Czas na n@ukę - co powinien wiedzieć uczeń?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
e-learningO kształceniu na odległość dużo się mówi i pisze. Nie każdy zainteresowany jednak wie, jak taka nauka wygląda w praktyce. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej koordynuje prace związane z rozwojem tej metody edukacji w Polsce i zachęca, aby w rozszerzaniu swojej wiedzy korzystać z dobrodziejstw techniki.

Zanim podejmie się decyzję o uczestnictwie w kursie oferującym kształcenie na odległość warto wiedzieć, co jest ważne i o czym powinna informować placówka organizująca. Kompletne informacje powinny znaleźć się w ofercie.

Tego nie wolno przegapić
Każda oferta kursu powinna zawierać podstawowe informacje dotyczące treści kształcenia, zalecanej literatury, sposobów komunikacji z prowadzącym kurs, ważne terminy, wskazówki, zalecenia oraz warunki zaliczenia kursu. Do obowiązków prowadzącego należy zamieszczenie odpowiednich zasobów (materiałów) dydaktycznych w formie elektronicznej, które w jego ocenie będą najbardziej przydatne do realizacji celów kształcenia. Powinny być to materiały aktywizujące, czyli takie, które silnie angażują i motywują ucznia do pracy w procesie kształcenia.

Co obejmuje kurs?
Zazwyczaj kurs składa się z kilku, czasem kilkunastu modułów, na których zostają umieszczone różnorodne zasoby dydaktyczne, służące uczącemu się do zdobywania wiedzy i doskonalenia umiejętności. Oprócz tego uczeń powinien mieć dostęp do materiałów pozwalających na utrwalanie i sprawdzanie wiedzy oraz umiejętności. Każdy moduł powinien kończyć się materiałami służącymi do samokontroli zdobytej przez ucznia wiedzy oraz umiejętności. Najczęściej są to testy, quizy lub zestaw ćwiczeń i zadań, które pozwolą na ocenę stopnia przygotowania się do egzaminu semestralnego.

„Warunki zaliczenia danego kursu powinny być precyzyjnie określone przez prowadzącego na samym początku kursu, w taki sposób, aby nie budziły żadnych niejasności czy możliwości dowolnej interpretacji. Osoba ucząca się w systemie KNO musi od samego początku kursu wiedzieć, jakie są kryteria jego zaliczenia, które nie mogą być zmieniane w trakcie trwania kursu.” - zwraca uwagę Bogdan Skotnicki - nauczyciel i ekspert w zakresie kształcenia na odległość.

Wybierając kurs w systemie KNO należy dokładnie zapoznać się z ofertą oraz pozyskać informacje na temat placówki organizującej. Wiedza jest inwestycją w siebie, więc warto zainwestować dobrze.
 
KOWEZiU
 
(Źródło: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie