Tablice interaktywne do szkoły

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

innowacje w edukacjiTechnologie informatyczne na stałe zadomowiły się w naszym życiu. Przy wsparciu nowoczesnych urządzeń pracujemy, podróżujemy, odpoczywamy i bawimy się. Coraz częściej też nauczamy i  uczymy się przy wykorzystaniu innowacyjnych rozwiązań. Tablica interaktywna jest jednym z tych urządzeń, który powinno z kolei zadomowić się w szkole XXI wieku.

Urządzenie to przypomina klasyczną białą tablicę szkolną i pełni rolę wielkiego monitora, który reaguje na dotyk. Osoba stojąca przy tablicy może obsługiwać dowolny program uruchomiony w komputerze. Pomoce kiedyś rozproszone teraz są zebrane razem. Mogą to być plansze, które dotychczas wisiały na ścianach klasy, mapy geograficzne, historyczne, filmy, a także podręczniki multimedialne i urządzenia do odbioru audio. Jeżeli mamy połączenie do Internetu, to wówczas posiadamy dostęp do informacji zawartych w Sieci.  Wszystko to jest dostępne za pomocą jednego kliknięcia bez konieczności szukania w szafach i zapleczach gabinetów szkolnych. Przebieg lekcji zapisany na tablicy można zarchiwizować, wrócić do niego w każdej chwili, a także rozesłać uczniom mailem.

Wiele firm zaczęło tworzyć zasoby, które mogą być wykorzystywane przez tablice interaktywne. W Polsce najwięcej przygotowanych w formatach mogących współpracować z tablicami jest stworzonych przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Na stronie WSiP znajduje się specjalny dział poświęcony edukacji interaktywnej. Można tam znaleźć scenariusze lekcji, materiały multimedialne i relacje nauczycieli wykorzystujących to narzędzie.

Warto przyjrzeć się również doświadczeniom innych krajów. W każdej szkole brytyjskiej jest przynajmniej jedna tablica interaktywna. W szkole, którą odwiedziłem niemal w każdej klasie wisiała na ścianie tablica, która nie wywoływała już żadnych emocji. Jest codziennością i w naturalny sposób wykorzystywana przez nauczycieli i uczniów, tak jak wcześniej telewizor i video.

Tablice ze swoimi funkcjami mogą stworzyć impuls do zmiany modelu lekcji opartym na schemacie nauczyciel przy tablicy – uczniowie w ławkach. Tak jest teraz i tak może zostać, jeżeli nie stworzy się nowej metodyki lekcji interaktywnej, opartej na dynamicznym i aktywnym modelu uczenia się. Nie może być tak, jak obserwuję teraz w polskich szkołach, gdzie nauczyciel sankcjonuje model lekcji ery przemysłowej, z tą różnicą, że stoi przy nowocześniejszej tablicy, a uczniowie może chętniej podchodzą do niej. Jeżeli jednak nie zamieni się tablicy jako narzędzia służącego pracy projektowej, narzędzia do nawiązania kontaktu z inną klasą lub nawet inną szkołą, do komunikowania się z pozostałymi członkami międzynarodowych zespołów projektowych, a także do gier dydaktycznych i możliwości korzystania z zasobów internetowych, to szybko znudzi się zarówno uczniom, jak i samym nauczyciel i potencjał tkwiący w tablicach interaktywnych zostanie zmarnowany.

(Notka o autorze: Witold Kołodziejczyk jest członkiem e-Redakcji Edunews.pl, dyrektorem i twórcą Collegium Futurum w Słupsku)

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie