Lekcje warte dzielenia się, czyli TED Ed

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Koncepcja „flipped learning“, czyli uczenia się / szkoły obróconej o 180 stopni zyskuje nowych sojuszników. Obok Khan Academy, do grona podmiotów, które chcą rozwijać filmowe zasoby edukacyjne wspierające naukę szkolną dołącza organizacja pozarządowa TED, słynna z organizacji filmowanych wystąpień ekspertów z różnych dziedzin nauki umieszczanych na platformie wideo.photo: istockphoto.com

W sieci możemy już korzystać z nowej strony TED-Ed, platformy filmów edukacyjnych, które pomagają nauczycielom wyjaśniać zagadnienia powiązane z programem nauczania w szkołach. Zaletą tej inicjatywy jest wprowadzenie prostej formy sprawdzania wiedzy po obejrzeniu filmu, przez co nauczyciele zyskują atrakcyjne narzędzie do rozszerzania procesu uczenia się poza czas spędzany przez uczniów w szkole. Platforma stanowi naturalne rozwinięcie uruchomienie kilka tygodni temu kanału filmowego TED w YouTube, zawierającego także filmy edukacyjne. Po pięciu tygodniach działania kanał zdobył widownię 2,4 miliona widzów, ponad 42 tys. subskrybentów i 3000 komentarzy.

TED-Ed daje nauczycielom możliwość reorganizacji każdej z lekcji zamieszczonej w platformie, jak również tworzenia nowych lekcji z fragmentów filmów zamieszczanych w YouTube [tych, które posiadają standardową licencję lub Creative Commons – przyp. Red.] – czytamy w oficjalnym komunikacie organizacji. Inaczej mówiąc, można wziąć dowolny film i zbudować wokół niego lekcję, którą można upowszechnić do szerokiego grona odbiorców, całej klasy lub tylko dla wybranych uczniów. Platforma daje możliwość dzielenia się lekcją tylko z wybranymi osobami, ale także szerokiego upublicznienia – przez kanały YouTube, Facebooka, czy Twittera.

Najciekawsza funkcjonalność TED-Ed polega właśnie na wprowadzeniu „flippingu“, co zostało wyjaśnione na osobnej stronie http://ed.ted.com/about#flipThisVideo. Każdy film, jaki znajdujemy w YouTube możemy zamienić w lekcję dopasowaną do indywidualnych potrzeb uczniów. Można dodawać adnotacje, sugestie, formułować pytania, dodać dodatkowe materiały do studiowania. Nauczyciel ma możliwość śledzenia wyników testów swojego ucznia (przez co TED Ed zbliża się bardzo do mechanizmów Khan Academy).

„Naszym celem jest udostępniać nauczycielom bezpłatne narzędzia edukacyjne, w taki sposób, w jaki będzie dla nich najbardziej wygodny“ – mówi szef TED Chris Anderson (b. redaktor naczelny magazynu The Wired i autor głośnej książki „Za darmo. Przyszłość najbardziej radykalnej z cen“). „Technologia nigdy nie będzie w stanie zastąpić umiejętności dydaktycznych nauczyciela, ale może je na pewno rozwinąć. Chodzi nam przede wszystkim o to, aby dać nauczycielom narzędzie do rozszerzania uczenia się na czas pozaszkolny.“

Platforma zawiera obecnie materiały w języku angielskim, ale TED od początku działalności opracował bardzo wygodny sposób dodawania napisów w innych językach, więc można się spodziewać, że tak, jak w przypadku wystąpień ekspertów TED, będziemy mieli wkrótce tłumaczenia filmów na język polski (dzięki pracy wolontariuszy, za którą z góry dziękujemy!).

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie