Komputery w naszych kieszeniach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiJedna z tez głoszonych przez ekspertów od technologii edukacyjnych brzmi: tradycyjne komputery to przeszłość. Wkrótce każdy uczeń będzie miał własny kieszonkowy mini-komputer, towarzyszący mu na co dzień, także w szkole. Widok powolnego i słabo oprogramowanego "pudła" komputera stacjonarnego w pracowni szkolnej, będzie budził co najmniej mieszane uczucia.
 
Skąd to przypuszczenie? Z obserwacji trendów w technologiach edukacyjnych (np. lektury kolejnych edycji The Horizon Report), ale i z analizy danych dotyczących rynku szeroko rozumianych komputerów. Z danych firmy badawczej IDC wynika, że w ostatnim kwartale 2010 r. – po raz pierwszy w historii – liczba sprzedanych na świecie smartfonów o ponad 10% przewyższyła sprzedaż komputerów osobistych (Newsweek). Jeden z największych producentów procesorów do telefonów komórkowych (Qualcomm) zwiększył ostatnio ich sprzedaż z 1,3 do 2,7 miliona sztuk dziennie.

Z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej (badania PBS DGA, listopad 2010) wynika, że 61,5% gospodarstw domowych w Polsce ma komputer. Z nich 86,1% ma dostęp do internetu. Ponad połowa Polaków korzystała z internetu w ciągu ostatniego miesiąca (56,3%), z czego najwięcej osób łączyło się z siecią w domu (87%) lub w pracy (39,5%). 71,4% Polaków, którzy przeglądali strony w sieci w ciągu ostatniego miesiąca, deklaruje, że korzysta z internetu codziennie.

mobilna edukacjaAle dostęp do internetu coraz częściej odbywa się poprzez urządzenia mobilne. Już 84% Polaków deklaruje posiadanie telefonu komórkowego, a przy tym szybko rośnie rynek smartfonów, które są coraz tańsze i dostępne także w niewysokich taryfach. Telefony i urządzenia mobilne dają nam łatwy dostęp do internetu, poprawia się również jakość tych połączeń z siecią. W roku 2010 r. zdaniem analityków Ericssona liczba abonentów szerokopasmowego dostępu mobilnego przekroczyła w skali globalnej pół miliarda. Ericsson szacuje, że do końca 2011 roku liczba ta podwoi się.

Co to oznacza w perspektywie kilku lat? Internet u każdego w kieszeni. Z badań Komisji Europejskiej wynika, że polska młodzież jest w czołówce w UE jeśli chodzi o posiadanie telefonów komórkowych. Półtora roku temu nie mieliśmy jeszcze na rynku iPada i podobnych urządzeń łączących się z siecią przez wi-fi lub technologię gsm. Nagle na rynku mamy szeroki wybór kieszonkowych komputerów. Technologie mobilne zdobywają młodych ludzi, bo pozwalają im cały czas utrzymywać kontakt ze społecznością, która jest dla nich ważna. A co na to szkoły?

„Ponieważ praktycznie nikt naszych szkół nie wyposaża ani w smartfony, ani w tablety, potwierdzają się przypuszczenia dotyczące komputeryzacji szkół.“ – zauważa Lechosław Hojnacki na swoim blogu. „Niebawem każdy uczeń będzie miał mobilny komputer (własny) w głębokiej kieszeni oraz stacjonarny komputer (szkolny) w głębokiej pogardzie. Sądzę, iż najwyższy czas zacząć się uczyć pracować w takim środowisku technologicznym.“

Wydaje się, że polskie szkoły póki co są - tradycyjnie – w "lesie", jeśli chodzi o wykorzystanie technologii mobilnych na zajęciach.
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie