Czy gry uczą agresywnych zachowań?

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ict w edukacjiChociaż gry komputerowe mogą być efektywnymi "nauczycielami", uczniowie spędzający czas na grach komputerowych przesyconych przemocą, zaczynają przyswajać agresywne zachowania już po sześciu miesiącach systematycznego grania – wynika z badań prowadzonych na amerykańskim Uniwersytecie Stanowym Iowa.

 

Tak jak wielu ojców i synów, Douglas Gentile i jego ojciec Ronald Gentile, spędzili wiele godzin rozmawiając na temat gier komputerowych. Była to jednak bardzo rzeczowa dyskusja. Douglas jest asystentem profesora psychologii na Uniwersytecie Stanowym w Iowa i zajmuje się badaniami dotyczącymi wpływu mediów na psychikę dzieci. Jego ojciec, Ronald, jest znanym w Stanach Zjednoczonych specjalistą od metod efektywnego nauczania. Obaj panowie zastanawiali się, w jakim stopniu gry wideo i szkolny proces nauczania są do siebie podobne i czy gry wideo są również odpowiedzialne za rosnącą agresję wśród młodzieży.

 

Ojciec i syn postanowili połączyć własne doświadczenia naukowe i przeprowadzić badanie. Wzięło w nim udział 2500 młodych respondentów w wieku od 8 do 19 lat. Raport z badania został opublikowany na łamach Journal of Youth.

 

Wyniki potwierdziły, że w grach komputerowych są używane te same narzędzia co w procesie nauczania, przez co młodzież potrafi przyswoić określone treści i zachowania tak jak podczas zajęć szkolnych. Zauważono siedem podobieństw pomiędzy grami wideo a skutecznymi nauczycielami, w tym między innymi zdolność do dopasowywania się do poziomu osoby uczącej czy umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy do rzeczywistości dnia codziennego.

 

Potwierdziły się również przypuszczenia o wpływie gier na agresywne zachowania młodzieży. Uczniowie, którzy grali w gry komputerowe nasycone przemocą, zaczęli przyswajać agresywne zachowania już po sześciu miesiącach systematycznego grania. Wśród uczniów szkół podstawowych grających w gry zawierające w sobie elementy przemocy, ryzyko agresywnych zachowań wzrosło o 73% w porównaniu do grupy dzieci, które uczestniczyły w różnych grach, w tym i takich, które nasycone były przemocą. W stosunku do dzieci, które grały tylko w „bezpieczne” gry, ryzyko takie wzrosło o 263%.

 

”Wiemy bardzo dużo o tym, jak być profesjonalnym i efektywnym nauczycielem, wiemy także jak używać nowoczesnych metod nauczania. W grach wideo jest stosowanych wiele tych samych narzędzi co podczas procesu nauczania w szkołach, dlatego wiele z tych gier ma cechy wysoce efektywnych „nauczycieli”. Dlatego nie bądźmy zaskoczeni, że gry nasycone przemocą uczą młodzież agresywnych zachowań”- mówi Douglas Gentile.

 

Mając na względzie wyniki tego badania, warto zastanowić się nad wyborem odpowiednich gier dla dzieci. Pewne jest, że gry rozwijają wiele umiejętności i są dobrymi nauczycielami. Mogą być skutecznym narzędziem edukacyjnym. Prowadzący badania panowie Gentile zaproponowali wykorzystanie tych narzędzi w nowoczesnej edukacji oraz stworzenie narzędzi edukacyjnych, które mogłyby „myśleć” razem z uczniami, dostosowywać polecenia do umiejętności osoby uczącej się i planu jej działania, a które potrafiłyby również przewidywać podstawowe i możliwe do popełnienia błędy w procesie nauczania.

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie