Tablice interaktywne do szkoły

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

innowacje w edukacjiTechnologie informatyczne na stałe zadomowiły się w naszym życiu. Przy wsparciu nowoczesnych urządzeń pracujemy, podróżujemy, odpoczywamy i bawimy się. Coraz częściej też nauczamy i  uczymy się przy wykorzystaniu innowacyjnych rozwiązań. Tablica interaktywna jest jednym z tych urządzeń, który powinno z kolei zadomowić się w szkole XXI wieku.

Urządzenie to przypomina klasyczną białą tablicę szkolną i pełni rolę wielkiego monitora, który reaguje na dotyk. Osoba stojąca przy tablicy może obsługiwać dowolny program uruchomiony w komputerze. Pomoce kiedyś rozproszone teraz są zebrane razem. Mogą to być plansze, które dotychczas wisiały na ścianach klasy, mapy geograficzne, historyczne, filmy, a także podręczniki multimedialne i urządzenia do odbioru audio. Jeżeli mamy połączenie do Internetu, to wówczas posiadamy dostęp do informacji zawartych w Sieci.  Wszystko to jest dostępne za pomocą jednego kliknięcia bez konieczności szukania w szafach i zapleczach gabinetów szkolnych. Przebieg lekcji zapisany na tablicy można zarchiwizować, wrócić do niego w każdej chwili, a także rozesłać uczniom mailem.

Wiele firm zaczęło tworzyć zasoby, które mogą być wykorzystywane przez tablice interaktywne. W Polsce najwięcej przygotowanych w formatach mogących współpracować z tablicami jest stworzonych przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Na stronie WSiP znajduje się specjalny dział poświęcony edukacji interaktywnej. Można tam znaleźć scenariusze lekcji, materiały multimedialne i relacje nauczycieli wykorzystujących to narzędzie.

Warto przyjrzeć się również doświadczeniom innych krajów. W każdej szkole brytyjskiej jest przynajmniej jedna tablica interaktywna. W szkole, którą odwiedziłem niemal w każdej klasie wisiała na ścianie tablica, która nie wywoływała już żadnych emocji. Jest codziennością i w naturalny sposób wykorzystywana przez nauczycieli i uczniów, tak jak wcześniej telewizor i video.

Tablice ze swoimi funkcjami mogą stworzyć impuls do zmiany modelu lekcji opartym na schemacie nauczyciel przy tablicy – uczniowie w ławkach. Tak jest teraz i tak może zostać, jeżeli nie stworzy się nowej metodyki lekcji interaktywnej, opartej na dynamicznym i aktywnym modelu uczenia się. Nie może być tak, jak obserwuję teraz w polskich szkołach, gdzie nauczyciel sankcjonuje model lekcji ery przemysłowej, z tą różnicą, że stoi przy nowocześniejszej tablicy, a uczniowie może chętniej podchodzą do niej. Jeżeli jednak nie zamieni się tablicy jako narzędzia służącego pracy projektowej, narzędzia do nawiązania kontaktu z inną klasą lub nawet inną szkołą, do komunikowania się z pozostałymi członkami międzynarodowych zespołów projektowych, a także do gier dydaktycznych i możliwości korzystania z zasobów internetowych, to szybko znudzi się zarówno uczniom, jak i samym nauczyciel i potencjał tkwiący w tablicach interaktywnych zostanie zmarnowany.

(Notka o autorze: Witold Kołodziejczyk jest członkiem e-Redakcji Edunews.pl, dyrektorem i twórcą Collegium Futurum w Słupsku)

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie