Czy gry uczą agresywnych zachowań?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ict w edukacjiChociaż gry komputerowe mogą być efektywnymi "nauczycielami", uczniowie spędzający czas na grach komputerowych przesyconych przemocą, zaczynają przyswajać agresywne zachowania już po sześciu miesiącach systematycznego grania – wynika z badań prowadzonych na amerykańskim Uniwersytecie Stanowym Iowa.

 

Tak jak wielu ojców i synów, Douglas Gentile i jego ojciec Ronald Gentile, spędzili wiele godzin rozmawiając na temat gier komputerowych. Była to jednak bardzo rzeczowa dyskusja. Douglas jest asystentem profesora psychologii na Uniwersytecie Stanowym w Iowa i zajmuje się badaniami dotyczącymi wpływu mediów na psychikę dzieci. Jego ojciec, Ronald, jest znanym w Stanach Zjednoczonych specjalistą od metod efektywnego nauczania. Obaj panowie zastanawiali się, w jakim stopniu gry wideo i szkolny proces nauczania są do siebie podobne i czy gry wideo są również odpowiedzialne za rosnącą agresję wśród młodzieży.

 

Ojciec i syn postanowili połączyć własne doświadczenia naukowe i przeprowadzić badanie. Wzięło w nim udział 2500 młodych respondentów w wieku od 8 do 19 lat. Raport z badania został opublikowany na łamach Journal of Youth.

 

Wyniki potwierdziły, że w grach komputerowych są używane te same narzędzia co w procesie nauczania, przez co młodzież potrafi przyswoić określone treści i zachowania tak jak podczas zajęć szkolnych. Zauważono siedem podobieństw pomiędzy grami wideo a skutecznymi nauczycielami, w tym między innymi zdolność do dopasowywania się do poziomu osoby uczącej czy umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy do rzeczywistości dnia codziennego.

 

Potwierdziły się również przypuszczenia o wpływie gier na agresywne zachowania młodzieży. Uczniowie, którzy grali w gry komputerowe nasycone przemocą, zaczęli przyswajać agresywne zachowania już po sześciu miesiącach systematycznego grania. Wśród uczniów szkół podstawowych grających w gry zawierające w sobie elementy przemocy, ryzyko agresywnych zachowań wzrosło o 73% w porównaniu do grupy dzieci, które uczestniczyły w różnych grach, w tym i takich, które nasycone były przemocą. W stosunku do dzieci, które grały tylko w „bezpieczne” gry, ryzyko takie wzrosło o 263%.

 

”Wiemy bardzo dużo o tym, jak być profesjonalnym i efektywnym nauczycielem, wiemy także jak używać nowoczesnych metod nauczania. W grach wideo jest stosowanych wiele tych samych narzędzi co podczas procesu nauczania w szkołach, dlatego wiele z tych gier ma cechy wysoce efektywnych „nauczycieli”. Dlatego nie bądźmy zaskoczeni, że gry nasycone przemocą uczą młodzież agresywnych zachowań”- mówi Douglas Gentile.

 

Mając na względzie wyniki tego badania, warto zastanowić się nad wyborem odpowiednich gier dla dzieci. Pewne jest, że gry rozwijają wiele umiejętności i są dobrymi nauczycielami. Mogą być skutecznym narzędziem edukacyjnym. Prowadzący badania panowie Gentile zaproponowali wykorzystanie tych narzędzi w nowoczesnej edukacji oraz stworzenie narzędzi edukacyjnych, które mogłyby „myśleć” razem z uczniami, dostosowywać polecenia do umiejętności osoby uczącej się i planu jej działania, a które potrafiłyby również przewidywać podstawowe i możliwe do popełnienia błędy w procesie nauczania.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie