Czas na n@ukę - co powinien wiedzieć uczeń?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
e-learningO kształceniu na odległość dużo się mówi i pisze. Nie każdy zainteresowany jednak wie, jak taka nauka wygląda w praktyce. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej koordynuje prace związane z rozwojem tej metody edukacji w Polsce i zachęca, aby w rozszerzaniu swojej wiedzy korzystać z dobrodziejstw techniki.

Zanim podejmie się decyzję o uczestnictwie w kursie oferującym kształcenie na odległość warto wiedzieć, co jest ważne i o czym powinna informować placówka organizująca. Kompletne informacje powinny znaleźć się w ofercie.

Tego nie wolno przegapić
Każda oferta kursu powinna zawierać podstawowe informacje dotyczące treści kształcenia, zalecanej literatury, sposobów komunikacji z prowadzącym kurs, ważne terminy, wskazówki, zalecenia oraz warunki zaliczenia kursu. Do obowiązków prowadzącego należy zamieszczenie odpowiednich zasobów (materiałów) dydaktycznych w formie elektronicznej, które w jego ocenie będą najbardziej przydatne do realizacji celów kształcenia. Powinny być to materiały aktywizujące, czyli takie, które silnie angażują i motywują ucznia do pracy w procesie kształcenia.

Co obejmuje kurs?
Zazwyczaj kurs składa się z kilku, czasem kilkunastu modułów, na których zostają umieszczone różnorodne zasoby dydaktyczne, służące uczącemu się do zdobywania wiedzy i doskonalenia umiejętności. Oprócz tego uczeń powinien mieć dostęp do materiałów pozwalających na utrwalanie i sprawdzanie wiedzy oraz umiejętności. Każdy moduł powinien kończyć się materiałami służącymi do samokontroli zdobytej przez ucznia wiedzy oraz umiejętności. Najczęściej są to testy, quizy lub zestaw ćwiczeń i zadań, które pozwolą na ocenę stopnia przygotowania się do egzaminu semestralnego.

„Warunki zaliczenia danego kursu powinny być precyzyjnie określone przez prowadzącego na samym początku kursu, w taki sposób, aby nie budziły żadnych niejasności czy możliwości dowolnej interpretacji. Osoba ucząca się w systemie KNO musi od samego początku kursu wiedzieć, jakie są kryteria jego zaliczenia, które nie mogą być zmieniane w trakcie trwania kursu.” - zwraca uwagę Bogdan Skotnicki - nauczyciel i ekspert w zakresie kształcenia na odległość.

Wybierając kurs w systemie KNO należy dokładnie zapoznać się z ofertą oraz pozyskać informacje na temat placówki organizującej. Wiedza jest inwestycją w siebie, więc warto zainwestować dobrze.
 
KOWEZiU
 
(Źródło: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie