E-podręczniki na laptopy, smartfony i tablice interaktywne

fot. shutterstock.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

E-podręczniki dostępne i bezpłatnie, w każdej chwili i z każdego miejsca w podstawowej formie zostaną udostępnione bez potrzeby logowania dla wszystkich użytkowników jesienią na platformie technologicznej www.epodreczniki.pl.

E-podręcznik jest cyfrową formą dostarczania przez Internet otwartych treści edukacyjnych dla uczniów i nauczycieli zgodnych z obowiązującą podstawą programową. E-podręcznik nie jest samodzielną aplikacją, nie jest płytą CD/DVD, skanem papierowej książki, systemem LMS (LMS z ang.: System Zarządzania Nauczaniem), serwisem społecznościowym, wikipedią, ani blogiem. 

Struktura i multimedialność

Struktura e-podręcznika składa się z wielu modułów, które w zależności od przedmiotu i poziomu nauczania mogą obejmować:

  • wieloformatowe obiekty multimedialne oraz interaktywne (WOMI): gry edukacyjne, interaktywne ćwiczenia i przykłady, nagrania wideo, audio, ilustracje graficzne, itp. wraz z ich alternatywnymi reprezentacjami oraz opisem w formie metadanych.
  • tekstowe opisy, twierdzenia, wskazówki, wzory, równania, itp. wraz z odpowiednio dobranymi zadaniami sprawdzającymi wiedzę ucznia z danego zakresu.

Duży nacisk położono na intuicyjną i łatwą obsługę e-podręcznika (prosta nawigacja i przyjazny interfejs). W efekcie powinno to ułatwić posługiwanie się e-podręcznikiem również rodzicom i osobom, które nie mają dużego doświadczenia w pracy z komputerem. W przyszłości planowane jest wprowadzenie funkcjonalności, która pozwoli rodzicom monitorować postępy pracy swojego dziecka.

Dostępność z każdego urządzenia

E-podręczniki działają zarówno na urządzeniach mobilnych (takich jak smartfon i tablet), stacjonarnych (komputer PC, laptop) oraz e-czytnikach (e-ink reader) niezależnie od systemu operacyjnego. Początkowo, aby skorzystać z e-podręcznika niezbędna była przeglądarka internetowa, choć treści w wersji offline dostępne są także w formatach EPUB i PDF (oczywiście obiekty interaktywne i multimedialne nie będą w takich wersjach dostępne, zamiast nich pojawią się odpowiednie opisy i alternatywne ilustracje) umożliwiający łatwy wydruk treści. Ze względu na wsparcie najnowszych standardów HTML rekomendowane są najnowsze wersje popularnych przeglądarek internetowych. Od wielu miesięcy e-podręczniki działają również w wersji mobilnej, czyli natywnych aplikacjach na popularne systemy operacyjne dla telefonów i tabletów, pozwalające korzystać z zasobów e-podręczników nie tylko z poziomu przeglądarki internetowej czy formatów statycznych.

E-podręcznik został tak zaprojektowany, aby automatycznie dostosowywać się do rozmiaru i rozdzielczości ekranu urządzenia końcowego użytkownika (komputera stacjonarnego, laptopa, smartfona, itp.).

Responsywność wyświetlania

Moduły e-podręcznika to odpowiednio dobrane partie materiału, powiązane ze sobą wspólnym tematem (odpowiednik działów w standardowym podręczniku). Modularność to cecha dzięki której możliwe jest tworzenie różnych wersji e-podręcznika, w zależności od potrzeb (dla różnych grup uczniów, różnych wariatów e-publikacji).

Dzięki wykorzystaniu technologii wirtualizacji zasobów komputerowych, środowisk chmurowych oraz naukowej szerokopasmowej sieci optycznej PIONIER, zarówno zasoby cyfrowe e-podręczników, jak i ilość użytkowników może być odpowiednio skalowalna, tzn. dynamicznie zwiększana przy jednoczesnym, ciągłym utrzymaniu parametrów jakości zdalnego dostępu. Oznacza to, że system jest przygotowany na powiększającą się ilość materiałów cyfrowych i korzystających z e-podręczników użytkowników.

Materiał przygotowany we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie