Dyskutować każdy może

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacji Nowe bezpłatne narzędzie edukacyjne w sieci wspomoże debatę uczniów na każdy temat. Brytyjski instytut Futurelab stworzył Power League (Mocna Liga) - darmowe źródło internetowe dla szkół, które zachęca uczniów w każdym wieku do odkrywania, dyskutowania i debatowania nad dowolnym tematem w łatwy, przyjemny i akceptowalny przez młodzież sposób.
  
 
Power League, dostępny pod adresem www.powerleague.org.uk, pozwala użytkownikowi na szeregowanie i wyświetlanie opinii różnych grup na temat którejkolwiek kwestii zawartej w całym programie nauczania. Tworzone są różne ligi dyskusyjne, które zawierają bazy osób, rzeczy i pomysłów wybranych przez nauczycieli lub przez uczniów. Uczniowie znajdują tam pytanie, np. „Co według ciebie jest najważniejszą przyczyną zmiany klimatu?” i głosują na jedną z podanych odpowiedzi, z serii par wygenerowanych losowo przez bazę danych – Liga Zmiany Klimatu może zawierać przykładowo takie odpowiedzi jak loty samolotowe na krótkie dystanse, deforestację, chlorofluorowęglowodory, samochody z napędem na cztery koła i włączone stale opcje stand–by w domowych urządzeniach elektronicznych. Power League łączy potem rankingi poszczególnych wskazań i pokazuje preferencję całej grupy, zmieniając kolejności wraz z każdym kolejno oddanym głosem.
 
Inspirujące wyniki
Zestawienie par zazwyczaj jest bardzo nieoczekiwane i jest bardzo dobrym wstępem do dyskusji. Dlaczego ten wynalazek jest ważniejszy od tamtego? Jaki jest powód otyłości? Narzędzie może być używane w czasie dyskusji z całą klasą i jest idealne do używania w czasie lekcji interaktywnych. 
 
David Gibbs, specjalista od tworzenia programów nauczania przy użyciu najnowszych technologii w King Edward VII School i Language College w Sheffield używał Power League w czasie szkolenia kadry: „To było użyteczne narzędzie, żeby zebrać wspólną opinię grupy nauczycieli. Bardzo szybko przekonali się do niego i stworzyli bardzo konkretną i inspirującą Ligę”. Dodatkowo, mając możliwość stworzenia swojej własnej Ligii, nauczyciele oraz uczniowie mogą skorzystać z  jednej z pięciu już gotowych do użycia. Jedną z nich jest np.  New School League (Liga Nowej Szkoły), gdzie uczniowie omawiają najważniejsze czynniki, które powinne być wzięte pod uwagę, kiedy chce się przeprojektować szkołę oraz World Power League (Światowa Liga Władzy), gdzie trwa debata nad tym, kto według nich jest najbardziej wpływową osobą na świecie.

Dyskutowanie jest kluczową częścią procesu edukacji – gdzie uczący się, zamiast tylko chłonąć informacje, muszą rozwinąć umiejętności, które wyekwipują ich na całe życie w XXI wieku. Ben Williamson z FutureLab, badający procesy uczenia się, ceni sobie wysoko wkład, jaki może wnieść Power League do nauczania: „To narzędzie może pomóc młodzieży w zrozumieniu roli, jaką odgrywa debata i dyskusja w demokratycznym społeczeństwie. Power League pomoże uczniom poddawać swoje opinie krytycznej analizie i poznawać zupełnie inne perspektywy swoich rówieśników”.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie