Lekcje warte dzielenia się, czyli TED Ed

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Koncepcja „flipped learning“, czyli uczenia się / szkoły obróconej o 180 stopni zyskuje nowych sojuszników. Obok Khan Academy, do grona podmiotów, które chcą rozwijać filmowe zasoby edukacyjne wspierające naukę szkolną dołącza organizacja pozarządowa TED, słynna z organizacji filmowanych wystąpień ekspertów z różnych dziedzin nauki umieszczanych na platformie wideo.photo: istockphoto.com

W sieci możemy już korzystać z nowej strony TED-Ed, platformy filmów edukacyjnych, które pomagają nauczycielom wyjaśniać zagadnienia powiązane z programem nauczania w szkołach. Zaletą tej inicjatywy jest wprowadzenie prostej formy sprawdzania wiedzy po obejrzeniu filmu, przez co nauczyciele zyskują atrakcyjne narzędzie do rozszerzania procesu uczenia się poza czas spędzany przez uczniów w szkole. Platforma stanowi naturalne rozwinięcie uruchomienie kilka tygodni temu kanału filmowego TED w YouTube, zawierającego także filmy edukacyjne. Po pięciu tygodniach działania kanał zdobył widownię 2,4 miliona widzów, ponad 42 tys. subskrybentów i 3000 komentarzy.

TED-Ed daje nauczycielom możliwość reorganizacji każdej z lekcji zamieszczonej w platformie, jak również tworzenia nowych lekcji z fragmentów filmów zamieszczanych w YouTube [tych, które posiadają standardową licencję lub Creative Commons – przyp. Red.] – czytamy w oficjalnym komunikacie organizacji. Inaczej mówiąc, można wziąć dowolny film i zbudować wokół niego lekcję, którą można upowszechnić do szerokiego grona odbiorców, całej klasy lub tylko dla wybranych uczniów. Platforma daje możliwość dzielenia się lekcją tylko z wybranymi osobami, ale także szerokiego upublicznienia – przez kanały YouTube, Facebooka, czy Twittera.

Najciekawsza funkcjonalność TED-Ed polega właśnie na wprowadzeniu „flippingu“, co zostało wyjaśnione na osobnej stronie http://ed.ted.com/about#flipThisVideo. Każdy film, jaki znajdujemy w YouTube możemy zamienić w lekcję dopasowaną do indywidualnych potrzeb uczniów. Można dodawać adnotacje, sugestie, formułować pytania, dodać dodatkowe materiały do studiowania. Nauczyciel ma możliwość śledzenia wyników testów swojego ucznia (przez co TED Ed zbliża się bardzo do mechanizmów Khan Academy).

„Naszym celem jest udostępniać nauczycielom bezpłatne narzędzia edukacyjne, w taki sposób, w jaki będzie dla nich najbardziej wygodny“ – mówi szef TED Chris Anderson (b. redaktor naczelny magazynu The Wired i autor głośnej książki „Za darmo. Przyszłość najbardziej radykalnej z cen“). „Technologia nigdy nie będzie w stanie zastąpić umiejętności dydaktycznych nauczyciela, ale może je na pewno rozwinąć. Chodzi nam przede wszystkim o to, aby dać nauczycielom narzędzie do rozszerzania uczenia się na czas pozaszkolny.“

Platforma zawiera obecnie materiały w języku angielskim, ale TED od początku działalności opracował bardzo wygodny sposób dodawania napisów w innych językach, więc można się spodziewać, że tak, jak w przypadku wystąpień ekspertów TED, będziemy mieli wkrótce tłumaczenia filmów na język polski (dzięki pracy wolontariuszy, za którą z góry dziękujemy!).

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie