Komputery w naszych kieszeniach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiJedna z tez głoszonych przez ekspertów od technologii edukacyjnych brzmi: tradycyjne komputery to przeszłość. Wkrótce każdy uczeń będzie miał własny kieszonkowy mini-komputer, towarzyszący mu na co dzień, także w szkole. Widok powolnego i słabo oprogramowanego "pudła" komputera stacjonarnego w pracowni szkolnej, będzie budził co najmniej mieszane uczucia.
 
Skąd to przypuszczenie? Z obserwacji trendów w technologiach edukacyjnych (np. lektury kolejnych edycji The Horizon Report), ale i z analizy danych dotyczących rynku szeroko rozumianych komputerów. Z danych firmy badawczej IDC wynika, że w ostatnim kwartale 2010 r. – po raz pierwszy w historii – liczba sprzedanych na świecie smartfonów o ponad 10% przewyższyła sprzedaż komputerów osobistych (Newsweek). Jeden z największych producentów procesorów do telefonów komórkowych (Qualcomm) zwiększył ostatnio ich sprzedaż z 1,3 do 2,7 miliona sztuk dziennie.

Z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej (badania PBS DGA, listopad 2010) wynika, że 61,5% gospodarstw domowych w Polsce ma komputer. Z nich 86,1% ma dostęp do internetu. Ponad połowa Polaków korzystała z internetu w ciągu ostatniego miesiąca (56,3%), z czego najwięcej osób łączyło się z siecią w domu (87%) lub w pracy (39,5%). 71,4% Polaków, którzy przeglądali strony w sieci w ciągu ostatniego miesiąca, deklaruje, że korzysta z internetu codziennie.

mobilna edukacjaAle dostęp do internetu coraz częściej odbywa się poprzez urządzenia mobilne. Już 84% Polaków deklaruje posiadanie telefonu komórkowego, a przy tym szybko rośnie rynek smartfonów, które są coraz tańsze i dostępne także w niewysokich taryfach. Telefony i urządzenia mobilne dają nam łatwy dostęp do internetu, poprawia się również jakość tych połączeń z siecią. W roku 2010 r. zdaniem analityków Ericssona liczba abonentów szerokopasmowego dostępu mobilnego przekroczyła w skali globalnej pół miliarda. Ericsson szacuje, że do końca 2011 roku liczba ta podwoi się.

Co to oznacza w perspektywie kilku lat? Internet u każdego w kieszeni. Z badań Komisji Europejskiej wynika, że polska młodzież jest w czołówce w UE jeśli chodzi o posiadanie telefonów komórkowych. Półtora roku temu nie mieliśmy jeszcze na rynku iPada i podobnych urządzeń łączących się z siecią przez wi-fi lub technologię gsm. Nagle na rynku mamy szeroki wybór kieszonkowych komputerów. Technologie mobilne zdobywają młodych ludzi, bo pozwalają im cały czas utrzymywać kontakt ze społecznością, która jest dla nich ważna. A co na to szkoły?

„Ponieważ praktycznie nikt naszych szkół nie wyposaża ani w smartfony, ani w tablety, potwierdzają się przypuszczenia dotyczące komputeryzacji szkół.“ – zauważa Lechosław Hojnacki na swoim blogu. „Niebawem każdy uczeń będzie miał mobilny komputer (własny) w głębokiej kieszeni oraz stacjonarny komputer (szkolny) w głębokiej pogardzie. Sądzę, iż najwyższy czas zacząć się uczyć pracować w takim środowisku technologicznym.“

Wydaje się, że polskie szkoły póki co są - tradycyjnie – w "lesie", jeśli chodzi o wykorzystanie technologii mobilnych na zajęciach.
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Z zainteresowaniem przeczytałem ten artykuł, który stara się przybliżyć środowiskowy wymiar ADHD. Ni...
Ppp napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Po prostu to nie dzieci są złe, tylko system niedopasowany. Oczywiście dotyczy to nie tylko ADHD, al...
Szanowny Panie profesorze. Najkrócej można by napisać tak: 'stare chłopy narzekajo, że je baby nie k...
Nel napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
A ja nie miałam złudzeń. Wszak obecna władza miała już wcześniej swoje 8 lat i szału nie było. Szko...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie