Dobrostan dzieci. Norma czy luksus?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauczyciele wychowania wczesnoszkolnego z całego kraju mogą zgłaszać chęć udziału w 2. edycji bezpłatnego projektu społecznego „Akademia Dobrej Energii Junior”. Celem akcji, działającej pod honorowym patronatem Minister Edukacji Narodowej Barbary Nowackiej oraz Rzecznik Praw Dziecka Moniki Horna-Cieślak, jest zaszczepienie w dzieciach dobrych nawyków, które ułatwią im dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne w przyszłości.

W roku szkolnym 2024/2025 w projekcie mogą brać udział nie tylko trzecioklasiści, ale także uczniowie klas drugich szkół podstawowych. Zgłoszenia nauczycieli przyjmowane są na stronie: www.akademiadobrejenergii.org.

Ideą projektu jest zapobieganie trudnościom na obecnym i w przyszłych etapach życia dzieci dzięki kompleksowemu, wspólnemu działaniu szkoły, nauczycieli i rodziców. Program Akademii Dobrej Energii Junior obejmuje trzy moduły, które można elastycznie włączyć do realizowanej podstawy programowej: tydzień ze zdrowiem fizycznym, tydzień ze spokojną głową oraz tydzień z rozwojem umiejętności. Szczegółowo o Akademii Dobrej Energii Junior i dotychczasowych działaniach opowiadała podczas INSPIR@CJI 2024 Anna Wieczorek-Wiśniewska, Dyrektor ds. ESG i Produktów Wellbeingowych VanityStyle, firmy, która zainicjowała projekt przy współpracy z Uniwersytetem SWPS:

Do pierwszej edycji zgłosiły się 364 szkoły z całej Polski. W projekcie brały udział placówki publiczne i niepubliczne z miast oraz terenów wiejskich. W ubiegłym roku szkolnym do Akademii Dobrej Energii Junior dołączyło 447 nauczycieli nauczania początkowego. Dzięki ich zaangażowaniu ponad 7800 uczniów zyskało narzędzia pozwalające lepiej zrozumieć istotę i znaczenie profilaktyki zdrowia psychicznego i fizycznego – mówi Joanna Skoczeń, Prezes Zarządu VanityStyle.

Akademia Dobrej Energii Junior również dla drugoklasistów 

Nauczyciele, którzy zgłoszą chęć udziału w projekcie, otrzymają bezpłatny dostęp do materiałów dydaktycznych pozwalających na prowadzenie zajęć z dziećmi, w tym m.in. gotowych scenariuszy lekcyjnych oraz kart pracy dla uczniów. Organizatorzy akcji zadbali także o przygotowanie treści edukacyjnych dla rodziców, do kontynuowania pracy z dzieckiem również poza szkołą. 

Program został tak skonstruowany, aby z jednej strony umożliwić nauczycielom i rodzicom zdobycie aktualnej wiedzy na temat zdrowia i rozwoju dzieci, opartej na światowych raportach badawczych, z drugiej zaś dać im gotowe narzędzia do pracy, zarówno w szkole, jak i w domu – wyjaśnia dr Anna Gorgolewska, psycholog dziecięcy, badaczka i dydaktyczka Uniwersytetu SWPS, która wspiera realizację projektu od strony merytorycznej. 

Dobrostan polskich dzieci nie powinien być luksusem 

Akademia Dobrej Energii Junior powstała jako społeczna inicjatywa będąca odpowiedzią na niepokojące wyniki badań dotyczące dobrostanu polskich dzieci w zakresie zdrowia fizycznego i psychicznego. Wynika z nich, że 94 proc. dzieci w wieku do 12 lat ma niewystarczający poziom sprawności ruchowej, a ponad 30 proc. uczniów ma zwolnienie lekarskie z lekcji wychowania fizycznego. Ponadto 73 proc. dzieci cierpi na wypalenie uczniowskie, 58 proc. uczniów ma problemy z rówieśnikami, a co trzecie dziecko w naszym kraju deklaruje, że ma problemy w nawiązywaniu przyjaźni. Problem dostrzegają m.in. nauczyciele. Jak zauważa Marlena Bany, nauczycielka nauczania początkowego z Zespołu Szkół w Janowcu, która w ubiegłym roku szkolnym zrealizowała program Akademii Dobrej Energii Junior ze swoimi uczniami, dobrostan polskich dzieci w zakresie zdrowia fizycznego i mentalnego pozostawia wciąż wiele do życzenia. 

Jest bardzo dużo dzieci, które są „odsunięte na bok” – spędzają czas przede wszystkim z elektroniką: z tabletami, z telefonami. Często nie tylko nie mają one dobrego kontaktu z rówieśnikami, ale też nie komunikują się z rodzicami, co może wynikać m.in. z braku zaufania. Nierzadko negatywnie na samopoczucie dzieci wpływają sytuacje, z którymi mają one do czynienia w domu rodzinnym. Ten brak spokoju i komfortu psychicznego przekłada się następnie na ich sposób funkcjonowania w grupie, aktywność czy też zdrowie fizyczne – mówi Marlena Bany.

Rekrutacja do 2. edycji Akademii Dobrej Energii Junior

Udział w projekcie „Akademia Dobrej Energii Junior” jest bezpłatny. Za pośrednictwem strony internetowej www.akademiadobrejenergii.org  mogą się do niego zgłaszać nauczyciele klas drugich i trzecich szkół podstawowych. Nabór do bieżącej edycji trwa do 31 marca 2025.

Inicjatorem i organizatorem Akademii Dobrej Energii Junior jest VanityStyle Sp. z o.o. Projekt realizowany jest we współpracy z SWPS Innowacje – spółką celową Uniwersytetu SWPS. Honorowymi patronami są Minister Edukacji Narodowej oraz Rzecznik Praw Dziecka. Patronat nad programem objęły Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz Karta Praw Dziecka w Biznesie. Akcję wspiera także NODN Supernauczyciel.pl.

***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 5-6 października 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: CanvaCentrum Kultury Filmowej im. Andrzeja WajdyEdukoFundacja Szkoła z Klasą & Asy InternetuMicrosoft & ALSO sp. z o.o., Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy DialogVanityStyle sp. z o.o. (Akademia Dobrej Enegrii Junior), Wakelet oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: FAST HeroesSuperKid.plZłotyNauczyciel.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie