Raport zaprezentowany wspólnie przez Bibliotekę Brytyjską i Joint Information Systems Committee (JISC) ujawnia, że chociaż młodzi ludzie posiadają wiele umiejętności w zakresie posługiwania się komputerem, nie dysponują wystarczającymi umiejętnościami analitycznymi, które umożliwiałyby im krytyczną ocenę informacji znalezionej w sieci.
„Generacja Google”, czyli młodzi ludzie urodzeni i wychowani w epoce Internetu – nie są wcale największymi specjalistami od sieci. Raport zatytułowany „Zachowania informacyjne badacza przyszłości” pokazuje również, że cechy, które zazwyczaj są przypisywane młodszym internautom – niecierpliwość w poszukiwaniu i nawigacji w Internecie i zero tolerancji dla opóźnień w przesyłaniu pożądanej informacji – stały się obecnie norma dla całej populacji internautów, od młodszych uczniów, aż po studentów i ich profesorów.
Jak zauważają autorzy badań, wyniki są ważną wskazówka dla bibliotek oraz placówek szkolnictwa wyższego i ustawicznego na temat oczekiwań studentów i kadry akademickiej, a zatem powinny posłużyć opracowaniu nowych sposobów wyszukiwania i nawigowania informacją. Ujawnione wśród młodzieży luki wiedzy w zakresie wyszukiwania i zarządzania informacją to ich zdaniem ważny sygnał dla rządu, że młodzi ludzie pilnie potrzebują w tej dziedzinie nowych programów edukacyjnych podnoszących ich kompetencje.
„Biblioteki muszą zrozumieć, że przyszłość jest już teraz (…)” - skomentowała wyniki raportu Lynne Brindley, szefowa Biblioteki Brytyjskiej. „Korzystamy już z wielu możliwości, jakie nowe technologie dają nam aby inspirować naszych użytkowników do uczenia się, odkryć i innowacji. Musimy jednak uczynić więcej, w szczególności przekazać wszystkim użytkownikom bez względu na wiek, wiedzę i umiejętności w posługiwaniu się zasobami informacyjnymi.”
Więcej informacji na stronie JISC.