Rodzice ufają nowym technologiom w edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

nowe technologie w edukacjiWiększość rodziców wierzy, że nowe technologie w brytyjskich szkołach pomagają ich dzieciom lepiej i efektywniej uczyć się. Jednak jak wynika z badania szkół rządowej Brytyjskiej Agencji ds. Komunikacji i Technologii w Edukacji (BECTA), tylko co piąta z nich wykorzystuje w pełni potencjał posiadanej infrastruktury technologicznej.

 

Wyniki badania zrealizowanego na próbie dwóch tysięcy rodziców pokazały, że 95% respondentów wierzy, iż innowacyjne narzędzia - takie jak na przykład tablice interaktywne - pomagają dzieciom w szkołach. 77% badanych uważa, że technologia ułatwia dzieciom i młodzieży zrozumienie trudnych tematów, podczas gdy prawie 2/3 myśli, że korzystanie z komputerów przekłada się na lepsze wyniki egzaminów. 

 

„Jako rodzic, chcesz mieć pewność, że twoje dziecko z przyjemnością chodzi do szkoły, która ma pełen dostęp do najlepszych pomocy naukowych, a gdy pojawi się jakiś problem, dowiesz się o tym natychmiast.” -  mówi Stephen Crowe, dyrektor BECTA.

 

Badanie pokazało także, że 91% rodziców wierzy, iż korzystanie z komputerów i Internetu pomaga w odpowiednim przygotowaniu młodych ludzi do samodzielnego funkcjonowania na rynku pracy. Rodzice są przekonani, że technologia może pomóc ich dzieciom w lepszym przygotowaniu się do egzaminów i ma również pozytywny wpływ na rozwój potencjału intelektualnego dzieci.

 

Pomimo tak silnego przekonania, badanie BECTA realizowane równolegle w szkołach pokazało, że tylko co piąta szkoła w Wielkiej Brytanii  wykorzystuje w pełni możliwości nowoczesnej technologii w procesie nauczania. Większość szkół i nauczycieli wyraźnie potrzebuje instrukcji i podpowiedzi, w jaki sposób można lepiej integrować nowe technologie z programem nauczania. W związku z tym BECTA uruchomiła ostatnio nową kampanię – Next Generation Learning, której celem jest pomoc szkołom. Agencja dąży do tego, aby uczynić korzystanie z nowych technologii zamiast marginalnym, to głównym nurtem edukacyjnym w szkołach i czerpać z tej zmiany maksymalnie wiele korzyści i dla szkół i dla uczniów.

 

technologie w edukacji

 

Istnieją trzy sposoby przekazywania wiedzy: można mówić do ludzi, można im coś pokazywać i można dać im szansę, aby sami coś przygotowali przy okazji ucząc się. W przypadku młodzieży wspaniale sprawdza się właśnie ten trzeci sposób nauczania – uczniowie zaangażowani w pracę z komputerem, są bardziej zmotywowani do pracy i stale rozwijają nowe umiejętności. „Nauczanie, które nie wykorzystuje w pełni możliwości nowych technologii, będzie już niedługo uznane przez uczących się za nudne i nieistotne.” – uważa Crowe.

 

Zmiana sposobu nauczania jest według organizatorów kampanii koniecznością – już obecnie nie ma praktycznie żadnego zawodu, w który choć w małym stopniu nie byłaby zaangażowana technologia. Jeśli dziecko potrafi posługiwać się komputerem  w szkole, będzie także potrafiło wykorzystać komputer w jakiejkolwiek pracy, którą podejmie po ukończeniu szkoły. Powszechne staje się również wykorzystanie nowych technologii w życiu codziennym - ludzie coraz częściej kontaktują się ze sobą za pośrednictwem sieci i korzystają z różnych interaktywnych narzędzi, które pomagają podtrzymywać znajomości i zabawę.

 

Organizatorzy kampanii Next Generation Learning zwracają uwagę na jeszcze jeden ważny problem społeczny – rosnącą cyfrową przepaść między rodzicami a ich dziećmi. Rodzice, chociaż również żyją w świecie trójwymiarowych gier, odtwarzaczy MP3 i palmtopów, często nie mają czasu i chęci, aby zgłębiać nowe rozwiązania technologiczne. Coraz częściej dzieci zaczynają się czuć odpowiedzialne za poziom wiedzy informatycznej i technologicznej swoich rodziców. Sprzyja to wyzwalaniu zupełnie nowych relacji w rodzinie – gdy dzieci uczą dorosłych.

 

Jak ze zdumieniem zauważono podczas realizacji kampanii, nawet rodzice, którzy potrafią obsługiwać komputer, wolą poruszać tematy nadużywania alkoholu i stosowania przemocy niż rozpoczynać rozmowę o nowych technologiach. Wskazuje to na nowe wyzwania stojące przed edukatorami społecznymi – konieczność edukacji dorosłych w zakresie korzystania z nowych technologii w codziennym życiu.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie