Sidebar

03
So, Maj

Cyfrowa Akademia: niech MOOC będzie z wami!

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Darmowe Masowe Kursy Online (MOOC) powoli wkraczają do szkół. Właśnie ruszyła Cyfrowa Akademia, pierwsza polska platforma MOOC-owa dla szkół ponadgimnazjalnych przygotowana przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Plotka głosi, że w 2012 roku dokonała się rewolucja w edukacji. Jak w każdej plotce, jest w niej element prawdy i nieprawdy. Faktem jest, że w tym roku kilka znaczących uniwersytetów amerykańskich we współpracy z firmami prywatnymi zaczęło prowadzić masowe darmowe kursy online (MOOC, ang. Massive Open Online Course) otwarte dla nieograniczonej liczby słuchaczy. Powstały również największe platformy MOOC-owe: Udacity, Coursera i EdX. Nieprawdą jest jednak, że rewolucja już się dokonała. Rewolucja dopiero się zaczyna...

Już w cztery miesiące od uruchomienia swej działalności Coursera zarejestrowała milion użytkowników z prawie 200 krajów. W krótkim czasie kursy MOOC znalazły się w centrum zainteresowania, a jeszcze w 2008 roku funkcjonowały one na prawach eksperymentu pedagogicznego mającego na celu stworzenia bardziej demokratycznego środowiska kształcenia. Dziś wielu pedagogów uważa, że MOOC to zmiana w edukacji, na którą czekaliśmy przez prawie dwie dekady. Nadzieje są wielkie, ale i uzasadnione. Rzadko kiedy nadarza się okazja, aby przed południem brać udział w zajęciach z animacji 3D na uniwersytecie w Bombaju, aby popołudniu studiować filozofię na uniwersytecie w Edynburgu.

Do tej pory Polska nie brała udziału w MOOC-owej rewolucji. Nie istniała również platforma kursowa przeznaczona do uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Do tego roku. Darmowe kursy edukacyjne udostępniła właśnie Cyfrowa Akademia, która powstała we współpracy Centrum Edukacji Obywatelskiej, WAT-u, SGGW oraz firmy NebulaX.

Cyfrowa Akademia to nowoczesna platforma edukacyjna, która powstała z myślą o uczniach i nauczycielach szkół ponadgimnazjalnych. Przygotowano darmowe kursy online z matematyki i nauk przyrodniczych oparte na formule MOOC. Dostępne są materiały przygotowujące do matury z matematyki oraz z edukacji przyrodniczej. Kursy mogą być również narzędziem do pracy metodą odwróconej lekcji. Można z nich korzystać wszędzie tam, gdzie mamy dostęp do internetu, w dowolnym momencie. Wykonywane zadania można zapisać i powrócić do nich w każdej chwili. Elastyczność i łatwy dostęp do materiałów to największe zalety MOOC-ów.

Na stronie internetowej Cyfrowej Akdemii znajdują się podstawowe informacje na jej temat oraz formularz zgłoszeniowy do programu. Rejestracja do Cyfrowej Akademii jest dwuetapowa. Nauczyciele rejestrują się na stronie Centrum Edukacji Obywatelskiej i deklarują liczbę uczniów, z którymi będą pracować w programie. Następnie wszyscy, nauczyciele i uczniowie, zakładają indywidualne konta na platformie Cyfrowa Akademia. Pierwsze szkoły, które zarejestrują się w programie, dzięki zgłaszaniu swoich uwag i obserwacji, będą miały wpływ na ostateczny kształt platformy.

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Komentarze (0)
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie