Mission X: kosmiczne wyzwanie, w którym dzieci trenują jak astronauci

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uczysz w szkole? Prowadzisz zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży w innej placówce? A może Twoje dziecko kształci się w systemie edukacji domowej? Centrum Nauki Kopernik oraz Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) zapraszają dzieci i młodzież do uczestnictwa w międzynarodowym wyzwaniu Mission X! To znakomita okazja, by zadbać o kondycję fizyczną, rozwijać umiejętność współpracy w zespole i odkrywać fascynujący świat Kosmosu. Nowy semestr jest świetną okazją by zebrać drużynę i dołączyć do wyzwania!

Wyzwanie Mission X: podróż na Księżyc

Drużyny z całego świata pomagają bohaterom wyzwania – maskotkom Lunie i Leo – dotrzeć na Księżyc. Podejmując różnorodne aktywności fizyczne i naukowe, zdobywają punkty, które z kolei przeliczane są na kroki Luny i Leo.

Wyzwanie podzielone jest na kilka etapów. Po osiągnięciu każdego z nich drużyny otrzymują nagrody takie jak pakiet startowy czy lekcja online z profesjonalnym trenerem lub z ekspertem kosmicznym. Na najbardziej aktywne zespoły czekają też nagrody specjalne.

Na odsiecz zdrowiu – Wasz ruch!

Dzieci i młodzież w Polsce mają za mało ruchu. Minimalny zalecany poziom ogólnej aktywności fizycznej zdolny zaspokoić potrzeby zdrowotne i rozwojowe osób w wieku od 5 do 17 lat wynosi co najmniej 60 minut umiarkowanego wysiłku fizycznego codziennie. Tymczasem aż 85% dzieci w wieku przedszkolnym[1] i niemal 19% uczniów klas drugich nie osiąga zalecanego poziomu aktywności ruchowej.[2]

Alarmujące są także ostatnie badania zrealizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Sportu i Turystyki. Wynika z nich, że sprawność fizyczna dzisiejszych uczniów i uczennic jest dużo niższa niż ich rówieśników z lat 1999 i 2009.[3] Najwyższy czas to zmienić. Uczestnictwo w wyzwaniu Mission X może w tym pomóc!

Co daje udział w wyzwaniu?

Uczniowie uczestniczący w wyzwaniu mają okazję ćwiczyć jak prawdziwi astronauci: trenują siłę, wytrzymałość, koordynację i orientację przestrzenną. Rozwijają też umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych i współpracy zespołowej. Liderzy zespołów otrzymują dostęp do materiałów edukacyjnych ESA i mogą korzystać ze szkoleń, spotkań online i warsztatów z ekspertami, organizowanych przez Biuro Edukacji Kosmicznej ESERO-Polska.

Natomiast nauczyciele będący liderami zespołów w Mission X mogą wprowadzić w swoich szkołach innowację pedagogiczną w ramach ścieżki awansu zawodowego. Ich udział w wyzwaniu wpisuje się też w jeden z kierunków rozwoju polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/25. Dotyczy on edukacji prozdrowotnej w szkole, polegającej na kształtowaniu zachowań służących zdrowiu, rozwijaniu sprawności fizycznej i budowaniu nawyku aktywności ruchowej.

Dołączcie do Mission X!

W wyzwaniu biorą już udział 43 zespoły z Polski. Kolejne mogą dołączyć w dowolnym momencie przed końcem maja 2025 roku. Zespół może zgłosić każda osoba pełnoletnia. Można to zrobić w ramach działalności edukacyjnej realizowanej na przykład w szkole, drużynie harcerskiej, domu kultury, bibliotece czy edukacji domowej.

7 i 19 lutego, o godz. 18.00 odbędą się spotkania informacyjne online, dotyczące tegorocznej edycji Mission X. Zapisy przez formularz.

19 marca dla wszystkich zespołów uczestniczących w wyzwaniu Mission X odbędzie się wyjątkowe wydarzenie online, w którym weźmie udział astrofizyczka i analogowa astronautka, Justyna Średzińska. Opowie ona o symulowanej na Ziemi misji kosmicznej, w której brała udział. Podczas takich misji analogowi astronauci testują technologie, procedury i wytrzymałość ludzkiego organizmu w warunkach podobnych do tych, jakie panują w Kosmosie na Marcie czy na czy Księżycu. 

 

Źródło ESERO-Polska: ESERO-Polska | Pomysły na kosmiczne lekcje w szkole

Przypisy

[1] Drygas W., Gajewska M., Zdrojewski T. (red.), (2021), Niedostateczny poziom aktywności fizycznej w Polsce  jako zagrożenie i wyzwanie dla zdrowia publicznego. Raport Komitetu Zdrowia Publicznego Polskiej Akademii Nauk, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, Warszawa, publikacja dostępna online na stronie PAN [dostęp 30.10.2024].

[2] Bójko M., Dzielska A., Fijałkowska A., Korzycka M., Mazur J., Nałęcz H., Oblacińska A., Ostręga W., Radiukiewicz K., Zawadzka D., (2019), Zdrowie i styl życia polskich uczniów. Raport z badań, Instytut Matki i Dziecka / Akademia Pedagogiki Specjalnej Uniwersytet Zielonogórski, Warszawa, publikacja dostępna online na stronie ore.edu.pl [dostęp 2024.10.30].

[3] Ministerstwo Sportu i Turystyki, (2024), Podsumowanie wyników badania kondycji fizycznej dzieci i młodzieży szkolnej, publikacja dostępna online na stronie gov.pl [dostęp 2024.10.30].

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...
Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie