Blogi rozwijają umiejętność pisania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ict w edukacjiBadając wpływ popularności SMS, czatów i komunikatorów internetowych na rozwój umiejętności pisania dotychczas skupiano się wyłącznie na negatywnych trendach, informując, że zastępowanie słów skrótami, znakami lub symbolami graficznymi (emotikonami) przyczynia się do degradacji tej umiejętności wśród młodzieży. Okazuje się, że są również tego dobre strony.

 

Wyniki ankiety przeprowadzonej przez organizację Pew Internet we współpracy z Narodową Komisją ds. Piśmiennictwa w ramach badania American Life Project dowiodła, że młodzi blogerzy są bardziej twórczy i cenią wartość słowa pisanego wyżej od rówieśników. Dla tych osób pisanie jest ważne w osiągnięciu sukcesu w dorosłym życiu (tak uważa 65% piszących respondentów). W rezultacie piszą znacznie częściej niż rówieśnicy, zarówno w świecie wirtualnym, jak i offline.

 

Blogi czyli internetowe dzienniki cieszą się niebywałą popularnością. Szacuję się, że na całym świecie istnieje już ich 112 milionów blogów. W Stanach Zjednoczonych 47% młodzieży piszącej blogi tworzy je poza szkołą, dla własnej potrzeby, dokonując nawet po kilka wpisów w ciągu tygodnia. Z drugiej strony jedna trzecia amerykańskiej młodzieży w ogóle nie prowadzi blogów. Młodych blogerów motywuje do pisania możliwość przedstawienia swoich myśli szerszej publiczności, dlatego piszą lepiej i chętniej – coraz częściej blogi powstają z myślą o czytelnikach. Okazuje się, że pisanie tekstów i esejów sprawia im dużo przyjemności, jeśli tylko mają możliwość wybrania tematu związanego z ich zainteresowaniami i życiem.

 

Językowi puryści są mimo wszystko wstrząśnięci nowym stylem komunikowania. Nieformalny język komunikacji internetowej coraz częściej wkrada się do szkolnych wypracowań, w których slang, skróty (np. LOL, ASAP) i emotikony nierzadko pojawiają się w pracach uczniów. Profesor Richard Sterling, przewodniczący Narodowej Komisji ds. Pisania uspokaja: „Jeśli skrótowce lub wyrażenia slangowe pojawią się np. w pracach akademickich, możemy na tym przykładzie wyjaśnić dlaczego dane słowo nie pasuje do danego kontekstu. Poza tym, język to żywy twór ulegający ciągłym przemianom, niektóre zwyczaje charakterystyczne dla komunikacji wirtualnej będą z czasem akceptowane w tekstach formalnych, a wielkie litery przejdą do lamusa”.

 

Broadley Hurley z Uniwersytetu Duke twierdzi, że styl pisania używany w Internecie może okazać się lepszy od tego nauczanego w szkole, gdyż „odpowiada nowym trendom. Blogi i inne formy internetowej debaty wprowadzają typ wymiany intelektualnej, a także analizy i polemiki cenionej na uniwersytetach”.

 

Co ciekawe, badanie dowiodło również, że ta skomputeryzowana młodzież woli pisać odręcznie: zarówno prace domowe, jak i teksty na użytek własny. Oczywiście, bardzo wysoko ceni sobie możliwość wprowadzania wielokrotnych poprawek w edytorach tekstu, dlatego dłuższe prace pisemne wystukują na klawiaturze. Większość uczniów (78%) twierdzi, że korzystanie z narzędzi multimedialnych podczas lekcji (gier, programów komputerowych, stron internetowych, edytorów tekstu) poprawiłoby jakość ich prac pisemnych. To ważny sygnał dla nauczycieli, z pewnością nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale i w Polsce.

 

Badanie przeprowadzono na grupie 700 nastolatków w wieku 12-17 lat oraz ich rodziców.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie