E-podręczniki na laptopy, smartfony i tablice interaktywne

fot. shutterstock.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

E-podręczniki dostępne i bezpłatnie, w każdej chwili i z każdego miejsca w podstawowej formie zostaną udostępnione bez potrzeby logowania dla wszystkich użytkowników jesienią na platformie technologicznej www.epodreczniki.pl.

E-podręcznik jest cyfrową formą dostarczania przez Internet otwartych treści edukacyjnych dla uczniów i nauczycieli zgodnych z obowiązującą podstawą programową. E-podręcznik nie jest samodzielną aplikacją, nie jest płytą CD/DVD, skanem papierowej książki, systemem LMS (LMS z ang.: System Zarządzania Nauczaniem), serwisem społecznościowym, wikipedią, ani blogiem. 

Struktura i multimedialność

Struktura e-podręcznika składa się z wielu modułów, które w zależności od przedmiotu i poziomu nauczania mogą obejmować:

  • wieloformatowe obiekty multimedialne oraz interaktywne (WOMI): gry edukacyjne, interaktywne ćwiczenia i przykłady, nagrania wideo, audio, ilustracje graficzne, itp. wraz z ich alternatywnymi reprezentacjami oraz opisem w formie metadanych.
  • tekstowe opisy, twierdzenia, wskazówki, wzory, równania, itp. wraz z odpowiednio dobranymi zadaniami sprawdzającymi wiedzę ucznia z danego zakresu.

Duży nacisk położono na intuicyjną i łatwą obsługę e-podręcznika (prosta nawigacja i przyjazny interfejs). W efekcie powinno to ułatwić posługiwanie się e-podręcznikiem również rodzicom i osobom, które nie mają dużego doświadczenia w pracy z komputerem. W przyszłości planowane jest wprowadzenie funkcjonalności, która pozwoli rodzicom monitorować postępy pracy swojego dziecka.

Dostępność z każdego urządzenia

E-podręczniki działają zarówno na urządzeniach mobilnych (takich jak smartfon i tablet), stacjonarnych (komputer PC, laptop) oraz e-czytnikach (e-ink reader) niezależnie od systemu operacyjnego. Początkowo, aby skorzystać z e-podręcznika niezbędna była przeglądarka internetowa, choć treści w wersji offline dostępne są także w formatach EPUB i PDF (oczywiście obiekty interaktywne i multimedialne nie będą w takich wersjach dostępne, zamiast nich pojawią się odpowiednie opisy i alternatywne ilustracje) umożliwiający łatwy wydruk treści. Ze względu na wsparcie najnowszych standardów HTML rekomendowane są najnowsze wersje popularnych przeglądarek internetowych. Od wielu miesięcy e-podręczniki działają również w wersji mobilnej, czyli natywnych aplikacjach na popularne systemy operacyjne dla telefonów i tabletów, pozwalające korzystać z zasobów e-podręczników nie tylko z poziomu przeglądarki internetowej czy formatów statycznych.

E-podręcznik został tak zaprojektowany, aby automatycznie dostosowywać się do rozmiaru i rozdzielczości ekranu urządzenia końcowego użytkownika (komputera stacjonarnego, laptopa, smartfona, itp.).

Responsywność wyświetlania

Moduły e-podręcznika to odpowiednio dobrane partie materiału, powiązane ze sobą wspólnym tematem (odpowiednik działów w standardowym podręczniku). Modularność to cecha dzięki której możliwe jest tworzenie różnych wersji e-podręcznika, w zależności od potrzeb (dla różnych grup uczniów, różnych wariatów e-publikacji).

Dzięki wykorzystaniu technologii wirtualizacji zasobów komputerowych, środowisk chmurowych oraz naukowej szerokopasmowej sieci optycznej PIONIER, zarówno zasoby cyfrowe e-podręczników, jak i ilość użytkowników może być odpowiednio skalowalna, tzn. dynamicznie zwiększana przy jednoczesnym, ciągłym utrzymaniu parametrów jakości zdalnego dostępu. Oznacza to, że system jest przygotowany na powiększającą się ilość materiałów cyfrowych i korzystających z e-podręczników użytkowników.

Materiał przygotowany we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie