Czy gry uczą agresywnych zachowań?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ict w edukacjiChociaż gry komputerowe mogą być efektywnymi "nauczycielami", uczniowie spędzający czas na grach komputerowych przesyconych przemocą, zaczynają przyswajać agresywne zachowania już po sześciu miesiącach systematycznego grania – wynika z badań prowadzonych na amerykańskim Uniwersytecie Stanowym Iowa.

 

Tak jak wielu ojców i synów, Douglas Gentile i jego ojciec Ronald Gentile, spędzili wiele godzin rozmawiając na temat gier komputerowych. Była to jednak bardzo rzeczowa dyskusja. Douglas jest asystentem profesora psychologii na Uniwersytecie Stanowym w Iowa i zajmuje się badaniami dotyczącymi wpływu mediów na psychikę dzieci. Jego ojciec, Ronald, jest znanym w Stanach Zjednoczonych specjalistą od metod efektywnego nauczania. Obaj panowie zastanawiali się, w jakim stopniu gry wideo i szkolny proces nauczania są do siebie podobne i czy gry wideo są również odpowiedzialne za rosnącą agresję wśród młodzieży.

 

Ojciec i syn postanowili połączyć własne doświadczenia naukowe i przeprowadzić badanie. Wzięło w nim udział 2500 młodych respondentów w wieku od 8 do 19 lat. Raport z badania został opublikowany na łamach Journal of Youth.

 

Wyniki potwierdziły, że w grach komputerowych są używane te same narzędzia co w procesie nauczania, przez co młodzież potrafi przyswoić określone treści i zachowania tak jak podczas zajęć szkolnych. Zauważono siedem podobieństw pomiędzy grami wideo a skutecznymi nauczycielami, w tym między innymi zdolność do dopasowywania się do poziomu osoby uczącej czy umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy do rzeczywistości dnia codziennego.

 

Potwierdziły się również przypuszczenia o wpływie gier na agresywne zachowania młodzieży. Uczniowie, którzy grali w gry komputerowe nasycone przemocą, zaczęli przyswajać agresywne zachowania już po sześciu miesiącach systematycznego grania. Wśród uczniów szkół podstawowych grających w gry zawierające w sobie elementy przemocy, ryzyko agresywnych zachowań wzrosło o 73% w porównaniu do grupy dzieci, które uczestniczyły w różnych grach, w tym i takich, które nasycone były przemocą. W stosunku do dzieci, które grały tylko w „bezpieczne” gry, ryzyko takie wzrosło o 263%.

 

”Wiemy bardzo dużo o tym, jak być profesjonalnym i efektywnym nauczycielem, wiemy także jak używać nowoczesnych metod nauczania. W grach wideo jest stosowanych wiele tych samych narzędzi co podczas procesu nauczania w szkołach, dlatego wiele z tych gier ma cechy wysoce efektywnych „nauczycieli”. Dlatego nie bądźmy zaskoczeni, że gry nasycone przemocą uczą młodzież agresywnych zachowań”- mówi Douglas Gentile.

 

Mając na względzie wyniki tego badania, warto zastanowić się nad wyborem odpowiednich gier dla dzieci. Pewne jest, że gry rozwijają wiele umiejętności i są dobrymi nauczycielami. Mogą być skutecznym narzędziem edukacyjnym. Prowadzący badania panowie Gentile zaproponowali wykorzystanie tych narzędzi w nowoczesnej edukacji oraz stworzenie narzędzi edukacyjnych, które mogłyby „myśleć” razem z uczniami, dostosowywać polecenia do umiejętności osoby uczącej się i planu jej działania, a które potrafiłyby również przewidywać podstawowe i możliwe do popełnienia błędy w procesie nauczania.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie