Jak się sprzedać, żeby zostać internetowym nauczycielem?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
E-learning Wiele osób marzy o robieniu kariery w Internecie i aplikuje do szkół, które takie kursy oferują. Jednak nie wystarczą dobre chęci, a nawet doświadczenie zdobyte w tradycyjnej szkole. Od kandydatów do takiej pracy wymaga się wiedzy metodologicznej, doskonałej merytorycznej znajomości tematu i ciekawej osobowości. Co zatem można zrobić, aby odnieść w sieci sukces?
 
Uczestnictwo w kształceniu przez Internet przybiera różne formy: instruktora, kontrolującego, twórcy kursu, rejestrującego dane, technika wspierającego nauczanie i tak dalej. Nie ważne, jakie jest twoje doświadczenie, jeżeli zdecydujesz się, żeby poprowadzić swój pierwszy kurs w Internecie, albo poszukać dodatkowej nauczycielskiej pracy – musisz umieć  efektywnie sprzedać się jako idealny nauczyciel w danej szkole. Oczywiście, wymagania wobec nauczycieli różnią się w różnych instytucjach. Ale po 13 latach prowadzenia kursów internetowych, ogólnokrajowych warsztatów o nauce na odległość oraz zbieraniu informacji zwrotnych do tematów, na które pisałem przez lata, stworzyłem listę ogólnych wskazówek, technik i wymagań, które gwarantują sukces w karierze wirtualnego belfra - mówi Errol Craig Sull na łamach eLearn Magazine.

Zdobądź tytuł magistra: To jest warunek brzegowy, bo niezależnie od tego jakie masz dodatkowe kwalifikacje, musisz mieć skończone studia, żeby ktokolwiek przyjął twoją aplikację. Dzięki twojemu tytułowi szkoła wspiera swoją akredytację.

Znajdź w sobie pasję do uczenia: Skończone studia mogą być dla ciebie zielonym światłem, ale nie zastanawiaj się nawet nad rozpoczęciem kariery online jeżeli nie masz prawdziwej pasji nauczania. Chodzi tu o entuzjazm, który jest tak bardzo ważny, żeby utrzymać motywację i zaangażowanie uczniów i który działa jako siła napędowa wspierająca także twoją motywację do uczenia.

Poznaj dobrze szkołę, do której aplikujesz: Zbyt wiele osób składa podanie do szkół tylko na podstawie ogłoszenia albo notki w przewodniku po szkołach e–learningowych. Zrób rozeznanie. Dowiedz się maksymalnie wiele o szkole zanim będzie można inteligentnie porozmawiać na jej temat w czasie telefonicznego wywiadu. Rekonesans może ujawnić, że szkoła, o której myślałeś, wcale nie będzie dla ciebie odpowiednia.

Zbieraj referencje związane z przedmiotami, których chcesz uczyć: Świeżo upieczeni absolwenci, z dyplomem w garści i niczym więcej, też mogą być zatrudnieni do nauczania online. Ale im większe masz doświadczenie - takie, jak wcześniejsza praktyka nauczycielska, badania naukowe, udział w konferencjach, tym lepiej możesz udowodnić swoją biegłość w dziedzinie, w której chcesz się specjalizować. To zawsze pomoże ci zaprezentować się jako dobry kandydat na wirtualnego nauczyciela.

Jeżeli już prowadzisz kursy online w więcej niż jednej instytucji, uważaj co umieszczasz w swoim liście motywacyjnym: To śliski temat. Nie jest tajemnicą, że wielu pracowników naukowych, niezależnie od tego czy wykładających na studiach zaocznych czy dziennych, prowadzi internetowe kursy jednocześnie w dwóch lub nawet większej liczbie szkół. Chwalenie się długą listą obecnych i poprzednich pracodawców mogłoby dać wrażenie, że jesteś zainteresowany tylko i wyłącznie regularnym przelewem na swoje konto, albo że zmieniasz posady jak rękawiczki – a żadna z tych opcji nie jest najlepsza. Bądź ostrożny – raz złożona aplikacja albo list motywacyjny już nie może być wycofana.
 
Zbuduj swoją własną edukacyjną filozofię dotyczącą uczenia on- line:  Jako część procesu rekrutacji, większość szkół prowadzących kursy on –line spyta cię prawdopodobnie o twoją filozofię uczenia, żeby zbadać jakie jest twoje podejście do tej formy kształcenia. Najlepiej przygotuj sobie wcześniej wypowiedź tak, żeby była pragmatyczna i spójna. Powinieneś też mieć kilka rzeczy do powiedzenia na temat  nauczania za pomocą Internetu. W ten sposób udowodnisz, że dobrze znasz wszelkie aspekty przyszłej pracy i że doceniasz wartość nauczania on – line.
 
Pokaż, że masz ciekawą osobowość:  Oprócz motywacji ważne jest, żeby zaprezentować cały arsenał twoich cech, które pomogą ci w czasie nauczania w sieci. „Gracz zespołowy” z przebojową osobowością, otwarty na nowe wiadomości i podejścia do nauczania, na konstruktywną krytykę, kipiący energią – to cechy, które dopełnią twój wizerunek jako kogoś, kto może odnieść sukces jako nauczyciel online. Przeanalizuj swój charakter i zastanów się, które cechy mógłbyś wpisać sobie do swojej aplikacji oraz przedyskutuj je w czasie rozmowy o pracę.

Pokaż swoje zaangażowanie w dziedzinę, której chcesz uczyć: Dokonania naukowe i różne rodzaje aktywności są kluczowe, żebyś został potraktowany jako poważny kandydat. Ale profesjonalne zaangażowanie pokazuje również, że żyjesz tym czego uczysz i że to doświadczenie z „prawdziwego świata” jest niesamowicie pomocne w procesie nauki. To prawie jak powiedzieć „Znam dobrze mój przedmiot i mogę pokazać moim uczniom, jak to łączy się z ich codziennym życiem”.

Podaj przynajmniej jeden przykład sytuacji, w której pokazałeś swoją efektywność jako nauczyciel: Bardzo ważne jest pokazanie, że jesteś mocny w czynach, a nie tylko w słowach. Wybierz jeden lub dwa znaczące przykłady, które pokażą jak przekułeś trudną sytuację w sukces, np. jak poradziłeś sobie z niegrzecznym uczniem, albo z takim, który nie chciał się angażować w zajęcia, czy też z kimś kto zniechęcił się do nauki złymi ocenami.

Pokaż, że bardzo sprawnie obsługujesz komputer: W zasadzie to powinno być oczywiste – przecież będziesz uczyć za pomocą komputera, ale i tak powinieneś zostawić rekrutującego z odczuciem, że podołasz temu technicznie. A to coś więcej niż zaznajomienie się z nową wersją Microsoft Word, czy odróżnianie Internet Explorera od Firefoxa. Pomoże też znajomość „języka” czyli terminologii związanej z systemem, przez który szkoła dostarcza kurs, czyli na przykład rzeczy takie, jak WebCT, Moodle, Blackboard, WebTycho, Angel itd. Podkreślam jeszcze raz – odrób pracę domową – na pewno się opłaci.

Zawsze dostarczaj swoje najlepsze prace i upewnij się, czy wszystkie błędy są sprawdzone: Nie ma tutaj znaczenia rodzaj przedmiotu, którego będziesz uczyć. Musisz zademonstrować swoje umiejętności poprawnego pisania, zwracając uwagę szczególnie na gramatykę, interpunkcję, pisownię i korektę tekstu. Twój potencjalny pracodawca musi się upewnić, że potrafisz pisać w sposób nie tylko komunikatywny, ale też taki, dzięki któremu prezentujesz się jako osoba, która sztukę pisania ma opanowaną perfekcyjnie. Skorzystaj z podręcznika poprawnego pisania, żeby dopracować swój styl i sprawdzić wszystkie dokumenty, które chcesz dostarczyć do szkoły (a najlepiej skonsultuj się z kimś w tej sprawie). Sprawdzanie pisowni i gramatyki są ważnymi, ale nie najważniejszymi narzędziami, których powinieneś użyć.

Zastanów się nad swoimi odpowiedziami na możliwe pytania w czasie rozmowy kwalifikacyjnej: W czasie wywiadu telefonicznego zostanie ci postawionych wiele pytań dotyczących nauczania online: jak włączyć do zajęć niepewnych siebie uczniów?, jak motywować uczniów, żeby pozostali aktywni?, jak poprawić poczucie bezpieczeństwa wśród uczniów, którzy pierwszy raz biorą udział w lekcji online? Poczytaj o e-learningu i spróbuj porozmawiać z innymi nauczycielami, którzy prowadzą internetowe kursy. Pamiętaj – twoje wypowiedzi muszą być rzeczowe, realistyczne i dobrze przemyślane. Oczywiście, ważne jest też, żebyś wypadł jako pewny siebie, elokwentny mówca.   
 
Doceń jak ważna jest praca zespołowa i współpraca online: Kursy internetowe kładą większy nacisk na interakcję uczniów, niż tradycyjne. Można to osiągnąć dzięki cotygodniowym dyskusjom online, czatom czy zadaniom grupowym. Bardzo ważne, żeby dobrze zrozumieć mechanizm i niuanse, które powodują, że taka współpraca online działa… albo nie. Przygotuj się wcześniej na omawianie zagadnień z wiązanych ze współpracą uczniów na bardziej zaawansowanym poziomie.   

Załóż sobie folder "Możliwość nauczania online" i miej go zawsze w zanadrzu
: są dwie rzeczy, które zawsze musisz tam trzymać - oficjalne (wybrane) dokumenty ze szkół, do których uczęszczałeś (szczególnie z tych, gdzie uzyskałeś tytuły naukowe) oraz listy polecające. O pierwsze rektutujący na pewno się upomną, o listy zazwyczaj również. Ten folder to też dobre miejsce na przechowywanie kopii aplikacji, odpowiedzi ze szkół, informacji o szkołach, do których zamierzasz aplikować i ogólnych informacji o nauczaniu przez Internet.
 
Powodzenia. Kariera wirtualnego nauczyciela przed tobą!
 
(Autor: Errol Craig Sull, eLearn Magazine)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie