Jakie jest dziś naturalne środowisko komunikacyjne dzieci i młodzieży? Tu raczej nie ma żadnych wątpliwości – jest nim internet. Właśnie poprzez niego musimy efektywnie dotrzeć do uczniów, musimy być obecni właśnie tam, gdzie oni przebywają. Dlatego powstają e-podręczniki, które nie tylko odpowiadają na wyzwania nowoczesnej szkoły, ale też dotrą z atrakcyjnym multimedialnym materiałem edukacyjnym do większości uczniów i nauczycieli.
E-podręczniki to całe środowisko uczenia się i nauczania, w którym treści dynamicznie generowane są i dostosowywane jednocześnie do potrzeb uczniów i nauczycieli. Poziom merytoryczny, metodyczny, multimedialny oraz poziom dostępności poszczególnych partii materiału skorelowany są z grupą wiekową, potrzebami edukacyjnymi odbiorcy, stylami uczenia się. Jednocześnie cała zawartość e-podręczników spełnia wymogi podstawy programowej.
Platforma www.epodreczniki.pl
Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego zapraszamy na platformę edukacyjną www.epodreczniki.pl. Na niej będą udostępniane kolejne partie zasobów edukacyjnych, które ostatecznie gotowe będą w całości jesienią 2015 roku.
E-podręczniki podzielone są na cztery główne bloki tj.: edukacja wczesnoszkolna 1-3, szkoła podstawowa 4-6, gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna. Poza zintegrowaną i w sposobie przekazu zupełnie niepodobną do innych przedmiotów edukacją wczesnoszkolną znajdziemy e-podręczniki do matematyki, informatyki, biologii, geografii, przyrody, historii, wiedzy o społeczeństwie, języka polskiego, fizyki, zajęć komputerowych, chemii, historii i społeczeństwa oraz edukacji dla społeczeństwa. Na platformie będzie w sumie 14 przedmiotów i 62 e-podręczniki w podziale na klasy i przedmioty. W całym procesie edukacji uczniowie i nauczyciele będą mieli do dyspozycji 5195 lekcji. Dodatkowo na platformie znajdzie się minimum 2500 zasobów metodycznych i dydaktycznych uzupełniających treści lekcyjne. Wszystkie te zasoby, zarówno lekcje, jak i materiały dodatkowe, będą udostępnione na zasadach pełnej otwartości będąc dostępne dla wszystkich bez żadnych ograniczeń.
Zalety e-podręczników
E-podręczniki, co trzeba przede wszystkim podkreślić, są całkowicie bezpłatne dla wszystkich. Można z nich korzystać zgodnie z konwencją „wiedzy na żądanie” z dowolnego miejsca o dowolnej porze 24h/7dni w tygodniu. Dostępne będą z poziomu różnych typów urządzeń komputera, laptopa, tabletu, smartfona, czytnika e-booków, tablicy interaktywnej, co daje możliwość korzystania z nich w dowolnym miejscu w dowolny sposób. W pracy bieżącej będą mogły integrować się z innymi środowiskami, jak choćby dziennikami elektronicznymi, platformami e-learningowymi, blogami , stronami www etc, co pozwoli na wykorzystanie ich w dowolny sposób z uwzględnieniem dowolnych form i metod pracy z uczniem. Docelowo będą one również dostępne są w wersji do wydruku w standardach PDF, ePUB, ODT. Dostępne będą nie tylko online, ale również offline (aplikacje natywne dostępne na różne systemy operacyjne Android, IOS, Windows), co umożliwi skorzystanie z e-podręczników nawet w sytuacji pojawienia się problemów w Internetem.
Są one narzędziem pozwalającym na budowanie wiedzy oraz umiejętności uczniów poprzez zastosowanie w nich przekazu treści opartego o różnorodne formy przekazu obejmujące elementy tekstowe, graficzne, multimedialne i interaktywne. E-podręczniki pozwalają na dowolny sposób korzystania z zawartych w nich treści, jak choćby korzystanie przedmiotowe oraz multiprzedmiotowe, kształcenie indywidualne i pracę grupową, a także tworzenie przez nauczycieli autorskich wersji e-podręczników.
E-podręczniki udostępnione będą na otwartej licencji Creative Commons zapewniającej korzystanie z e-podręcznika przez nauczycieli i uczniów w bezpieczny sposób bez naruszenia własności intelektualnej jak również na przetwarzanie treści zawartych w e-podręcznikach np. do tworzenia własnych autorskich wersji e-podręczników czy materiałów dydaktycznych przez nauczycieli.
Dodatkowo trwają pracę nad dostosowaniem e-podręczników do standardu WCAG 2.0 na poziomie podstawowym, co pozwoli na korzystanie z e-podręczników uczniów w dysfunkcjami. Będą one również dostępne będą do wydruku z poziomu alfabetu Braille’a.
Wchodzącym w nowym roku szkolnym e-podręcznikom towarzyszy coraz więcej pytań. Jednym z najważniejszych jest to czy zastąpią one istniejące papierowe podręczniki. Oczywiście nie zastąpią tych ostatnich. Będą jednak stanowić alternatywę dla dotychczasowych wydawnictw oraz materiał wspomagający w prowadzeniu zajęć dydaktycznych. W planach przewidziany jest również ich stały rozwój i uatrakcyjnianie treści, które z czasem stanowić będą coraz pełniejsze i atrakcyjniejsze środowisko nauczania.
Materiał przygotowany we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji