Edukacyjna wartość TIK-u

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska, Superbelfrzy RP

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Moi uczniowie z klasy trzeciej uczą się pięknie, a ucząc się wykorzystują także tablety na lekcjach już trzeci rok, z ogromnym powodzeniem. Potrafią naprawdę dużo! Skanują i sami tworzą kody QR, tematyczne plakaty i mapy pogody, nagrywają gami z opisami zwierząt, robią piękne pokazy slajdów i cudowne animacje poklatkowe.

Pracują zgodnie w parach i grupach, mając do dyspozycji tylko jedno urządzenie. Wykorzystałam ich umiejętności posługiwania się tym narzędziem i wspólnie zorganizowaliśmy zajęcia „Matematyka w tablecie” w ramach Dnia Technologii w szkole, na które zaprosiliśmy klasę IIIc (łącznie w tym przedsięwzięciu uczestniczyło 37 dzieci).

Rozpoczęliśmy od porządkowania wskazań zegarów wg godzin rosnąco w grze przygotowanej na platformie LearningApps. Po dobrze wykonanym zadaniu uczniowie zostali przeniesieni na stronę z puzzlami. Po ich ułożeniu dowiedzieli się, co będzie tematem wspólnych zajęć. Następnie rozwiązywaliśmy zadania tekstowe o różnym stopniu trudności, ukryte w kodach QR. Uczniowie musieli je zeskanować, wspólnie rozwiązać i zapisać odpowiedzi. Wykorzystaliśmy aplikację Math Duel – ogromne emocje i rywalizacja, bo aplikacja pozwala grać dwóm osobom.

Zupełnie inne zadanie czekało na stronie hoodamath.com. Najpierw uczniowie otrzymali klocek Jenga i planszę. Poruszali nim wg instrukcji. Potem sterowali klockiem w tablecie, poruszając nim za pomocą czterech strzałek. Klocek wędrował po wyznaczonej trasie. Przy dobrze wybranej nawigacji przesuwał się, lecz jeśli ktoś wybrał błędną strzałkę zadanie rozpoczynał od początku. Zabawa bardzo skupiła uwagę dzieci.

Wykorzystaliśmy też aplikację QuizUp. Wcześniej przygotowałam na platformie o tej samej nazwie quiz pt. „Matematyka w tablecie”. Po wpisaniu tematu gry, uczniowie grali z wirtualnym przeciwnikiem. Był nim zazwyczaj kolega z klasy, co również wzbudziło aplauz.

Wheel of Destiny – to zwykłe koło fortuny, do którego możemy wpisywać rozmaite treści. Zadaniem pary było wpisanie wszystkich nazw miesięcy słownie. Uczniowie po wylosowaniu miesiąca musieli ułożyć odpowiedni znak rzymski z patyczków. Emocje sięgnęły zenitu przy quizie Kahoot, w którym zadania były żartobliwe i podchwytliwe. Czteroosobowe drużyny rozwiązywały zadania na czas. Program pozwalał na pokazanie zwycięzcy po każdym pytaniu i lokatę grup po quizie.

Potem aplikacja z Panem Kulką. Zadaniem dzieci było odnalezienie drogi w labiryncie do ludzika i zeskanowanie znacznika. Po chwili Pan Kulka skakał, tańczył i obracał się, sprawiając ogromną radość i podziw dzieci. Podczas śródlekcyjnej przerwy została wykorzystana strona gonoodle, na której uczniowie za swą taneczną aktywność otrzymali punkty dla swojego awatara. Wszyscy zatańczyli Zubazokę.

Podsumowaniem zajęć było wspólne wykonanie plakatu na temat zajęć z tabletem. Uczniowie wykorzystali aplikację Pic Collage. Plakaty przesłali do mnie mailem.

Wspólna zabawa i nauka pokazały, że stosowanie nowoczesnych technologii w szkole jest możliwe. I nie potrzeba wcale tylu urządzeń, ilu jest uczniów – można pracować w parach i grupach. W ten sposób rozwijamy kompetencje społeczne uczniów. Nie chodzi też o to, aby wykorzystywać tylko tablety na zajęciach – są one używane wtedy, kiedy są potrzebne.

Zadania z wykorzystaniem tabletów są niezwykle motywujące i angażujące. A nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne są odpowiedzią na współczesne edukacyjne potrzeby uczniów, niezależnie od ich wieku. Pokazaliśmy gościom, że zadania można rozwiązywać nie tylko w książkach i zeszytach. Można też wykorzystać internet, tablice interaktywne, tablety i smartfony.

Po zajęciach rozmawiałam z wychowawczynią klasy IIIc. Była wręcz zachwycona tym, że uczniowie z dużymi trudnościami w nauce nie zniechęcali się, gdy pojawiały się błędy, pracowali wytrwale i osiągali drobne sukcesy. Ci zaś, którzy na co dzień niechętnie wykonują zadania, byli niezwykle zaangażowani i zmotywowani. I to chyba największe osiągnięcie – klasa IIIc od grudnia zaczyna lekcje z wykorzystaniem tabletów!

Wychowawczyni pokazała rodzicom zdjęcia i filmy z naszych wspólnych działań. Router już podłączony.

Nasze lekcje „Matematyka w tablecie” zgłosiłam do ogólnopolskiego konkursu „Jestem SMART” (którego organizatorem jest wydawca kwartalnika „IT w Edukacji”) w kategorii na zorganizowanie Dnia Technologii w szkole. Nie zawiedli mnie też moi uczniowie, wykonując prace plastyczne lub zdjęcia w indywidualnej kategorii (przykładowe prace niżej). Za Wszystkich mocno trzymam kciuki!!!

Notka o autorce: Aleksandra Schoen-Kamińska – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkół nr 3 w Pile, wielki zwolennik wykorzystywania nowoczesnych technologii na co dzień, realizuje z uczniami projekty Webquest i eTwinning, pracuje z klasą na tabletach, autorka blogów Klikankowo oraz Patyczaki Tableciaki, członkini grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł został opublikowany w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie