Treści e-learningu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
E-learningKrajobraz treści e-learningowych znajduje się w procesie interesujących zmian. Rozwój nośników cyfrowych oferuje nowe możliwości zarówno dostawcom treści e-learningowych, jak i studentom. Stałe poszerzanie pasm telekomunikacyjnych umożliwia nieprzewidziane do tej pory sposoby wykorzystania materiałów multimedialnych w treściach e-learningowych.

Poza tym, biblioteki i inne zasoby cyfrowe sprawiają, że dostawcy i studenci nie muszą korzystać z fizycznych instytucji, do których mają ograniczony dostęp. Niemniej, jak wskazują artykuły zamieszczone w numerze 17 eLearning Papers, musimy jeszcze raz rozważyć wizualne i pedagogiczne wyzwania dla treści e-learningowych.

Granice pomiędzy dostawcami treści e-learningowych i uczniami stale zmieniają się, w miarę jak uczniowie włączają się procesu tworzenia treści. Fascynujące przykłady takie jak, Wikipedia, YouTube i MySpace, między innymi, pokazują siłę i potencjał produkcji partnerskiej i treści tworzonych przez użytkowników w kształceniu. Tendencja produkcji partnerskiej podkreśla potrzebę nowego spojrzenia na temat jakości treści e-learningowych.

W nadchodzącej przyszłości, treści kształcenia będą tworzone przez dużo szerszą grupę autorów, wśród których ważnymi dostawcami mogą być firmy usługowe, muzea, nowe przedsiębiorstwa, itd. Wymiana wśród tych jednostek może być świetną okazją dla uczestników procesów edukacyjnych do zdobycia szerokiej oferty nowych i wartościowych zasobów.

Jednak, mimo że atrakcyjne rozwiązania technologiczne dostarczają serii nowych możliwości dla e-learningu, dobry e-learning musi być wciąż dobrze zaprojektowany, wdrożony i monitorowany. Istnieje wiele ważnych aspektów pełnego pedagogicznego i instrukcyjnego opracowania, które muszą być nadal analizowane. Interaktywność treści e-learningowych nie tworzy się sama; musi być starannie zaplanowana i wykonana. W związku z tym dostęp do kształcenia będzie nadal głównym wyzwaniem.

Artykuły w tym numerze przedstawiają jednolite podejście do tematu. Artykuł autorstwa Fransa Van Assche et al. opisuje projekt Giełdy Zasobów Edukacyjnych, który ma na celu wymianę zasobów edukacyjnych pomiędzy szkołami w Europie. Ulf-Daniel Ehlers i Jochen Josten opisują schemat certyfikatu jakości dla e-learningu w dziedzinie tworzenia możliwości rozwojowych. Aspekty jakości treści współtworzonych przez partnerów z tego samego środowiska są poruszane w artykule Ari-Matti Auvinen. Natomiast Alivizos Sofos i Apostolos Kostas przedstawiają w swojej pracy listę kryteriów do ewaluacji edukacyjnych zasobów on-line. Na koniec artykuł Olimpiusa Istrate analizuje wizualny i pedagogiczny aspekt projektowania materiałów e-learningowych.

Przeczytaj artykuły w numerze 17 eLearning Papers.

E-learning

eLearning Papers jest publikacją elektroniczną, stworzoną jako część portalu elearningeuropa.info. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii multimedialnych i internetu w edukacji i szkoleniu.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie