęścia w Szkole inicjuje całoroczne działania, co jest najpiękniejszym efektem starań organizatorów.

Tym razem świętujemy cały rok - pozwoliliśmy sobie dostosować szkolny kalendarz wydarzeń do aktywności proponowanych przez Państwa. Jak wrzesień, to Happiness at School, ale chcemy być z Wami przez cały rok szkolny. - Niepubliczna Szkoła Podstawowa Nasza Szkoła w Katowicach.

Już trzeci rok z rzędu zgłaszam naszą szkołę do udziału w wydarzeniu. Jestem pedagogiem szkolnym i osobą odpowiedzialną za szkolną organizację Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole. - Zespół Szkół Zawodowych w Rawiczu.

***

W jakim celu odbywa się Tydzień Szczęścia w Szkole?

  • Popularyzacja wiedzy o dobrym życiu i zdrowiu. Łączenie świata nauki i praktyki.
  • Promocja zdrowia psychicznego - kształtowanie odporności i prężności psychicznej – sprawczości.
  • Poszerzanie i pogłębianie pozytywności.
  • Uruchamianie potencjału uczestników – masz zasoby, by dobrze funkcjonować przez cały szkolny rok.
  • Wzmocnienie dobrostanu osobistego i zbiorowego, wzmocnienie więzi, w tym międzypokoleniowych.
  • Poszerzenie refleksyjności – różne wymiary szczęścia i dobrostanu.
  • Testowanie narzędzi psychologii pozytywnej: model PERMA, pozytywny kapitał psychologiczny (rola optymizmu, nadziei, prężności psychicznej, poczucia własnej skuteczności), rola silnych stron charakteru (np. ciekawości).
  • Badania z dr Barbarą Ostafińską-Molik i dr Malwiną Puchalską-Kamińską…czyli weryfikacja skuteczności.

Tegoroczna mapa placówek uczestniczących w V Ogólnopolskim Tygodniu Szczęścia w Szkole prezentuje się imponujaco:

Przedsięwzięcie nabiera rumieńców. W lutym 2023 uruchomiono projekt „Szczęście w Szkole: inspiracje-badania-praktyki” (prof. dr hab. Roman Leppert, Anna Przybyło, dr Anna Hildebrandt-Mrozek). W ramach tego odbyło się:

  • 7 seminariów naukowych online, z naukowcami zajmującymi się psychologią pozytywną. Na ostatnim, 21 października, gościła dr hab. Romana Kadzikowska-Wrzosek, prof. Uniwersytetu SWPS.
  • Konferencja w Miliczu – marzec 2024, w cyklu Przebudzenia, poświęcona zaangażowaniu, wigorowi i flow w praktyce edukacyjnej. Kolejna odbędzie się w Miliczu 21-22 marca 2025.
  • Ruszają badania dobrostanu nauczycieli.

***

Celem Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole jest popularyzacja narzędzi służących dobremu życiu i dobremu zdrowiu. Opieramy się o najnowsze wyniki badań psychologii pozytywnej, bazując na przekonaniu, że szczęścia można się nauczyć i szczęścia można uczyć innych – podsumowuje inicjatorka tego projektu dr Anna Hildebrandt-Mrozek, która szkoli nauczycieli i rodziców m.in. z wykorzystywania narzędzi psychologii pozytywnej w edukacji, naukowczyni i praktyczka z 20-letnim doświadczeniem.

Nieprzypadkowo wydarzenie odbyło się w Hevelianum.

Jako centrum nauki jesteśmy otwarci na nowe idee i holistyczne spojrzenie na edukację – mówi Anna Morawska, zastępczyni dyrektora Hevelianum ds. programowych, współgospodyni wydarzenia. – Wierzymy, że takie inicjatywy mogą być okazją do prawdziwej zmiany na poziomie kultury i klimatu szkoły, przedszkola. Inspirujemy i wskazujemy naukowe podstawy.

Goście panelu dyskusyjnego prowadzonego przez Annę Morawską (Hevelianum): Anna Sowińska (Fundacja Plandaltoński.pl), Michał Żmijewski (Fundacja Hybrydowa Szkoła), dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG (Politechnika Gdańska, Centrum Nowoczesnej Edukacji), Paweł Golak (Hevelianum) dyskutowali o tym, jak wdrażać edukację pozytywną.

Wisienką na torcie była Katarzyna Stoparczyk, dziennikarka radiowej „Trójki”, współtwórczyni projektu Dajcie nam głos! Kasia Stoparczyk i Dzieci, która uwrażliwiła wszystkich na dziecięcy głos, potrzeby, pokazując krótkie rozmowy z dziećmi na różne ważne tematy. Mówiła, że moglibyśmy ciekawości uczyć się od dzieci, które mają otwartość i gotowość do tego, by „nie wiedzieć”. Wsłuchując się w dzieci, odnajdujemy nasze wewnętrzne dziecko, którego potrzeby – dziś – są również ważne. Czy je słyszymy?

Konferencja stała się dla wszystkich zebranych inspiracją do tego, by poszukiwać, być zaciekawionym, badawczym. W trakcie spotkania był czas na nawiązanie relacji w różnych grach i zabawach, a graficzne zapiski w wykonaniu Jadźka Rysuje uruchomiły wyobraźnię, ale i pozwoliły zapamiętać to, co ważne.

Takie pozytywne otwarcie nowego roku szkolnego daje energię i wzmacnia zaangażowanie, uruchamia też nowe pomysły, daje szansę na nawiązanie współpracy.

Pięknie wszystkim dziękujemy i zapraszamy do udziału w kolejnym roku. Kolejna edycja konferencji i Tygodnia Szczęścia w Szkole już we wrześniu 2025!

***

Organizator konferencji podsumowującej: Hevelianum, Happiness at School
Patronat honorowy: Minister Edukacji Narodowej, Pomorski Kurator Oświaty
Patronat: Uniwersytet SWPS w Sopocie
Patroni medialni: Trojmiasto.pl, Gdansk.pl, Edunews.pl – Portal o nowoczesnej edukacji, Radio Gdańsk S.A.

V Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole

Patronat merytoryczny: Polskie Towarzystwo Psychologii Pozytywnej
Patronat honorowy: Minister Edukacji Narodowej, Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Prezydent Miasta Wrocławia, Prezydent Miasta Gdańska, Uniwersytet SWPS, Polskie Stowarzyszenie Psychologii Rozwoju Człowieka, Dolnośląskie Kuratorium Oświaty, Akademickie Zacisze.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie