Cyfrowa Akademia: niech MOOC będzie z wami!

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Darmowe Masowe Kursy Online (MOOC) powoli wkraczają do szkół. Właśnie ruszyła Cyfrowa Akademia, pierwsza polska platforma MOOC-owa dla szkół ponadgimnazjalnych przygotowana przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Plotka głosi, że w 2012 roku dokonała się rewolucja w edukacji. Jak w każdej plotce, jest w niej element prawdy i nieprawdy. Faktem jest, że w tym roku kilka znaczących uniwersytetów amerykańskich we współpracy z firmami prywatnymi zaczęło prowadzić masowe darmowe kursy online (MOOC, ang. Massive Open Online Course) otwarte dla nieograniczonej liczby słuchaczy. Powstały również największe platformy MOOC-owe: Udacity, Coursera i EdX. Nieprawdą jest jednak, że rewolucja już się dokonała. Rewolucja dopiero się zaczyna...

Już w cztery miesiące od uruchomienia swej działalności Coursera zarejestrowała milion użytkowników z prawie 200 krajów. W krótkim czasie kursy MOOC znalazły się w centrum zainteresowania, a jeszcze w 2008 roku funkcjonowały one na prawach eksperymentu pedagogicznego mającego na celu stworzenia bardziej demokratycznego środowiska kształcenia. Dziś wielu pedagogów uważa, że MOOC to zmiana w edukacji, na którą czekaliśmy przez prawie dwie dekady. Nadzieje są wielkie, ale i uzasadnione. Rzadko kiedy nadarza się okazja, aby przed południem brać udział w zajęciach z animacji 3D na uniwersytecie w Bombaju, aby popołudniu studiować filozofię na uniwersytecie w Edynburgu.

Do tej pory Polska nie brała udziału w MOOC-owej rewolucji. Nie istniała również platforma kursowa przeznaczona do uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Do tego roku. Darmowe kursy edukacyjne udostępniła właśnie Cyfrowa Akademia, która powstała we współpracy Centrum Edukacji Obywatelskiej, WAT-u, SGGW oraz firmy NebulaX.

Cyfrowa Akademia to nowoczesna platforma edukacyjna, która powstała z myślą o uczniach i nauczycielach szkół ponadgimnazjalnych. Przygotowano darmowe kursy online z matematyki i nauk przyrodniczych oparte na formule MOOC. Dostępne są materiały przygotowujące do matury z matematyki oraz z edukacji przyrodniczej. Kursy mogą być również narzędziem do pracy metodą odwróconej lekcji. Można z nich korzystać wszędzie tam, gdzie mamy dostęp do internetu, w dowolnym momencie. Wykonywane zadania można zapisać i powrócić do nich w każdej chwili. Elastyczność i łatwy dostęp do materiałów to największe zalety MOOC-ów.

Na stronie internetowej Cyfrowej Akdemii znajdują się podstawowe informacje na jej temat oraz formularz zgłoszeniowy do programu. Rejestracja do Cyfrowej Akademii jest dwuetapowa. Nauczyciele rejestrują się na stronie Centrum Edukacji Obywatelskiej i deklarują liczbę uczniów, z którymi będą pracować w programie. Następnie wszyscy, nauczyciele i uczniowie, zakładają indywidualne konta na platformie Cyfrowa Akademia. Pierwsze szkoły, które zarejestrują się w programie, dzięki zgłaszaniu swoich uwag i obserwacji, będą miały wpływ na ostateczny kształt platformy.

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie