Media społecznościowe coraz popularniejsze w szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Facebook, Twitter i GoldenLine to popularne portale społecznościowe znane już nie tylko nauczycielom informatyki. Social media na poważnie wkraczają w proces edukacji. Wyniki sondażu przeprowadzonego przez firmę Librus pokazują, że 91% pedagogów używających aktywnie w pracy szkolnej komputera, prywatnie korzysta z mediów społecznościowych, a blisko 83% wykorzystuje je nawet na lekcjach.photo: sxc.hu

Największą popularnością wśród zinformatyzowanych nauczycieli cieszy się serwis YouTube, z którego prywatnie korzysta aż 71% ankietowanych, a w procesie nauczania wykorzystuje go niespełna 58%. Blisko 62% badanych posiada profil w popularnym wśród młodzieży portalu społeczościowym Facebook, a 18% wskazuje na jego edukacyjne zastosowanie. Najczęściej za pomocą mediów społecznościowych nauczyciele wyszukują i docierają do informacji, które mogą wykorzystać na lekcji (87%) lub polecają ciekawe treści na blogach i portalach, które ich zdaniem pomagają rozwijać zainteresowania i są przydatne w nauce (43%).

Wykres 1. Obszary wpływu mediów społecznościowych na proces nauczania. Źródło: Wyniki sondażu firmy Librus przeprowadzonego na grupie ponad 160 nauczycieli aktywnie korzystających z komputerów.

Nauczyciele uczestniczący w sondażu uważają, że wykorzystanie informacji znalezionych w mediach społecznościowych oraz polecanie ciekawych treści uczniom wpływa na wzrost kreatywności i zainteresowania lekcją, lepsze przygotowanie do zajęć oraz poprawę wyników w nauce. Ponad połowa ankietowanych pedagogów uważa, że wzbudza większe zaufanie swoich podopiecznych dzięki używaniu tych samych narzędzi komunikacji co oni. Nauczyciele deklarują także zdecydowaną poprawę relacji z uczniami, dzięki wykorzystaniu mediów społecznościowych w nauczaniu.

Przeprowadzone badanie wskazało, że duża grupa ankietowanych nauczycieli traktuje media społecznościowe także jako podstawowy kanał komunikacji na linii nauczyciel-uczeń oraz szkoła-rodzic. Prowadzenie szkolnej korespondencji online za pomocą czatu lub wiadomości prywatnych wysyłanych na Facebooku to, jak twierdzą nauczyciele, naturalna forma kontaktu z uczniami i ich rodzicami. Pedagodzy często nie zdają sobie jednak sprawy, że taka forma kontaktu stwarza wiele zagrożeń w obszarze ochrony danych osobowych i w wielu przypadkach może być niezgodna z prawem oraz przepisami wewnątrzszkolnymi.

„Do prowadzenia korespondencji szkolnej powinny służyć profesjonalne systemy, takie jak na przykład dziennik elektroniczny, które organizują kontakt w sposób bezpieczny i zgodny z przepisami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych. Rodzice i nauczyciele mają wtedy pewność, że dane oraz informacje o uczniu będą właściwie przesyłane i przechowywane, a dostęp do nich będą miały wyłącznie uprawnione osoby.” – mówi Marcin Kempka, ekspert firmy Librus w dziedzinie wykorzystania nowych technologii w edukacji.

Edukacja na świecie dużymi krokami zmierza do pełnej cyfryzacji. Lekcje z wykorzystaniem multimedialnych rzutników, tablic interaktywnych i platform e-learningowych sprawiają, że nauka staje się ciekawa i inspirująca. Nie powinno dziwić nikogo, że również media społecznościowe wkraczają do szkół i zdobywają coraz większą popularność. Głównym powodem wykorzystywania ich w procesie nauczania jest dostępność, bogactwo informacji oraz narzędzi sprzyjających szybkiej komunikacji. Jednak w szerokim wykorzystaniu tych kanałów komunikowania się mogą pojawić się zagrożenia związane z bezpieczeństwem danych. To właśnie dlatego należy pamiętać o właściwym, świadomym i zgodnym z prawem wykorzystaniu ich w kontaktach z uczniami i ich rodzicami.

(Źródło: Librus, opr. własne)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie