W szkole online relacje równie ważne jak w klasie

fot. Pexels.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeśli podczas edukacji zdalnej skupimy się tylko na merytorycznym przekazie, może się okazać, że to nasze nauczanie okaże się być tylko fikcją. Musimy sprawić, że uczniowie będą chcieli być na tych zajęciach, a nie będą udawać, że są po drugiej stronie. Nie jest to prostem ale sprawić to mogą dobre relacje z nimi, nad którymi powinniśmy trochę popracować. Nawet jeśli odbędzie się to "kosztem" tzw. realizacji podstawy programowej.

Trzeci webinar Akademii Cyfrowego Edukatora z cyklu adresowanego do nauczycieli poprowadziła Marta Florkiewicz-Borkowska, nauczycielka języka niemieckiego i zajęć rozwijających kreatywność w Szkole Podstawowej im.Karola Miarki w Pielgrzymowicach, trenerka, tutorka, laureatka konkursu Nauczyciel Roku w 2017, członkini społeczności Superbelfrzy RP oraz Microsoft Innovation Educator Expert (2019-2020).

Rozmawialiśmy o tym, jak podczas edukacji zdalnej budować relacje (e-relacje?) z uczniami z wykorzystaniem technologii Microsoft, jak aktywizować uczniów do dzielenia się nie tylko wiedzą, ale i swoimi emocjami, odczuciami, spostrzeżeniami. Jest to szczególnie ważne teraz, gdy kontakt z uczniami jest ograniczony do ikonek na ekranach komputerów.

Czasami wystarczy zaplanować prostą, niezbyt skomplikowaną formę wymiany zdań, opinii, dzielenia się emocjami, aby jakaś forma relacji między nauczycielem a uczniami została nawiązana. Nie musi to od razu być coś bardzo ważnego – może to dotyczyć zwyczajnych spraw, które się wydarzyły. Ważna jest już sama uwaga poświęcona danej osobie, próba kontaktu i wymiany. Warto sobie zdać sprawę z tego, że ta komunikacja i wymiana buduje nie tylko dobrą atmosferę podczas lekcji, ale także ogólne nastawienie ucznia do nauki. Wszak nie ma dobrej edukacji bez komunikacji.

Niezwykle istotna jest też relacja z samym sobą – przekonywała Marta Florkiewicz-Borkowska. Czy my poświęcamy też sobie samemu uwagę? Czy dostatecznie dbamy o siebie? Jeśli nie będziemy dostatecznie dbać o siebie, jak możemy przekazywać innym dobre rady? Warto też być autentycznym. Najważniejsze jest tworzenie więzi. A na to składa się utrzymywanie zaangażowania, wzbudzanie zainteresowania, przełamywanie schematów i włączanie emocji. Możemy te relacje rozwijać i podtrzymywać z wykorzystaniem wielu narzędzi cyfrowych. Posłuchajmy jakich:

***

Co miesiąc w Akademii Cyfrowego Edukatora będą pojawiać się nowe webinary, artykuły, polecane kursy i inspirujące przykłady tych, dla których cyfrowa nauka stała się codziennością.

Jeszcze więcej propozycji i inspiracji w ramach Akademii Cyfrowego Edukatora znajdziecie na stronach:

Masz pytania? Potrzebujesz pomocy lub wsparcia? Skontaktuj się z organizatorami: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Projekt Akademia Cyfrowego Edukatora realizowany jest przez Edunews.pl i Microsoft.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie