Szkolnictwo wyższe dla nowego społeczeństwa

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Obecnie szkolnictwo wyższe znajduje się pod ogromna presją zaspakajania coraz większych oczekiwań, zarówno jeśli chodzi o liczbę studentów, jakość nauczania, potrzeby zawodowe, czy rozwój ekonomiczny. Jednocześnie zasoby, do jakich mają dostęp instytucje szkolnictwa wyższego są coraz mniejsze. Jak zdefiniować na nowo pojęcie uniwersytetu?(C) EDUNEWS.PL

 Chociaż cele wyższych uczelni pozostały te same przez wiele wieków, to świat wokół nich zmienia się w sposób znaczący. Główne tendencje i wyzwania, jakie mają dzisiaj wpływ na szkolnictwo wyższe to: masyfikacja, globalizacja i internacjonalizacja, kształcenie na odległość, technologie cyfrowe, prywatyzacja, zapotrzebowanie na lepsze kształcenie i doświadczenie studentów, globalny przepływ talentów, ranking uniwersytetów badawczych, zjawisko uczelni „światowej klasy”, zapewnienie jakości i współpraca uniwersytetów z przemysłem.

Zarządzanie szkolnictwem wyższym zmaga się z takimi problemami jak: Jak wzmocnić współpracę międzynarodową poprzez wspieranie różnorodności i dążenie do osiągnięcia sprawiedliwości, relewancji i jakości? Niektóre z cieszących się powodzeniem, nowych modeli szkolnictwa wyższego podkreślają znaczenie doświadczenia zawodowego studentów i nastawienia na innowację i przedsiębiorczość – jednym z najnowszych przykładów może być „Fabryka Projektów” (ang. Design Factory) na Uniwersytecie Aalto.

Mogliśmy już zaobserwować, jak zmiany organizacyjne zwiększają wpływ technologii informacyjno-komunikacyjnych na edukację i szkolenie w miarę jak szkoły zamieniają się w otwarte ośrodki kształcenia, uniwersytety w dostawców usług edukacyjnych, a przedsiębiorstwa w organizacje edukacyjne. Technologie informacyjno-komunikacyjne mogą wspierać wirtualnie wszystkie aspekty szkolnictwa wyższego, łącznie ze strefą finansową, edukacyjną, badawczą, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju. Profesjonaliści z dziedziny technologii informacyjnych i osoby odpowiedzialne za tworzenie polityk uniwersytetów muszą zrozumieć, jakie rodzaje problemów staną przed ich instytucjami, aby stosować technologie informacyjno-komunikacyjne w najbardziej korzystny sposób. W tym numerze przedstawimy kilka przykładów tego rodzaju rozwiązań.

Aby stworzyć lepszą przyszłość dla szkolnictwa wyższego, konieczna jest współpraca ponad podziałami organizacyjnymi, czy krajowymi, która połączy inteligencję zbiorową przedstawicieli różnych środowisk, w tym środowisk edukacyjnych, korporacyjnych i rządowych.

Celem najnowszego numeru eLearning Papers jest poszukiwanie sposobów wspierania zmian w szkolnictwie wyższym. Niektóre artykuły skupiają się na nowych metodach pedagogicznych, takich jak, e-learning i kształcenie mieszane, inne natomiast przedstawiają główne aspekty procesu zmian. Technologia jest postrzegana jako bardzo istotny czynnik. Być może nie jako siła napędowa, ale jako ważny element wspierający, niezmiernie istotny w nowym modelu uniwersytetu. Mamy nadzieję, że przedstawione teksty pozwolą na różnego rodzaju refleksje na temat uniwersytetów i ich roli w dzisiejszych społeczeństwach.

Przeczytaj artykuły w numerze 24 eLearning Papers.

e-learning  

eLearning Papers jest publikacją elektroniczną, stworzoną jako część portalu elearningeuropa.info. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii multimedialnych i internetu w edukacji i szkoleniu. 



Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie