Umiejętności nauczyciela w edukacji online

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rosnąca popularność kursów edukacji na odległość oraz prognozy naukowców sugerujących szybkie zmiany w sposobie dostarczania wiedzy na poziomie szkół średnich z wykorzystaniem platform e-learningowych, skłaniają do zastanowienia się nad kompetencjami e-nauczyciela. Kluczowe dla powodzenia e-edukacji mogą być umiejętności komunikacyjne i interakcja.PHOTO: SXC.HU

Nauczanie w sieci nie jest tym samym nauczaniem, które ma miejsce w klasie szkolnej. Międzynarodowe Stowarzyszenie na rzecz Edukacji Online K-12 (iNACOL), promujące e-learning w nauczaniu na poziomie szkół średnich, proponuje zwracać szczególną uwagę na przygotowanie nauczycieli do prowadzenia kursów online w zakresie kompetencji komunikacyjnych i interakcji z uczestnikami kursów w internecie. Już dwa lata temu Stowarzyszenie zaprezentowało raport Examining Communication and Interaction in Online Teaching (PDF) zawierający zestaw rekomendacji dla szkół, które stawiają na e-learning.

Niestety pomimo, że wiele szkół i uczelni oferuje już kursy edukacji na odległość, poziom przygotowania e-nauczycieli jest jeszcze ciągle niewystarczający. Dlatego iNACOL przygotowało również Standardy dla nauczycieli w zakresie nauczania online (PDF), starając się określić optymalny profil nauczyciela online.

Zdaniem ekspertów iNACOL e-nauczyciel powinien:

1. posiadać umiejętności wspierania interakcji z uczestnikami kursów – powinien swobodnie używać poczty elektronicznej, rozmawiać (telefonicznie lub przez Skype) z kursantami, używać narzędzi komunikacyjnych w sieci – komunikatorów, forum i innych narzędzi społecznościowych. Nauczanie online wymaga bowiem znacznie więcej uwagi poświęconej konkretnemu uczniowi niż w analogicznej sytuacji w tradycyjnej klasie. Nauczyciel online powinien być jednocześnie przewodnikiem, mentorem, słuchaczem i osobą motywującą do nauki.

2. tak szybko, jak to możliwe reagować na potrzeby kursantów (także i ich rodziców) – jego kanały komunikacyjne powinny być zawsze otwarte. Oczywiście nie oznacza to komunikacji bez żadnych ograniczeń – obie strony powinny ustalić reguły dotyczące komunikowania się.

3. wykazywać się bardzo dobrą znajomością technologii edukacyjnych dostępnych w sieci. Musi nie tylko umieć posłużyć się danym narzędziem, ale przede wszystkim posłużyć się nim w celach dydaktycznych, aby efektywnie wykorzystać środowisko platformy e-learningowej i przekazać swoim kursantom bardziej aktywne, konstruktywne i kooperatywne doświadczenia edukacyjne niż mogliby oni otrzymać w tradycyjnej klasie. Ponadto muszą potrafić dopasować różne technologie i metody pracy do różnych potrzeb i indywidualnych styli edukacyjnych uczniów, z którymi pracują.

4. być specjalistą zarówno w nauczaniu synchronicznym, jak i asynchronicznym. To pierwsze oznacza, że i nauczyciel i uczniowie znajdują się w jednym czasie w tych samych przestrzeniach wirtualnych i w nich rozwija się proces nauki z wykorzystaniem narzędzi komunikacyjnych i interakcji między wszystkimi uczestnikami wirtualnej klasy. Ale z chwilą zakończenia takiej lekcji proces edukacji nie zamiera. Staje się asynchroniczny, co oznacza, że e-nauczyciel pracuje dalej z uczniami przy użyciu innych narzędzi i ten proces zostaje rozciągnięty w czasie. Na tym etapie w użyciu są inne kompetencje nauczyciela niż podczas wirtualnego spotkania wszystkich uczestników kursu.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest członkiem Grupy Ekspertów ds. Edukacji Finansowej przy Komisji Europejskiej, prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie