Kształcenie i innowacja idą w parze; kształcenie charakteryzuje się przez zmiany w zachowaniu, natomiast innowacja wymaga zmiany procesu myślenia. Oba zjawiska oznaczają zmianę na lepsze. Dzisiaj technologie informacyjno-komunikacyjne stają się coraz bardziej częścią krajobrazu edukacyjnego, zachęcając do innowacji w kształceniu na wszystkich poziomach edukacyjnych.
Nowe sposoby dostępu, współwykorzystania i współpracy w zakresie wiedzy, skłoniły nas do refleksji, w jaki sposób możemy wspierać kształcenie i innowację, zarówno w formalnej, jak i w nieformalnej edukacji.
Numer 21 eLearning Papers proponuje szeroki przegląd tematu innowacji w kształceniu ustawicznym. Oprócz spojrzenia na to, w jaki sposób innowacja przekształca aktualne praktyki edukacyjne, numer ten omawia także, w jaki sposób praktyka edukacyjna może wspierać innowację w większym systemie społeczno-ekonomicznym, szczególnie w kontekście edukacji i szkolenia dorosłych.
Przy rosnącej ilości dostępnych technologii i przy zwiększającej się różnorodności modeli edukacyjnych, zmieniają się także role nauczyciela i ucznia. Obecnie nauczyciele nie ograniczają się do zwykłego przekazywania wiedzy, ale raczej oferują strategie informacyjne na potrzeby kształcenia, kierując uczniami w procesie zdobywania informacji, kwestionowania, zrozumienia i przekształcania w wiedzą. Przystosowując środowiska i programy edukacyjne do tego sposobu kształcenia, zachęcamy uczniów no nauki uczenia się.
Poprzez opis obiecujących postępów oraz, w innych przypadkach, krytyczną analizę osiągnięć w wybranych dziedzinach, badanie przedstawione tutaj ocenia naszą zdolność uczenia się w różnych warunkach i określa wyzwania i potencjał technologii informacyjno-komunikacyjnych dla poprawy naszej zdolności rozwijania się jako uczniowie przez całe życie.
W dzisiejszych czasach, aby osiągnąć powodzenie, zarówno studenci jak i profesjonaliści, muszą stale wzmacniać swoją wiedzę i umiejętności, aby stawić czoła pojawiającym się problemom, uczestnicząc tym samym w procesie ciągłego rozwoju zawodowego.
Przeczytaj artykuły w numerze 21 eLearning Papers.
eLearning Papers jest publikacją elektroniczną, stworzoną jako część portalu elearningeuropa.info. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii multimedialnych i internetu w edukacji i szkoleniu.
eLearning Papers jest publikacją elektroniczną, stworzoną jako część portalu elearningeuropa.info. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii multimedialnych i internetu w edukacji i szkoleniu.