Koncepcja otwartej edukacji rozprzestrzeniła się na setki instytucji na całym świecie, szczególnie w szkolnictwie wyższym i w instytucjach kształcenia dla dorosłych. Rozdawanie wiedzy za darmo (OECD 2007) wydaje się być ideą rewolucyjną. Fascynuje ona nauczycieli, wzbudza zainteresowanie uczniów, obawy wydawnictw i stawia nowe wyzwania organizacjom edukacyjnym.
Termin Otwarte Zasoby Edukacyjne (ang. Open Educational Resources – OER) został po raz pierwszy wykorzystany przez UNESCO w roku 2002. Od tamtej pory pojęcie to rozprzestrzeniało się jak epidemia. Obecnie OER są już szeroko rozpowszechnioną rzeczywistością: są produkowane, udostępniane, używane i wykorzystywane przez nauczycieli i uczniów oraz bardzo często dostępne w dużych bazach danych, z których ostatnia jest inicjatywą Afrykańskiego Uniwersytetu Wirtualnego.
Publikacja tego numeru eLearning Papers zbiega się z globalnym spotkaniem zainicjowanym i prowadzonym przez Fundację na rzecz OER, odbywającym się w Nowej Zelandii, w którym bierze udział międzynarodowa grupa nauczycieli i działaczy oświatowych. Spotkanie to ma na celu założenie pierwszego globalnego Uniwersytetu OER. W Europie inicjatywy takie jak, Inicjatywa Jakości OER (ang. Open Educational Quality Initiative) oraz projekt OERTest pracują na rzecz zmiany kultury w zakresie szkolnictwa wyższego i kształcenia dorosłych, aby podnieść stopień akceptacji i osiągnąć transformację oświaty poprzez OER.
Ruch OER z powodzeniem promuje ideę wiedzy jako dobra publicznego, co jest zachętą dla organizacji oraz indywidualnych osób do publikowania OER. Jednak potencjał OER do zmian praktyk edukacyjnych nie został jeszcze w pełni wykorzystany. Obecnie OER koncentrują się na zwiększeniu dostępu do treści cyfrowych poprzez repozytoria i infrastrukturę, ale niewiele uwagi poświęca się kwestii wspierania przez technologię praktyk edukacyjnych i otwartej edukacji oraz promocji jakości i innowacji w nauczaniu i uczeniu się. Istnieje wyraźna potrzeba innowacyjnych form wspierania procesu tworzenia i oceny OER. Wykorzystanie otwartych zasobów edukacyjnych wymaga zmiany w praktykach edukacyjnych oraz zmian instytucjonalnych i innowacji w zakresie uczenia się i nauczania.
Obecny XXIII numer eLearning Papers poświęcony otwartym zasobom edukacyjnym ma na celu pogłębienie naszego zrozumienia, w jaki sposób otwarty dostęp i otwarte zasoby edukacyjne wpływają na praktyki edukacyjne organizacji, uczniów i innych zainteresowanych stron, zarówno aktualnie, jak i w przyszłości. Z nadesłanych prac możemy wywnioskować, że sugeruje się przechodzenie od otwartych zasobów edukacyjnych do otwartych praktyk edukacyjnych. W kategorii „W szczegółach” umieszczane są artykuły przedstawiające dogłębne opisy badań. W kategorii „W praktyce” zamieszczamy wybór krótszych artykułów, które pozwalają na wgląd do aktualnych praktyk w Europie i poza nią.
Przeczytaj artykuły w numerze 23 eLearning Papers.
Publikacja tego numeru eLearning Papers zbiega się z globalnym spotkaniem zainicjowanym i prowadzonym przez Fundację na rzecz OER, odbywającym się w Nowej Zelandii, w którym bierze udział międzynarodowa grupa nauczycieli i działaczy oświatowych. Spotkanie to ma na celu założenie pierwszego globalnego Uniwersytetu OER. W Europie inicjatywy takie jak, Inicjatywa Jakości OER (ang. Open Educational Quality Initiative) oraz projekt OERTest pracują na rzecz zmiany kultury w zakresie szkolnictwa wyższego i kształcenia dorosłych, aby podnieść stopień akceptacji i osiągnąć transformację oświaty poprzez OER.
Ruch OER z powodzeniem promuje ideę wiedzy jako dobra publicznego, co jest zachętą dla organizacji oraz indywidualnych osób do publikowania OER. Jednak potencjał OER do zmian praktyk edukacyjnych nie został jeszcze w pełni wykorzystany. Obecnie OER koncentrują się na zwiększeniu dostępu do treści cyfrowych poprzez repozytoria i infrastrukturę, ale niewiele uwagi poświęca się kwestii wspierania przez technologię praktyk edukacyjnych i otwartej edukacji oraz promocji jakości i innowacji w nauczaniu i uczeniu się. Istnieje wyraźna potrzeba innowacyjnych form wspierania procesu tworzenia i oceny OER. Wykorzystanie otwartych zasobów edukacyjnych wymaga zmiany w praktykach edukacyjnych oraz zmian instytucjonalnych i innowacji w zakresie uczenia się i nauczania.
Obecny XXIII numer eLearning Papers poświęcony otwartym zasobom edukacyjnym ma na celu pogłębienie naszego zrozumienia, w jaki sposób otwarty dostęp i otwarte zasoby edukacyjne wpływają na praktyki edukacyjne organizacji, uczniów i innych zainteresowanych stron, zarówno aktualnie, jak i w przyszłości. Z nadesłanych prac możemy wywnioskować, że sugeruje się przechodzenie od otwartych zasobów edukacyjnych do otwartych praktyk edukacyjnych. W kategorii „W szczegółach” umieszczane są artykuły przedstawiające dogłębne opisy badań. W kategorii „W praktyce” zamieszczamy wybór krótszych artykułów, które pozwalają na wgląd do aktualnych praktyk w Europie i poza nią.
Przeczytaj artykuły w numerze 23 eLearning Papers.
eLearning Papers jest publikacją elektroniczną, stworzoną jako część portalu elearningeuropa.info. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii multimedialnych i internetu w edukacji i szkoleniu.