Program Cyfrowa Szkoła – co oznacza dla nauczyciela lub dyrektora?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W prasie możemy znaleźć wiele komentarzy (głównie negatywnych) na temat programu „Cyfrowa Szkoła”. Warto jednak zadać sobie pytanie, jak moja szkoła może skorzystać na programie? Wybór placówek, zakwalifikowanych do dofinansowania, odbywał się będzie na zasadzie losowania. Dlatego też warto zgłosić swoją szkołę do programu. Tylko zgłoszone szkoły mogą zostać wylosowane.PHOTO: ISTOCKPHOTO

Pamiętamy akcję „Laptop dla ucznia”? Tamta akcja nie miała żadnego umocowania prawnego. Pierwotnie nawet nie była to inicjatywa MEN. Jednym słowem – były to obietnice. A z obietnicami polityków bywa różnie (najczęściej umierają zawsze tak samo). „Cyfrowa szkoła” zapisana jest w ustawie. Środki zostały zagwarantowane w budżecie na rok 2012 i będą podzielone między 400 szkół podstawowych.

Ile pieniędzy jest w programie?

Program zakłada przeznaczenie ponad 50 milionów złotych na wyposażenie 400 szkół w pomoce dydaktyczne. To daje ponad 100 tys. zł. na szkołę. To wystarczy na 30-stanowiskową pracownię mobilną, kilka tablic interaktywnych i szybkie łącza internetowe oraz szkolenia dla nauczycieli. Projekt zakłada także 500 tys. złotych na przygotowanie pomocy dydaktycznych. To 2-krotnie mniej niż przeznaczono na samą promocję projektu. Także w podręczniki cyfrowe szkoła musi wyposażyć się sama.

Jakie są wyzwania stoją przed dyrektorem?

Największą trudnością jest wybór cyfrowego wyposażenia nasza szkoła potrzebuje najbardziej. Mogą być to komputery, tablety, drukarki, skanery oraz urządzenia wielofunkcyjne, tablice interaktywne, a także urządzenia ułatwiające dostęp do Internetu. Ustawa wspomina o 15 urządzeniach. Wyboru trzeba dokonać do 23 marca, wraz ze zgłoszeniem szkoły do programu.

Jakie są wyzwania stoją przed nauczycielem?

Nauczyciel, kiedy otrzyma sprzęt od dyrektora, będzie musiał korzystać z niego na lekcjach. A do tego trzeba dobrego oprogramowania. Takiego, które jest zgodne z programem nauczania, a zarazem odpowiada wymogom 21 wieku. Nauczycieli czeka więc wiele pracy, aby dostosować treści dla potrzeb cyfrowej szkoły. Deklarując programy, nauczyciel powinien wybrać podręcznik multimedialny. Czy są już takie podręczniki na rynku? Nie słyszałem, ale na pewno mogę polecić jeden do języka angielskiego dla klas 4-6.

Gdzie szukać pomocy?

Z pewnością program „Cyfrowa Szkoła” rodzi już wiele pytań. Na wszystkie będziemy starali się odpowiedzieć na stronie cyfrowa-szkola.org oraz w portalu Edunews.pl. Na pewno warto być na bieżąco z dyspozycjami Organu Prowadzącego w zakresie Cyfrowej Szkoły. Deklarację przystąpienia do programu warto skonsultować przed jej złożeniem.

Ważne daty:

23 marca br. - dyrektor musi napisać podanie do występują do organów prowadzących z wnioskiem  o wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne.

31 grudnia br. – należy dokonać zakupu wszystkich cyfrowych pomocy dydaktycznych

10 czerwca 2013 – ostateczny termin rozliczenia dotacji

Notka o autorze: Krzysztof Wojewodzic - czterokrotny stypendysta Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz stypendysta British Psychological Society za badania w dziedzinie edukacji. Współautor 3 książek i kilkunastu artykułów. Napisał internetowy podręcznik funenglish.pl, wykorzystywany obecnie w ponad 800 szkołach oraz 900 bibliotekach w całej Polsce.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie