Jak ułatwić uczniom zdalne uczenie się?

fot. Pexels.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauczanie zdalne jest nowe zarówno dla nauczycieli, jak i dla uczniów. Nie każdemu łatwo się w nim odnaleźć. Kilka trudności: niewłączone kamery, niejasne polecenia, brak kryteriów sukcesu, za mało pracy zespołowej, czas na zadawanie pytań, praca w parach, modelowanie przez nauczyciela, udzielanie pomocy, notatki z lekcji i ocenianie. Jak je można pokonać?

Kamera

Można zaobserwować, że niektórzy uczniowie niechętnie włączają kamery. Okazuje się, że uczniowie częściej są skłonni włączyć kamerki, gdy pracują w małej grupie. Można stopniowo przyzwyczajać uczniów do włączonych kamer, rozpoczynając od pracy w małych grupach.

Polecenie

Polecenia do zadań podawane online, nie są tak samo jasne, jak w rzeczywistości. Dlatego warto:

  • dać uczniom czas na zrozumienie polecenia,
  • sprawdzić zrozumienie,
  • upewnić się, czy uczniowie są w stanie polecenie wykonać.

Kryteria sukcesu

Kryteria sukcesu są pożądane w każdych warunkach. Kryteria sukcesu to wskazanie uczniom – po czym poznamy, że osiągnęliśmy, to co zamierzaliśmy lub, że wykonaliśmy pracę dobrze. Kryteria można podać w formie listy do sprawdzenia lub przedstawiając uczniom dobrze wykonaną pracę (wzorzec).

Więcej pracy zespołowej

Nauczanie zdalne jest nauczaniem w izolacji. Uczniom potrzebna jest współpraca. Warto polecać uczniom pracę w parach lub małych grupach. Przy takiej pracy zmniejsza się stres, gdyż odpowiedzialność rozkłada się na członków grupy. Oprócz tego w pracy w grupie uczniowie uczą się od siebie wzajemnie.

Prezentacje prac grup można zamieszczać w „chmurze” lub kolejno udostępniać na ekranie.

Uczniowie mogą pracować w zmiennych grupach lub być przypisani do grup, np. na cały dzień.

Praca w grupach podczas lekcji zdalnej nie powinna być za długa – przyjęło się zakładać, że optymalnie trwa 10 minut. Po upływie wskazanego czasu warto spotkać się całą klasą, aby omówić postępy prac.

Niektóre platformy mają funkcję pozwalająca na odwiedzanie przez nauczyciela grup. Na pewno jest ona bardzo użyteczna.

Pytania

Nauczanie zdalne daje większą możliwość zadawania pytań przez uczniów. Można do tego używać funkcji chatu lub reakcji.

Na pytanie może odpowiadać nauczyciel lub uczeń, który chce się podzielić odpowiedzią.

Ważne jest, aby uczniów zachęcić do zadawania pytań, zarówno o to czego nie rozumieją, jak i tych które wykraczają poza program lekcji.

Jeśli pytanie jest ważne i wymaga przedyskutowania, to można dać uczniom chwilę na rozmowę w parach i poszukiwanie odpowiedzi. Takie podejście do problemu angażuje uczniów w proces uczenia się.

Rozmowy w parach

Uczniom w czasie izolacji potrzebny jest kontakt z rówieśnikami. Można organizować rozmowy w parach w celu przedyskutowania problemu, uczenia się wzajemnie, poszukiwania dowodów i przygotowanie uzasadnienia rozumowania. Dzięki takim rozmowom uczniowie uczą się dyskusji, przebiegającej w dobrej i pełnej szacunku atmosferze.

Modelowanie

Często uczniowie nie wiedzą od czego zacząć rozwiązywanie problemu. W klasie szkolnej nauczyciel może dać uczniom wskazówki, w zdalnym nauczaniu nauczyciel nie wie, czy i jaką trudność mają uczniowie. Czasami przydaje się modelowanie – nauczyciel pokazuje, jak można rozwiązać problem, a potem poleca uczniom rozwiązać podobny.

Dzięki modelowaniu nauczyciel może nauczyć uczniów używania prawidłowych terminów naukowych.

Pomoc

Na uczenie się uczniów ma duży wpływ możliwość poproszenia o pomoc. W szkole przeważnie nie stwarza się wielu do tego okazji. W nauczaniu zdalnym bez tej możliwości możemy nie móc iść dalej. Trzeba przekonać uczniów, że mogą o nią prosić zarówno na forum klasy, jak i w indywidualnym kontakcie.

Możemy wykorzystać uczniów do pomocy wzajemnej. Jeśli widzimy, że ktoś wyraźnie gorzej sobie radzi niż inni i prosi o pomoc, można jej udzielić na indywidualnym chacie, telefonicznie lub na konsultacjach po lekcjach.

Notatki i refleksje

W rzeczywistości szkolnej uczniowie zwykle prowadzą zeszyty papierowe. W nauczaniu zdalnym wymaga to zmiany technicznej. Uczeń potrzebuje miejsca na przechowywanie swoich notatek, pomocnych materiałów, wskazówek nauczyciela. Zdalnie można to rozwiązać, proponując uczniom prowadzenie OK zeszytów wirtualnych lub rzeczywistych. Nauczyciel może zachęcić uczniów do prowadzenia wspólnego zeszytu z podziałem na indywidualne miejsca na notatki uczniów. Wtedy część wpisów do zeszytu może być wykonana przez nauczyciela, a część przez uczniów.

Zaletą zeszytów, do których dostęp mają wszyscy uczniowie jest możliwość poznanie refleksji i podsumowań innych uczniów.

Brak oceniania stopniami

Ocenianie stopniami utrudnia proces uczenia się uczniów. Uczniowie wtedy koncentrują się na stopniach, a nie na procesie uczenia się. Jeśli uczniowie wiedza, że podczas lekcji nauczyciel nie będzie stawiał stopni, to chętniej zadają pytania, proszą o pomoc i podejmują wyzwania.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie