Gimnazjaliści ze Szkół Leonarda Piwoni ze Szczecina wystąpili w roli nauczycieli podczas warsztatów zorganizowanych w ramach Spotkania Szkolnych Opiekunów Pracowni Komputerowych w Kołobrzegu (10-11 lutego br.). Ich zadaniem było pokazać nauczycielom, w jaki sposób pracują z iPadem na lekcjach w swojej szkole. Podczas warsztatów uczniowie pokazali swoje prezentacje z lekcji, książki stworzone przez nauczycieli ze szkoły oraz indywidualne materiały nauczycieli.
Jednym z zadań współczesnej szkoły jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Ma to swoje odzwierciedlenie wśród ogólnych zadań szkoły w podstawowym dokumencie reformy edukacji – Podstawie programowej, w myśl której nauczyciele mają stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz posługiwania się technologią informacyjną. iPad idealnie wpisuje się w te działania placówki oświatowej. Można to osiągnąć poprzez przygotowanie uczniów do posługiwania się komputerem i technologią informacyjną, a następnie wykorzystywanie tej technologii na zajęciach z różnych przedmiotów, na wszystkich etapach kształcenia.
Realizacja tego zadania jest dużym i długofalowym przedsięwzięciem. Jesteśmy na takim etapie rozwoju, w którym informacja medialna odgrywa bardzo ważną rolę. Wszyscy - młodzi i starzy – uczymy się za sprawą i poprzez media. Być dobrym nauczycielem oznacza nie nudzić siebie i innych. Czas spędzony w pracy (np. przez nauczyciela), czy w szkole, w klasie przez uczniów, może i powinien być czasem spędzonym interesująco. Lekcja z iPadem stwarza uczniowi takie możliwości.
Wybierając iPada jako narzędzie edukacyjne warto zastanowić się, w jaki sposób można wykorzystać to narzędzie w edukacji? Każdy z nauczycieli musi widzieć sens i sposób użycia iPada w swojej pracowni klasowej oraz z własnym zespołem klasowym. iPad jako urządzenie daje wiele możliwości wykorzystania w klasie, w domu, na przerwie czy podczas szkolnej wycieczki. Do szkolnych zalet iPada można zaliczyć: małą wagę, wielość aplikacji dostępnych dzięki zasobom sklepu AppStore, dostęp do iTunes Univeristy - gdzie możemy znależć filmy, podcasty ze znaczących na świecie instytucji edukacyjnych, iTunes Store - gdzie znajdziemy podcasty, muzykę przydatne na każdej lekcji. Jego zaletą jest także możliwość szybkiego przeglądania stron internetowych, ich dydaktyzacja oraz udostępnianie plików.
Potrzeby i style nauki młodego pokolenia korelują z ich związkiem z cyfrowymi technologiami. Jest to integralne z ich stylem życia, zachowaniami oraz kształtem ich charakteru. Zapewniając uczniom możliwość pracy na iPadzie w systemie 1:1 (każdy uczeń ma swoje urządzenie) uczniowie pozostają w swoim środowisku cyfrowym, mają taki sam świat w domu, jak i szkole. Bezprzewodowe środowisko sieciowe stwarza szanse uczniom, aby zwiększyć doświadczenie nauki i w pełni użyć internet do celów edukacyjnych.
iPady w systemie nauki 1:1 dają uczniom dostęp do nauki gdziekolwiek oraz kiedykolwiek – w salach lekcyjnych, na szkolnych boiskach i w domu, a nawet podczas podróży wakacyjnej. Spersonalizowana nauka 1:1 ogranicza również cyfrowy podział, umożliwia uczniom uczenie się niezależnie od siebie, ale także pełną współpracę z rówieśnikami oraz komunikację w klasie.
Oczywiście iPad nie zastąpi nauczyciela, ale może uatrakcyjnić i przyśpieszyć proces lekcyjny. Lekcja z iPadem daje nauczycielowi bardzo dużo możliwości rozwoju uczniów oraz samego siebie. Przez używanie wbudowanych aplikacji oraz aplikacji pobranych z AppStore uczniowie i nauczyciele tworzą lekcję w sposób ciekawy a zarazem interaktywny. Szybkie wyszukiwanie informacji, korzystanie z Safari, słowników w aplikacjach oraz online przyśpiesza proces uczenia się. Tworzenie prezentacji, map mentalnych, ebooków pozwala uczniom archiwizować, planować oraz zapamiętać jak najwięcej z lekcji. Nauczyciel powinien być zatem koordynatorem procesu lekcyjnego, który umiejętnie przygotowany staje się wspaniałą przygodą edukacyjną.
Indywidualnie nauczycielom prezentowali aplikacje jakich używają i do czego w ogóle służy iPad. Podczas warsztatów nauczyciele wcielili się w rolę uczniów. Nauczyciele stwierdzili, że iPad nie jest gadzetem, ani zabawką, ale narzędziem, które w pełni sprawdza się w edukacji.
W warsztatach w Kołobrzegu uczestniło łącznie 240 nauczycieli ze szkół z całej Polski.
Daniel Makus jest nauczycielem języka niemieckiego oraz wychowawcą klasy w Szkołach Leonarda Piwoni ze Szczecina. Na swoich lekcjach wykorzystuje iPady. Fotografie: Radosław Witkowski