Sidebar

01
Cz, Maj

Pi-Stacja: podręcznik matematyki w Polsce na YouTube

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pi-stacja Matematyka to kanał YouTube, który oddaje w ręce użytkowników darmowy wideo-podręcznik z matematyki, który można po prostu oglądać. Film po filmie, playlista po playliście - każdy może uczyć się za darmo, oglądając przystępne wideolekcje, zgodne z podstawą programową i przygotowane we współpracy z doświadczonymi metodykami. Już teraz na kanale dostępne są lekcje, pokrywające materiał z czwartej klasy szkoły podstawowej, a celem jest zrealizowanie programu do szkoły średniej włącznie.

Zamierzeniem Pi-stacji jest wyrównywanie szans uczniów poprzez zapewnienie dostępu do dobrej jakości cyfrowych materiałów edukacyjnych, z których można się uczyć w dowolnym miejscu i czasie. Za pomocą lekcji w internecie uczniowie mogą nie tylko nadrobić zaległości w nauce, ale też powtórzyć przerabiany w szkole materiał czy poszerzyć posiadaną już wiedzę. Forma krótkich wideolekcji dostępnych na YouTube jest również pomocnym narzędziem dla uczniów, mających problemy ze skupieniem uwagi na lekcjach w szkole.

Wszystkie wideolekcje można oglądać za darmo na YouTube oraz na stronie www.pistacja.tv. Istnieje również możliwość pobrania filmów na dysk. Obecnie na kanale można znaleźć ponad sto filmów z matematyki, w tym komplet wideolekcji matematycznych do czwartej klasy szkoły podstawowej. Tylko dla samej matematyki zostanie przygotowanych ponad 800 materiałów lekcyjnych. Każda lekcja jest współtworzona i konsultowana z nauczycielami, którzy są czynnymi pedagogami z wieloletnim doświadczeniem.

W tym roku rozpocznie się praca nad lekcjami z kolejnych dwóch przedmiotów, jednym z nich będzie fizyka. W planach jest stworzenie około 10 tysięcy lekcji dla 16 przedmiotów.

Pi-stacja jest jednym z trzech projektów realizowanych obecnie przez Fundację Katalyst Education. Kolejne to Mapa Karier – innowacyjna aplikacja internetowa łącząca doradztwo zawodowe z motywowaniem do nauki i CNX/OPENSTAX – repozytorium podręczników akademickich.

Wcześniej, przez ponad rok Fundacja badała cyfrowe narzędzia edukacyjne na świecie. „W internecie można znaleźć wiele wysokiej jakości, darmowych narzędzi do pomocy w nauce, ale nie są dostosowane do polskiej podstawy programowej. Dlatego w Polsce wciąż brakuje dobrych, cyfrowych narzędzi edukacyjnych. Uznaliśmy, że największy potencjał do poprawy obecnej sytuacji mają właśnie wideolekcje z matematyki” - mówi Anna Jastrzębska-Jeremicz, Kierownik Projektu.

Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej Fundacji: http://katalysteducation.org/pl/home/. Fundacja Katalyst Education jest częścią White Star Foundation Group. Wszystkie projekty Fundacji są w pełni finansowane ze źródeł własnych.

 

Komentarze (6)
This comment was minimized by the moderator on the site
Hmmm... Ciekaw jestem, czy Autorka słyszała cokolwiek o takich kanałach na YT jak Tomasz Gwiazda, MateMaks, Matematyka na Plus, o portalu Khan Academy, o środowisku GeoGebry? O wielu polskich YouTuberach, którzy stworzyli krótsze, a wcale nie...
Hmmm... Ciekaw jestem, czy Autorka słyszała cokolwiek o takich kanałach na YT jak Tomasz Gwiazda, MateMaks, Matematyka na Plus, o portalu Khan Academy, o środowisku GeoGebry? O wielu polskich YouTuberach, którzy stworzyli krótsze, a wcale nie mniej popularne serie w zakresie matematyki i innych przedmiotów? O MegaMatmie, która - choć jako firma prywatna pobiera opłaty za wykorzystanie swoich materiałów - od lat udostępnia wiedzę matematyczną w postaci dobrze zorganizowanych pakietów?
A jeśli słyszała, a powinna, jeśli zajmuje się edukacją cyfrową w Polsce i na świecie, to dlaczego pisze, że PiStacja to pierwszy podręcznik internetowy?
Nieśmiało zwrócę jeszcze uwagę, że w 2 dekadzie XXI wieku podręcznik internetowy to zintegrowany na łatwo dostępnej platformie pakiet filmów, ćwiczeń i narzędzi learning analytics.

Dzisiaj polska edukacja potrzebuje otwartości, współpracy i rozwoju w różnych kierunkach.
Nie dajcie się więc Państwo nabrać na megalomanię...

Pozdrawiam serdecznie

Lech Mankiewicz
More
Lech Mankiewicz
This comment was minimized by the moderator on the site
Ze wstępu: "Film po filmie, playlista po playliście - każdy może uczyć się za darmo, [B]oglądając[/B] przystępne wideolekcje, zgodne z podstawą programową i przygotowane we współpracy z doświadczonymi metodykami." Moje wyróżnienie. Odnosi się to...
Ze wstępu: "Film po filmie, playlista po playliście - każdy może uczyć się za darmo, [B]oglądając[/B] przystępne wideolekcje, zgodne z podstawą programową i przygotowane we współpracy z doświadczonymi metodykami." Moje wyróżnienie. Odnosi się to zwłaszcza do matematyki.

Akurat syn znajomej ma kłopoty z dzieleniem z resztą, więc zajrzałem do odpowiedniego filmu. I tutaj "doświadczony metodyk" [B]opowiada[/B] o podziale np. pięciu róż wśród dwóch osób. Byłoby dobrze, aby każdy mógł nie tyle "uczyć się", ale nauczyć. Usiadłem więc z chłopcem i przez godzinę dzieliliśmy liczby 3-4 cyfrowe przez liczby 1-2 cyfrowe i pod koniec nie miał już kłopotów ze zrozumieniem i wykonywaniem rachunków.

Maciej M. Sysło
More
Maciej
This comment was minimized by the moderator on the site
Khan nie jest zgodny z polską podstawą programową, a ten program chyba jest. Przynajmniej tak jest napisane... i może dlatego podręcznik?
Iwona
This comment was minimized by the moderator on the site
Najmocniej przepraszam, ale to co Pani napisała, nie jest prawdą. Khan Academy jest zgodny z polską podstawą programową, tak jak umiejętność dzielenia liczb dwucyfrowych jest zgodna z polską podstawą programową i podstawą programową we wszystkich...
Najmocniej przepraszam, ale to co Pani napisała, nie jest prawdą. Khan Academy jest zgodny z polską podstawą programową, tak jak umiejętność dzielenia liczb dwucyfrowych jest zgodna z polską podstawą programową i podstawą programową we wszystkich innych krajach, w których uczniowie w szkole uczą się dzielenia. Od Pani zależy, czy odetnie Pani swoje własne dzieci od znakomitych materiałów dydaktycznych, ale cudze dzieci proszę pozostawić w spokoju.
To jest po prostu tani marketing, nic więcej. A podręcznik, w dzisiejszym rozumieniu, to na prawdę więcej niż kilkadziesiąt filmów, ułożonych w kolejności.
More
Lech Mankiewicz
This comment was minimized by the moderator on the site
This comment was minimized by the moderator on the site
Panie Profesorze, mój komentarz dotyczył artykułu o Pi-stacji i zawartych w nich argumentów. Akademia Khana jest budowana na innych zasadach. Moje doświadczenia "korepetytora" (regularne kiedyś, a przypadkowe teraz) pokazują, że bezpośredni...
Panie Profesorze, mój komentarz dotyczył artykułu o Pi-stacji i zawartych w nich argumentów. Akademia Khana jest budowana na innych zasadach. Moje doświadczenia "korepetytora" (regularne kiedyś, a przypadkowe teraz) pokazują, że bezpośredni kontakt umożliwia wychwycenie, na czym polega błąd/trudność w rozumowaniu ucznia i naprawienie właśnie tego elementu. Obawiam się, że żaden "automat" czy nawet system diagnostyczny tego nie jest w stanie wykryć i naprawić w kooperacji z uczącym się, który na ogół, często nieświadomie, brnie dalej, aż trafia na ścianę i przestaje "lubić" (czytaj, rozumieć) matematykę.

Pozdrawiam, Maciej M. Sysło
More
Maciej M Sysło
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie